Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett armbandsur som hyllar en sockerfabrik som fyller 30 år bara måste man ju älska!Kom ju ett brev igår, med 6st Komandirskie.
![]()
Här är första, fungerar inte. Tror uppdragsflädern är av.
![]()
УЛЬЯНОВСКОМУ sockerfabrik 30 år
Boett 449
Ett armbandsur som hyllar en sockerfabrik som fyller 30 år bara måste man ju älska!![]()
Blir sugen på att köpa en kronograf för en gång skull när jag ser den därUnnar mig kaffe och fralla
![]()
Snygg Cadet, men... delar från ett automatverk i den boetten känns lite ihop-plockat...En till, han kolla på denna på lunchen.
![]()
Sitter delar av ett automatverk i denna. Fungerar, trots smutsigt.
![]()
Satt en fastrostad bom i, körde 5-56 över natten så gick den och plocka ut idag
![]()
Var svårt o få loss baklocket, rejält med gegga!
![]()
Snygg Cadet, men... delar från ett automatverk i den boetten känns lite ihop-plockat...![]()
Aha, definitivt fel av mig!Det är inget Cadet, den är en vanlig Vostok storlek på denna.
Bezeln går inte att vrida på och jag tror inte heller att det skall vara möjligt.
Jo, automatverket har nog inte suttit i denna tidigare, skulle gissa att tavlan inte heller gjort det...
Ja, innan första kaffet funkar jag inte bättre än sådär. *skrattar Vi får se om jag tar ett "handledsskott" senare.Vilken skarp bild!![]()
Ja, innan första kaffet funkar jag inte bättre än sådär. *skrattar Vi får se om jag tar ett "handledsskott" senare.
Kronografens sekundvisare är fel på den här men det var ett bra loppisfynd. "Jakten" på en sekundvisare till kronografen har börjat.![]()
Äh men sluta? Har du en? Klart att jag vill ha. Vad vill du ha för den?En sån här? Jag har om du behöver
![]()
Äh men sluta? Har du en? Klart att jag vill ha. Vad vill du ha för den?
COOL!!!!!!!!!!!!!!!!!För ett tag sedan skrev jag om en Cadet med Tank-tavla som aldrig dök upp, eller jag fick en helt annan Komandirskie som jag inte var det minsta intresserad av . Säljaren bad om ursäkt och erbjöd mig att välja en annan klocka som kompensation för misstaget och min kostnad för returfrakt.
Valet föll på nedanstående Zim, som jag tyckte såg ganska trevlig ut. Dessutom är det en modell jag aldrig har sett tidigare. Bilden ljuger lite, eftersom glaset behöver en liten putsning. Visarna har som synes tappat sin lysmassa, men klockan som helhet är i bra skick och det finns även ett matchande papper. En förkrossande majoritet av klockorna i min samling är olika typer av tool-watch, så lite kul med en mer dressig klocka om omväxling.
![]()
För ett tag sedan skrev jag om en Cadet med Tank-tavla som aldrig dök upp, eller jag fick en helt annan Komandirskie som jag inte var det minsta intresserad av . Säljaren bad om ursäkt och erbjöd mig att välja en annan klocka som kompensation för misstaget och min kostnad för returfrakt.
Valet föll på nedanstående Zim, som jag tyckte såg ganska trevlig ut. Dessutom är det en modell jag aldrig har sett tidigare. Bilden ljuger lite, eftersom glaset behöver en liten putsning. Visarna har som synes tappat sin lysmassa, men klockan som helhet är i bra skick och det finns även ett matchande papper. En förkrossande majoritet av klockorna i min samling är olika typer av tool-watch, så lite kul med en mer dressig klocka om omväxling.
![]()
Jag gillar också den ursprungliga varianten av Sturmanskie-kronograferna väldigt mycket. En notering jag har gjort är att läsbarheten är väldigt bra även i dåligt ljus. Kontrasten mellan den ganska avskalade tavlan och visarna är väldigt bra. Formgivningen sattes under mitten av 70-talet och höll i sig tills nästa generation Sturmanskie släpptes ca 1986 iom att 31659 introducerades.Det har dimpit ner lite konografer i min samling på sistone. Tidigare har jag undvikit de sovjetiska kronograferna p.g.a. att jag tyckt att de ser för schweiziska ut. Jag har med tidens gång lärt mig att urverket till 3133 ursprungligen är schweiziskt men att urverket modifierades av ryssarna efter att patent och maskiner togs över. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
Den här köpte jag av en vän som avvecklar sin fantastiska samling av gamla sovjetiska klockor. Någonstans har jag läst att Poljot Exacta skulle vara nischat mot den svenska marknaden speciellt. Ingen aning om det stämmer. Någon här kanske vet mera?
![]()
Tyvärr är kronografens sekundvisare fel men en bra medlem här i forumet kanske kan råda bot på det. Om några veckor vet vi.
Här är en annan kronograf som jag köpte från min kompis fina samling. Sturmanskie:n hade jag letat efter länge men det är svårt att samla på gamla sovjetiska klockor idag. Plötsligt hittade jag den i Sverige.
Vissa klockor blir man lite mera fäst vid än andra - utan att man egentligen vet varför. Det här är en så'n klocka. Enkel och diskret urtavla.
![]()
Wow! Det vill jag läsa.Jag gillar också den ursprungliga varianten av Sturmanskie-kronograferna väldigt mycket. En notering jag har gjort är att läsbarheten är väldigt bra även i dåligt ljus. Kontrasten mellan den ganska avskalade tavlan och visarna är väldigt bra. Formgivningen sattes under mitten av 70-talet och höll i sig tills nästa generation Sturmanskie släpptes ca 1986 iom att 31659 introducerades.
Jag håller fö på och skriver på en ganska omfattande historisk tillbakablick rörande Poljot 3133 och det urverkets arv bakåt i tiden. Snart klart...
Jag med!!!Wow! Det vill jag läsa.