Grym!Fredagsbygge...
Vostok 420
Hade egentligen tänkt en annan boett (bezeln är från den), men den kanske får stanna i denna.
![]()
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grym!Fredagsbygge...
Vostok 420
Hade egentligen tänkt en annan boett (bezeln är från den), men den kanske får stanna i denna.
![]()
Här är en intressant artikel där det står lite om dessa polarinfluerade buranmodeller: https://www.safonagastrocrono.club/unique-soviet-watches-in-the-italian-market-komandirskies/Paket!
![]()
Blev lite inspirerad av alla inköp av @Samlarn så köpte den här. Tror dock att det ev är en nytillverkad tavla, har sett att det fanns efteråt jag köpte klockan, nåja, var inte jättedyrt och är ändå ganska fin.
Buran med Vostok verk.
![]()
Edit: Tavlan finns som orginal ifrån 70-talet. Oklart som sagt om min är ny eller gammal.
Vilken grym samling!Tidigare hade jag ett litet, enkelt, galleri där jag hade min samling publicerad. Då hade jag lite koll. Webbhotellet slutade "hosta" mjukvaran till galleriet och sajten "slocknade".
Visst, samlingen ligger här hemma men de unikaste klockorna förvaras inlåsta på annat håll. Det är svårt att ha en överblick.
Ett galleri är ju inte så svårt att göra tänkte jag och fotograferade snabbt av alla klockorna eftersom finsamlingen tillfälligt var hemma. "Handknackade" gammal hederlig HTML-kod. Det är mer praktiskt med en mer "dynamisk" hemsida men man måste börja någonstans.
Nu har jag bara slängt upp bilderna på en sida. Senare är tanken att jag ska sortera och presentera klockorna och beskriva det unika med dem. Förmodligen på engelska.
Så här ser hela min samling av ( mestadels ) sovjetiska klockor ut;
Se länken nedan.
Tidigare hade jag ett litet, enkelt, galleri där jag hade min samling publicerad. Då hade jag lite koll. Webbhotellet slutade "hosta" mjukvaran till galleriet och sajten "slocknade".
Visst, samlingen ligger här hemma men de unikaste klockorna förvaras inlåsta på annat håll. Det är svårt att ha en överblick.
Ett galleri är ju inte så svårt att göra tänkte jag och fotograferade snabbt av alla klockorna eftersom finsamlingen tillfälligt var hemma. "Handknackade" gammal hederlig HTML-kod. Det är mer praktiskt med en mer "dynamisk" hemsida men man måste börja någonstans.
Nu har jag bara slängt upp bilderna på en sida. Senare är tanken att jag ska sortera och presentera klockorna och beskriva det unika med dem. Förmodligen på engelska.
Se länken nedan.
Wow, en oerhört imponerande samling!Tidigare hade jag ett litet, enkelt, galleri där jag hade min samling publicerad. Då hade jag lite koll. Webbhotellet slutade "hosta" mjukvaran till galleriet och sajten "slocknade".
Se länken nedan.
Den artikeln tar även upp Komandirskie-modeller som såldes på den italienska marknaden. Nedan en sådan inkl vadderat originalband i brunt läder från min samling.Här är en intressant artikel där det står lite om dessa polarinfluerade buranmodeller: https://www.safonagastrocrono.club/unique-soviet-watches-in-the-italian-market-komandirskies/
Det är en salig blandning av både högt och lågt och jag gillar båda. Några enstaka klockor ska läggas till. Det ska nog gå att sortera upp det här bättre. Tanken är att både samlingen och sajten ska utvecklas vidare. Den här samlingen är lite av min "ögonsten".Wow, en oerhört imponerande samling!![]()
Är det någon här som har koll på hur man nollställer sekundvisaren till 12 läget? Den har sin nollställningspunkt typ 2 sek tidigare, vilket inte är så trevligt att titta på.
Jag svarar samma sak. Se bara till att kronografen är nollställd när visaren sätts på plats.Fysiskt. Dvs lossa på visaren och sätta dit den igen. Vet inte om det finns något annat sett.
Tack, det var ChatGpt svaret också...Fysiskt. Dvs lossa på visaren och sätta dit den igen. Vet inte om det finns något annat sett.
Yes, börjar luta åt det. Sätta händer korrekt är mitt minsta bekymmer. Mitt bekymmer nu är om denna är front eller baklastadJag svarar samma sak. Se bara till att kronografen är nollställd när visaren sätts på plats.
Jag tror att det är min danske klockvän som har lärt mig att hålla visare i rätt läge med en pincett och samtidigt, försiktigt, trycka den på plats med en träpinne.
Ser ut som det iaf. Har dock inte hittat någon video eller annan instruktion, så vågar inte trycka där med risk för skador (om det nu inte skulle vara så).Det är väl en ring som håller glaset på plats? Borde i så fall gå och öppna genom att ta bort ring + glas o ett stycke. ?
Är det glasring så skulle jag nog inte dra ut glaset men den klockan är väl bara 3 bar så det glaset borde gå att ta med glasklo?eller vad tror du @Rikala ?Det är väl en ring som håller glaset på plats? Borde i så fall gå och öppna genom att ta bort ring + glas o ett stycke. ?
Är det någon här som har koll på hur man nollställer sekundvisaren till 12 läget? Den har sin nollställningspunkt typ 2 sek tidigare, vilket inte är så trevligt att titta på.
Ja då är det pressat/limmat så verket måste ut bakåt.Mineralglas på dessa om det inte är utbytt.
Ser ut som det iaf. Har dock inte hittat någon video eller annan instruktion, så vågar inte trycka där med risk för skador (om det nu inte skulle vara så).
Hade varit trevligt att veta hur de tänker att man ska göra så man slipper gissa![]()