• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fredagsbygge...

Vostok 420
Hade egentligen tänkt en annan boett (bezeln är från den), men den kanske får stanna i denna.
1000018567.jpg
Grym!👍😍

Senast ändrad:
Paket!
1000018486.jpg

Blev lite inspirerad av alla inköp av @Samlarn så köpte den här. Tror dock att det ev är en nytillverkad tavla, har sett att det fanns efteråt jag köpte klockan, nåja, var inte jättedyrt och är ändå ganska fin.

Buran med Vostok verk.
1000018488.jpg

Edit: Tavlan finns som orginal ifrån 70-talet. Oklart som sagt om min är ny eller gammal.
Här är en intressant artikel där det står lite om dessa polarinfluerade buranmodeller: https://www.safonagastrocrono.club/unique-soviet-watches-in-the-italian-market-komandirskies/

Lite fler nya.

En av lotterna o stora paketet innehöll 12 klockor av 26xx urverket, en Vostok och 11 Pobeda/Zim i halvtaskigt skick (köpte det som donatorer).
1000018534.jpg

Minst en av dem var tillräckligt fin för att rädda. Fungerar, men behöver service.

Innan
1000018579.jpg

Efter, tavlan i fint skick med härligt sovjetiskt mönster
1000018585.jpg

Blånerade visare
1000018584.jpg

Kirova.
Den här klumpen var också med i paketet, urverket i ok skick förutom att balansaxeln är av, blir till och köpa reservdelar/urverk. Rätt skön tyngd i klockan.
1000018586.jpg

1000018582.jpg

Tidigare hade jag ett litet, enkelt, galleri där jag hade min samling publicerad. Då hade jag lite koll. Webbhotellet slutade "hosta" mjukvaran till galleriet och sajten "slocknade".
Visst, samlingen ligger här hemma men de unikaste klockorna förvaras inlåsta på annat håll. Det är svårt att ha en överblick.
Ett galleri är ju inte så svårt att göra tänkte jag och fotograferade snabbt av alla klockorna eftersom finsamlingen tillfälligt var hemma. "Handknackade" gammal hederlig HTML-kod. Det är mer praktiskt med en mer "dynamisk" hemsida men man måste börja någonstans.
Nu har jag bara slängt upp bilderna på en sida. Senare är tanken att jag ska sortera och presentera klockorna och beskriva det unika med dem. Förmodligen på engelska.
Så här ser hela min samling av ( mestadels ) sovjetiska klockor ut;
Se länken nedan.

Tidigare hade jag ett litet, enkelt, galleri där jag hade min samling publicerad. Då hade jag lite koll. Webbhotellet slutade "hosta" mjukvaran till galleriet och sajten "slocknade".
Visst, samlingen ligger här hemma men de unikaste klockorna förvaras inlåsta på annat håll. Det är svårt att ha en överblick.
Ett galleri är ju inte så svårt att göra tänkte jag och fotograferade snabbt av alla klockorna eftersom finsamlingen tillfälligt var hemma. "Handknackade" gammal hederlig HTML-kod. Det är mer praktiskt med en mer "dynamisk" hemsida men man måste börja någonstans.
Nu har jag bara slängt upp bilderna på en sida. Senare är tanken att jag ska sortera och presentera klockorna och beskriva det unika med dem. Förmodligen på engelska.
Se länken nedan.

Vilken grym samling!👍😍

Se länken nedan.

Det där har jag tänkt o göra med min med, någon gång... Kul!

Se länken nedan.

Wow, en oerhört imponerande samling! 😍

Fysiskt. Dvs lossa på visaren och sätta dit den igen. Vet inte om det finns något annat sett.
Jag svarar samma sak. Se bara till att kronografen är nollställd när visaren sätts på plats.
Jag tror att det är min danske klockvän som har lärt mig att hålla visaren i rätt läge med en pincett och samtidigt, försiktigt, trycka den på plats med en träpinne.

Jag svarar samma sak. Se bara till att kronografen är nollställd när visaren sätts på plats.
Jag tror att det är min danske klockvän som har lärt mig att hålla visare i rätt läge med en pincett och samtidigt, försiktigt, trycka den på plats med en träpinne.
Yes, börjar luta åt det. Sätta händer korrekt är mitt minsta bekymmer. Mitt bekymmer nu är om denna är front eller baklastad :oops:
Har nämligt försökt få ut den, den vanliga vägen. Har dock inte lyckats med detta. Klämringen släpper inte.

Det är väl en ring som håller glaset på plats? Borde i så fall gå och öppna genom att ta bort ring + glas o ett stycke. ?
Ser ut som det iaf. Har dock inte hittat någon video eller annan instruktion, så vågar inte trycka där med risk för skador (om det nu inte skulle vara så).
Hade varit trevligt att veta hur de tänker att man ska göra så man slipper gissa 😔

Ser ut som det iaf. Har dock inte hittat någon video eller annan instruktion, så vågar inte trycka där med risk för skador (om det nu inte skulle vara så).
Hade varit trevligt att veta hur de tänker att man ska göra så man slipper gissa 😔

På den här bilden ser det onekligen ut som det skulle gå och öppna framifrån:
1000018627.png

Om du tittar på andra sidan borde det kanske finnas en urgröpning där i nederdelen av glas ringen?

Visst finns risk att göra märken om man försöker öppna denna vägen. Verket borde nog kunna fås ut bakvägen, men ibland kan det vara svårt och ta tid, fast oftast då finns ärg/rost/smuts mellan beröring och boett. I ditt fall borde det nog inte finnas.

I värsta fall får du väl lämna in den. En urmakare borde snabbt kunna rätta till det där.

Tillbaka
Topp