Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väldigt ryskt... sovjetisktSamuraj cooking!
![]()
Alltså, den där, herregud, första generationens OKEAH med samtliga attribut på plats! Man ser dem inte ofta till salu och de är inte billiga om de ligger ute. Antar att Poljot-loggan sitter uppe på kronografbryggan? Kanske är även knappen som lösgör bommen utan urgröpning?Den här klockan är lite rolig. Köpte den för flera år sen eftersom det är en väldigt speciell Okeah. De är svåra att hitta. Klockan har aldrig fungerat.
För några dagar sedan började den ge "liv" ifrån sig. Den fungerar.
Ok, kronografen fungerar men den touchar lätt mot minutvisaren och då stannar hela klockan. Om jag inte använder kronografen så funkar klockan och håller tiden.
Nu har den legat plant mot bordet i ett dygn - utan kronograf. Funkar perfekt.
Är det fler här som behöver klockor reparerade? Skicka till mig. Det tar dock flera år innan de fungerar igen.![]()
Obs.. ironi.
Jag betalade mycket för den - när det begav sig - och jag minns att annonsen var väldigt otydlig. Det skrämde nog iväg flera köpare. Jag kände dock den franska säljaren - som avvecklade sin fantastiska samling - och tänkte att den här köper jag som ett framtida projekt. Jag tänker inte berätta vilka sovjetiska klockor jag avstod från att köpa.Alltså, den där, herregud, första generationens OKEAH med samtliga attribut på plats! Man ser dem inte ofta till salu och de är inte billiga om de ligger ute. Antar att Poljot-loggan sitter uppe på kronografbryggan? Kanske är även knappen som lösgör bommen utan urgröpning?![]()
Vostok 2809 precision och Vostok 2802
Min samling har mest fokuserat på s.k. tool watches. Ikväll köpte jag ett par klockor som inte direkt är några tool watches. Det gör dem inte mindre unika för det. Den ena är en Vostok 2809 precision. En klocka jag kollat på tidigare men undvikit p.g.a. att det är så mycket oklart kring olika urverk.
Den andra klockan är en supersällsynt Vostok 2802. Några kallar den t.o.m. En grail watch.
De här klockorna är "släkt" med varandra. De är - mig veterligen - de enda sovjetiska armbandsuren som är chronometer grade. Det finns sovjetiska skeppskronometrar men det här är de enda armbandsuren som når upp till kronometer standard. En del säger att sovjetiskt urmakeri var som bäst när de här urverken togs fram.
Eftersom de inte ligger i linje med mitt samlande så är jag jäkligt dåligt påläst om de här klockorna. Ett tillfälle dök upp och jag var tvungen att bestämma mig snabbt. Hoppas att jag inte har köpt helt galet.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nu får jag börja göra "hemläxan" på dem. Om någon redan sitter på kunskap om de här skönheterna. Hoppa in i tråden och kommentera.
Klockorna är från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Mitt under "the space race" alltså. Det är första gången som Chistopolfabriken kallar klockor för Vostok. Några år senare skapas varumärket "Vostok". Är det här embryot till hela varumärket?
Det finns en hel del beskrivet om Vostok 2809 i olika trådar, i olika forum. Urverket verkar ha gjorts i olika utföranden med lite olika material i vissa komponenter och det har gjort dem olika pålitliga. 2809 är den varianten som klarar kraven för att kallas kronometer. 2809a som är monterad med lite mindre krav på precision. 2809b är den enklaste varianten av 2809 och den hade färre stenar än de andra två.Kul!
Vet inte något om dessa modellerna och den till höger har jag nog inte sett innan.
Urverken se helt kosher ut, iallfall det lilla jag sett.
Det här med kronometer grader, så bör det väl stå på urtavlan? Vad jag förstått så blev en del urverk inte godkända och då användes i "vanliga" klockor. Kan dock ha fel.
Sådär, efter lite plexiputsning är denna riktigt representabel. Lite mindre jmf med de klockor jag brukar bära, men riktigt trevlig.
![]()
COOLA!Vostok 2809 precision och Vostok 2802
Min samling har mest fokuserat på s.k. tool watches. Ikväll köpte jag ett par klockor som inte direkt är några tool watches. Det gör dem inte mindre unika för det. Den ena är en Vostok 2809 precision. En klocka jag kollat på tidigare men undvikit p.g.a. att det är så mycket oklart kring olika urverk.
Den andra klockan är en supersällsynt Vostok 2802. Några kallar den t.o.m. En grail watch.
De här klockorna är "släkt" med varandra. De är - mig veterligen - de enda sovjetiska armbandsuren som är chronometer grade. Det finns sovjetiska skeppskronometrar men det här är de enda armbandsuren som når upp till kronometer standard. En del säger att sovjetiskt urmakeri var som bäst när de här urverken togs fram.
Eftersom de inte ligger i linje med mitt samlande så är jag jäkligt dåligt påläst om de här klockorna. Ett tillfälle dök upp och jag var tvungen att bestämma mig snabbt. Hoppas att jag inte har köpt helt galet.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nu får jag börja göra "hemläxan" på dem. Om någon redan sitter på kunskap om de här skönheterna. Hoppa in i tråden och kommentera.
Klockorna är från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Mitt under "the space race" alltså. Det är första gången som Chistopolfabriken kallar klockor för Vostok. Några år senare skapas varumärket "Vostok". Är det här embryot till hela varumärket?
Jag har sagt det förut.COOLA!
Kolla mitt detta inlägg om de kungliga Precision-uren!
Ryska klockor på KS?
Raketa tillHandahåller big zeRo? :cool: Om du tar bort ett A och stavar Zero med Ö så blir det helt rätt! 🤣🤣🤣klocksnack.se
Leverans!
![]()
Tack! Ja, det var just det jag själv insåg, att jag inte hade någon ZAKAZ-Tank och så kan vi ju rimligtvis inte ha det, eller hurNajs! Bra skick på de dära!
Kollade, har 3st fungerande tanks, men ingen av de är Zakaz!
Tack! Ja, det var just det jag själv insåg, att jag inte hade någon ZAKAZ-Tank och så kan vi ju rimligtvis inte ha det, eller hur![]()
Nedan, hyfsat fina undersidor. Ska öppna på Amphibian när jag hinner för att kolla under skalet.
![]()
Varje gång jag ser denna påminner jag mig om att jag missade en sådan (NOS) till ett mycket bra pris för ett par år sedanDet har varit mycket av nyinköpta klockor på min arm på sistone. Även de andra klockorna måste användas. Den här var det ett tag sen jag använde:
![]()
En kosmonaut som i högsta grad deltog i the space race. Det här är den första kvinnan i rymden. Valentina Tereshkova.
Tereshkova är ovanliga men inte omöjliga att hitta. NOS-skick är troligen mycket svåra att hitta.Varje gång jag ser denna påminner jag mig om att jag missade en sådan (NOS) till ett mycket bra pris för ett par år sedan![]()