• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det blev ju ett fint tillskott till den lådan, så fem Tank i lite olika utföranden.
20250930_172856.jpg

Senast ändrad:
Fantastisk! En riktig villhöver klocka!

Mmm!

Har fått reda på att det är en staty som står i Berlin:

Sowjetisches Ehrenmal Treptower Park
Det sovjetiska krigsminnesmärket är ett krigsminnesmärke och militärkyrkogård i Berlins Treptower Park. Den byggdes efter den sovjetiske arkitekten Yakov Belopolskys design för att hedra 7 000 av de 80 000 Röda arméns soldater som stupade i slaget vid Berlin i april–maj 1945.
1000017816.jpg

1000017819.jpg

Mmm!

Det sovjetiska krigsminnesmärket är ett krigsminnesmärke och militärkyrkogård i Berlins Treptower Park. Den byggdes efter den sovjetiske arkitekten Yakov Belopolskys design för att hedra 7 000 av de 80 000 Röda arméns soldater som stupade i slaget vid Berlin i april–maj 1945.
1000017816.jpg

1000017819.jpg
Ja! Där har jag varit några gånger och beundrat statyn! Tycker den gjorde sig riktigt bra på urtavlan!

Mmm!

1000017816.jpg

1000017819.jpg
Den där statyn är viktig för ryssarna och egentligen oss andra också. Den manifesterar Sovjets seger över nazisterna. Kolla hur kämpen står över skärvorna efter en krossad svastika eller hakkors. Svärdets betydelse är självklar i sammanhanget. Barnet i famnen på kämpen symboliserar framtiden.
Den här statyn tror jag hör ihop med andra statyer. Minns inte vilka eller hur de hör ihop.

Normalt köper jag bara klockor från sovjettiden till min samling. Det är inget fel på ryska klockor så ibland köper jag även en rysk klocka. Idag gjorde jag ett sånt köp. En Poljot kronograf. Kronan ser ut att komma från en annan klocka. Hittills tickar den på starkt. Ytterligare en 3133-kronograf i samlingen alltså.
Nu gäller det bara att hitta ett bra band till den.

20251002_182709.jpg

Normalt köper jag bara klockor från sovjettiden till min samling. Det är inget fel på ryska klockor så ibland köper jag även en rysk klocka. Idag gjorde jag ett sånt köp. En Poljot kronograf. Kronan ser ut att komma från en annan klocka. Hittills tickar den på starkt. Ytterligare en 3133-kronograf i samlingen alltså.
Nu gäller det bara att hitta ett bra band till den.

20251002_182709.jpg
Jädrar så trevlig den var!👍😍

Mera statyer!

Zim 2608 The motherland
Servad igår kväll. Saknade glas o visare.
1000017858.jpg

1000017853.jpg

Felstämplad! Eller snarare dubbelstämplad!
1000017851.jpg

Tror inte jag servat en 2608 innan, kul gånghjul.
1000017859.jpg

Tvungen och montera bryggan för uppdragshjul m.m. innan löpverket, udda, brukar inte behövas.
1000017849.jpg

Hittade två fina visare, fick förminska hålet i minutvisaren. Alltid kul o ta fram de tyngre verktygen, blir inte så ofta...
1000017850.jpg

Denna lilla filur hängde med ett gäng andra klockor. Blev positivt överraskad när det visade sig vara en zakaz. Mkt gott skick. Auktionshuset hade noterat den som ej gångbar men kan inte haft kunskap om dykarklockor. Måste hitta ett bra band åt den.
IMG_1375.jpeg

Tillbaka
Topp