Grönt är sköntDagens gröna hälsar tillbaka!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grönt är sköntDagens gröna hälsar tillbaka!
![]()
Kul och annorlunda urtavla. Alla vi som är lite äldre vet ju vad de runda ringarna med siffror var för någonting på en sådan telefon, men jag noterar att man tycks ha tänkt fel när man formgav urtavlan och missat att det alltid behövs tio siffor på en telefon; Nollan finns ju alltid medDagens nyservade klocka. Gick inte, balansaxeln var av.
Efter rengörning och ny balans, samt lite justering av bryggan för gånghaken fungerar klockan (gånghaken var för lös, så impulsjuvelen hoppade över på fel sida gånghaken så verket stannade), tryckte ner bryggan lite mot bottenplattan så gånghaken inte rör sig så mycket vertikalt, enkel fix!
Pobeda CCCP 2602
![]()
Kul och annorlunda urtavla. Alla vi som är lite äldre vet ju vad de runda ringarna med siffror var för någonting på en sådan telefon, men jag noterar att man tycks ha tänkt fel när man formgav urtavlan och missat att det alltid behövs tio siffor på en telefon; Nollan finns ju alltid med![]()
Haft massor att göra. Jobbigt, men då går tiden fort!
Njuter helgens början med min käre Vostok Amphibian #1190728.
En av de första ”tunnorna”.
Denna från 1978-79.
På sovjetiskt bund!!!![]()
"När endast det bästa är gott nog!!!"Sovjetiskt bund?! Wow!![]()

Jag kikar och blir inspirerad här i tråden på att sjäv börja lära mig skruva. Vad är herrarnas rekomendatiomer , duger det med något watchtool kit ifrån Temu idag. Behövs någon literatur? Jag är tacksam mottagare utav Goda råd.
![]()
Per Torphammars bok kan även jag varmt rekommendera. Tror fö att det var du @Rikala som tipsade även mig om denna ypperliga ingång till amatören väg in klockskruvandets värld.Är du hyfsat händig så prova! Rätt pilligt och det är inte alltid det går bra...Men väldigt kul!
Visst kan du börja med billigare skruvmejslar för och testa, började själv med billiga i kolstål och ett par korntänger (pincetter). Sedan behöver man minst en boettöppnare, och verkhållare samt olja. Även något sätt att göra rent verken (kemisk ren bensin och pensel i glasskål funkar). Lupp underlättar.
Köpte Per Torphammars bok Amateur watchmaking, annars finns ju Youtube etc.
Per Torphammars bok kan även jag varmt rekommendera. Tror fö att det var du @Rikala som tipsade även mig om denna ypperliga ingång till amatören väg in klockskruvandets värld.
Precis så gjorde jag, jag köpte två (nya) Komandirskie med 2414-verk (då kostade de typ 400 kr styck). Det första plockade jag isär och ihop gång på gång tills jag inte längre behövde fusklapp och hade lärt mig att hantera de olika momenten utan att delar flög över halva rummet. Den andra för att faktiskt göra en seriös service inkl rengöring och oljning. Ja, det blev lite mycket olja första gången, så verket gick faktiskt sämre efter service än det gjorde innan, men man lär sigJa, den är bra. Bra för att starta enkelt om hur man servar enkla mekaniska klockor!
En sak jag tänkte på är att man faktiskt kan hoppa över allt med tvätt i början, bara att köpa ett fungerande urverk (t.ex. ett billigt kinesiskt nytt urverk) och testa demontera och montera och se om det fortfarande fungerar.![]()
Jag påminde mig själv om att jag är ovan vid att serva automatiska urverk. Inspirerad av ovanstående påminnelse gjorde jag slag i sak och beställde snabbt ett Kinesiskt NH35 från Amazon för 300 spänn. (Antar att detta kanske är det som motsvarar Seikos urverk med samma benämning.) Blir bra övning för att allmänt vässa färdigheterna och sedan ge sig på Vostok 2416!Ja, den är bra. Bra för att starta enkelt om hur man servar enkla mekaniska klockor!
En sak jag tänkte på är att man faktiskt kan hoppa över allt med tvätt i början, bara att köpa ett fungerande urverk (t.ex. ett billigt kinesiskt nytt urverk) och testa demontera och montera och se om det fortfarande fungerar.![]()
Jag påminde mig själv om att jag är ovan vid att serva automatiska urverk. Inspirerad av ovanstående påminnelse gjorde jag slag i sak och beställde snabbt ett Kinesiskt NH35 från Amazon för 300 spänn. (Antar att detta kanske är det som motsvarar Seikos urverk med samma benämning.) Blir bra övning för att allmänt vässa färdigheterna och sedan ge sig på Vostok 2416!
Man kan ju fråga sig varför jag inte tar valfritt gammalt 2416-verk och testar och det kan jag ju göra, men en baktanke är att jag har en Seiko 5 som behöver lite service..
Jag är också ovan vid automatiska, kanske bara servat 10-15st, har faktiskt ingen aning om hur många...