• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säker försäljning av klocka - tips

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Ifall du inte måste få ut de allra sista tusenlapparna är Uretvintage bra, jag upplever dem som seriösa och har alltid fått helt ok prisförslag på objekt jag har skickat förfrågningar om.
 

Falken

Panerai
Vad kan man egentligen ge ut för info utan att riskera något? Har en eventuell köpare via blocket som vill se legitimation bredvid klocka samt veta serienummer innan swishbetalning (klockan skall skickas efter betalning). Är det ok att ge ut sån info? Förstår ju att köparen vill ha lite information...
 

JohnDoe

Rolex
Vad kan man egentligen ge ut för info utan att riskera något? Har en eventuell köpare via blocket som vill se legitimation bredvid klocka samt veta serienummer innan swishbetalning (klockan skall skickas efter betalning). Är det ok att ge ut sån info? Förstår ju att köparen vill ha lite information...
Öhh näää, eller, klart han inte vill swisha till grisen i säcken, men läskigt med leg, serienr o allt annat ute på nätet. Skulle undvika det helt och hellre bara göra F2F. Han får ju din personinfo när han swishar, dvs äkta namn så leg känns lite overkill.
 

Falken

Panerai
Öhh näää, eller, klart han inte vill swisha till grisen i säcken, men läskigt med leg, serienr o allt annat ute på nätet. Skulle undvika det helt och hellre bara göra F2F. Han får ju din personinfo när han swishar, dvs äkta namn så leg känns lite overkill.
Håller med! Känns som f2f är ett måste om man inte gör affär via K&S.
 

JohnDoe

Rolex
Senast ändrad:
Har även fått ett ebjudande av Swissera på 62K, är detta något jag bör ta? Är det ok att skicka klockan till dem och få pengarna i efterskott?
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Har även fått ett ebjudande av Swissera på 62K, är detta något jag bör ta? Är det ok att skicka klockan till dem och få pengarna i efterskott?

Det är väl Zed här på KS som kör det om jag inte är ute och cyklar. Kolla upp referenserna och avgör själv.

Har svårt att tro att han vill bränna sig här på KS genom att köra en fuling :p
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har även fått ett ebjudande av Swissera på 62K, är detta något jag bör ta? Är det ok att skicka klockan till dem och få pengarna i efterskott?
Du verkar inte veta vem som ligger bakom företaget. Som alla sagt lämna inte ifrån dig klockan innan den är betald. I detta fall, om du köpt köparen, skulle du kunna göra ett undantag. Företaget har gott renommé så det torde vara helt ok.
Personligen vill jag ändå ha betalt innan jag skickar klockan.

Du begär 73 och får ett bud på 62...så är det på blocket.

-nej jag hade inte sålt för 62, du får nog mer för den hyfsat lätt
 

ScubaKing

Audemars
Har även fått ett ebjudande av Swissera på 62K, är detta något jag bör ta? Är det ok att skicka klockan till dem och få pengarna i efterskott?

Spelar ingen som helst roll vem du säljer till, betalning alltid före du sänder varan. Om du inte kör face to face som jag brukar göra med blocketköpare. Då brukar jag göra affären på en polisstation. Aldrig varit några som helst problem och polisen klagar inte heller.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Betalning via Swish känns som det bästa sättet att undvika tredjepartsblåsningar.

Videoövervakad lokal ger jag inte mycket för. Polisen kommer att lägga ner utredningen fortare än du hinner säga "Äpplemunk".
 

Falken

Panerai
Ingen som har tips på hur man kan slutföra affär på distans (via swish) men så att även köparen känner att det finns en säkerhet? Utanför K&S dvs. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Du verkar inte veta vem som ligger bakom företaget. Som alla sagt lämna inte ifrån dig klockan innan den är betald. I detta fall, om du köpt köparen, skulle du kunna göra ett undantag. Företaget har gott renommé så det torde vara helt ok.
Personligen vill jag ändå ha betalt innan jag skickar klockan.

Du begär 73 och får ett bud på 62...så är det på blocket.

-nej jag hade inte sålt för 62, du får nog mer för den hyfsat lätt

Nu var det inte blocket han fick bud genom, utan innan han la ut klockan och efter att han fick ett sämre bud av en annan handlare. Bara ett förtydligande.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Spelar ingen som helst roll vem du säljer till, betalning alltid före du sänder varan. Om du inte kör face to face som jag brukar göra med blocketköpare. Då brukar jag göra affären på en polisstation. Aldrig varit några som helst problem och polisen klagar inte heller.
Det där är ju skitsnack.

Om jag säljer till en handlare så skiter de fullständigt att jag har 100 referenser på ett klockforum, och således får jag betalt efter att jag skickat.

Förstår verkligen inte det där snacket om att man ALLTID ska ha betalt innan man skickar. Om man är en nollpostare på forumet och ska sälja till någon med 100 referenser och kontakter i verkliga livet som styrker personen, så ser jag inte varför personen med referenser ska stå för risken.
 

ScubaKing

Audemars
Det där är ju skitsnack.

Om jag säljer till en handlare så skiter de fullständigt att jag har 100 referenser på ett klockforum, och således får jag betalt efter att jag skickat.

Förstår verkligen inte det där snacket om att man ALLTID ska ha betalt innan man skickar. Om man är en nollpostare på forumet och ska sälja till någon med 100 referenser och kontakter i verkliga livet som styrker personen, så ser jag inte varför personen med referenser ska stå för risken.

Då skulle jag inte sälja till en handlare om jag inte kunde besöka honom rent fysiskt och avsluta affären där. Då väljer man en annan försäljningskanal helt enkelt.
Jag vill ha betalt före jag sänder varan, thats it.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skambud är det inte fråga om i det här fallet, en handlare måste ha marginal och bedriver ingen välgörenhet.

Sen är det väl knappast någon nyhet att det ska köpas billigt och säljas dyrt även här. Det borde väl du veta som handlat en del.

Inte?
vi tycker kanske bara olika.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
TS: använd sökfunktionen och kolla vad de gått för i närtid så får du en uppfattning om prisbilden.

Jag tror du får 70 eller mer
 
Topp