• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsmarginal kring vattentäthet - Rolex

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om det finns en likadan tråd från tidigare, så ber jag om ursäkt!

Surrade med ett par jobbkompisar om vattentätheten på de nyare Rolex dykmodellerna.
Fick frågan om det fanns en särskilt säkerhetsmarginal på min Seadweller som var specade till 1220m. Jag kunde inte svara på det.
Vi jobbar ganska mycket med säkerhetsmarginaler i våra konstruktioner. Vi specar till kunder att en T.ex U-balk håller för max 1000kg, men vi dimensionerar och beräknar att den ska hålla för 1500kg. I vissa konstruktioner har man bra mycket högre SM, exempelvis hiss.

Gör man samma sak med nya Rolexdykare? Eller börjar de läcka vid exakt 1220m, 300m, 3900m etc.?

//Magnus
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vet att Rolex GMT 116710 har blivit tryckt till 300m (spec 100m), och det enda som hände var att boettlocket började ge sig.
 
De är testade för rätt mycket mer än det som står.
Omegas nya antimagnetiska verk 8508 som är garanterat skyddat t. om. 15.000 Gauss är testat och ska tydligen ha klarat 30.000 Gauss (Inside info från Omega själva.) men de ville inte garantera denna styrka.
Med vattentätheten så gäller med största sannolikhet samma sak. En Sub kan jag tro klarar lite mer än 300 meter, och att en SD4000 klarar närmare 1600-1700 meter utöver de garanterade 1220 meter.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor

mackman

Cartier
Läste nån stans att subben blev tryckt till över 1000m, sen gav den sig.
Exempelvis Certina testar sina klockor 25% djupare än vad som angivs.

Inte rolex men en rätt intressant video om seiko marinemasters. där visar dom också en video på hur långt deras pallade innan dom gav upp. Kommer inte säga nått i förväg, ni får titta själva :)

edit: här är fulla videon när dom sänker ner klockorna:
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tror det var på Hodinkees reportage från Rolexfabriken där dem sa att dykarna är testade till 50% mer än vad som är angivet och alla andra 25% mer. Dock inte säker på att det var Hodinkee men minns att det var en trovärdig källa.
 

POO

Panerai
1972-Crushed-Oyster-1.jpg


Rent logiskt kan man tänka att vad som står på tavlan är lite godtyckligt. Vad är oddsen för att 85% av alla dykarklockor är täta till just precis 300m?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Men det angivna djupet innebär väl inte att man i praktiken kan dyka så djupt med dem? Det är väl ett "laboratorie mått"? Iofs var det väl någon som dök till 30 meter med en
datejust, kopia, som klarade det.
 
Men det angivna djupet innebär väl inte att man i praktiken kan dyka så djupt med dem? Det är väl ett "laboratorie mått"? Iofs var det väl någon som dök till 30 meter med en
datejust, kopia, som klarade det.

Alltså, Rolex testar ju samtliga klockor i specialbyggda tryckkammare som är byggda av Comex själva.
Så ja, jag vågar lova att de håller för de faktiska djupet de ska klara.
 

newk15

Cartier
Läste nån stans att subben blev tryckt till över 1000m, sen gav den sig.
Exempelvis Certina testar sina klockor 25% djupare än vad som angivs.

Inte rolex men en rätt intressant video om seiko marinemasters. där visar dom också en video på hur långt deras pallade innan dom gav upp. Kommer inte säga nått i förväg, ni får titta själva :)

edit: här är fulla videon när dom sänker ner klockorna:
Den första filmen var jäkligt cool. Tackar!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Alltså, Rolex testar ju samtliga klockor i specialbyggda tryckkammare som är byggda av Comex själva.
Så ja, jag vågar lova att de håller för de faktiska djupet de ska klara.
Ok, låter ju imponerande. Trodde man brukade säga att en klocka som klara 100 meter är ok att snorkla med, 300 metet ok att dyka med, osv. Men den rekommendationen kanske gäller för enklare märken som IWC, Breitling, TAG, osv :p
 

bluetrain

Cartier
lite lätt OT. suben klarar vad är det 300m. det borde väl räcka i de flesta fall? I vilka lägen kan deepseas 3900m bli aktuellt. jag menar utöver den självklara feel-goodfaktorn?
 
lite lätt OT. suben klarar vad är det 300m. det borde väl räcka i de flesta fall? I vilka lägen kan deepseas 3900m bli aktuellt. jag menar utöver den självklara feel-goodfaktorn?

Korrekt!
Samtliga DJ, DD, Daytona, Yachtmaster, Milgauss, GMT osv tål 100M.
Submariner = 300M
Sea-Dweller 4000 = 1220M
Deep-Sea = 3900M
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Korrekt!
Samtliga DJ, DD, Daytona, Yachtmaster, Milgauss, GMT osv tål 100M.
Submariner = 300M
Sea-Dweller 4000 = 1220M
Deep-Sea = 3900M
Med andra ord fungerar valfri Rolex till alla som inte tänker dyka professionellt. De flesta premium-märkena har ju 100m som standard på alla klockor som inte är rena dressklockor. He-valv är också rätt meningslöst.

En fördel med Rolex är däremot att kronorna och packningslösningarna känns väldigt förtroendeingivande.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Med andra ord fungerar valfri Rolex till alla som inte tänker dyka professionellt. De flesta premium-märkena har ju 100m som standard på alla klockor som inte är rena dressklockor. He-valv är också rätt meningslöst.

En fördel med Rolex är däremot att kronorna och packningslösningarna känns väldigt förtroendeingivande.

+1 på kronorna. Min rolex med twinlock från 71, känns vassare än min longines dykare från 12. Just vad det gäller kronan.
 
Med andra ord fungerar valfri Rolex till alla som inte tänker dyka professionellt. De flesta premium-märkena har ju 100m som standard på alla klockor som inte är rena dressklockor. He-valv är också rätt meningslöst.

En fördel med Rolex är däremot att kronorna och packningslösningarna känns väldigt förtroendeingivande.

Rolex konstruktioner överlag tycker jag känns väldigt förtroendeingivande. Det ultimata hade ju varit om Rolex och Patek mötts halvvägs; Patek för design & funktion, Rolex för konstruktion.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hur funkar heliumtätheten på Seiko MarineMaster där nere?
Frågar för att Orient Sat Diver är satt till 300m pga att man inte vågar garantera´att helium inte tränger in lägre.
Boett och glas klarar mycket mer än så.
 
Topp