• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsmarginal kring vattentäthet - Rolex

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Klockorna utsätts ju bara för helium i tryckkammaren, de där klockorna är ju inte i tryckkammare på vägen upp.
Så fattade jag det också först. Sen läste jag nåt om dykarklockor, med gas som tränger in, för dykningar på större djup och blev förvirrad.

Fattar jag fortfarande inte varför orienten inte är klassad högre.
Nåväl jag dyker inte djupare än fem meter så det är väl skitsamma.
Tack för svar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så fattade jag det också först. Sen läste jag nåt om dykarklockor, med gas som tränger in, för dykningar på större djup och blev förvirrad.

Fattar jag fortfarande inte varför orienten inte är klassad högre.
Nåväl jag dyker inte djupare än fem meter så det är väl skitsamma.
Tack för svar!
Fast vattentäthet har ju ingenting med heliumsäkring att göra. En klocka kan vara klassad 200m och vara heliumtät eller 5000m och inte vara heliumtät. Att Orienten inte är klassad till mer än 300m borde ha att göra med själva konstruktionen på boetten eller glaset och borde inte vara kopplat till heliumfunktionen.
 
Fast vattentäthet har ju ingenting med heliumsäkring att göra. En klocka kan vara klassad 200m och vara heliumtät eller 5000m och inte vara heliumtät. Att Orienten inte är klassad till mer än 300m borde ha att göra med själva konstruktionen på boetten eller glaset och borde inte vara kopplat till heliumfunktionen.
Jag tror du missuppfattat hur HE ventiler funkar. De är till för att släppa ut helium och kväve som finns i sin gasformig inuti klockan, då dessa reagerar olika i 0 bar än omkring 30+bar i tryck. En HE ventil finns alltså för att skydda klockan från den gas som byggs upp inuti den när utsidan utsätts för stora mängder tryck.
Så ja, HE ventil är väldigt bra att ha för djupdykare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror du missuppfattat hur HE ventiler funkar. De är till för att släppa ut helium och kväve som finns i sin gasformig inuti klockan, då dessa reagerar olika i 0 bar än omkring 30+bar i tryck. En HE ventil finns alltså för att skydda klockan från den gas som byggs upp inuti den när utsidan utsätts för stora mängder tryck.
Så ja, HE ventil är väldigt bra att ha för djupdykare.
Det är väl den heliumblandade gasen som används i en kompressionskammare som är problemet, inte heliumet som finns i vattnet? Heliumet i vattnet är ju bundet oavsett tryck.

Eftersom SEIKOklockorna inte kommer befinna sig i en kompressionskmare är det alltså ett ickeproblem.

Dykar du djupare än typ 200-300m så kommer du dock behöva sitta i en miljö där det används heliumblandade gas.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror du missuppfattat hur HE ventiler funkar. De är till för att släppa ut helium och kväve som finns i sin gasformig inuti klockan, då dessa reagerar olika i 0 bar än omkring 30+bar i tryck. En HE ventil finns alltså för att skydda klockan från den gas som byggs upp inuti den när utsidan utsätts för stora mängder tryck.
Så ja, HE ventil är väldigt bra att ha för djupdykare.
Rozzy förklarar det så som jag uppfattat det:
Diskussionen avser mättnadsdykning på stora djup, dykarna sänks ner i en dykklocka/tryckkammare där de under längre tid anpassas till trycket. De utgår från tryckkammaren och arbetar/dyker för att sedan återkomma till kammaren där de sover, äter och lever. Detta ofta på flera hundra meters djup under ibland ett par veckors tid. Det är inne i tryckkammaren/dykklockan som heliumet sipprar in.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Läste nån stans att subben blev tryckt till över 1000m, sen gav den sig.
Exempelvis Certina testar sina klockor 25% djupare än vad som angivs.

Inte rolex men en rätt intressant video om seiko marinemasters. där visar dom också en video på hur långt deras pallade innan dom gav upp. Kommer inte säga nått i förväg, ni får titta själva :)

edit: här är fulla videon när dom sänker ner klockorna:
Underbara klipp! Så här borde alla dykarklockor testas. :watching:
 

F-L-P

Panerai
Jag tror du missuppfattat hur HE ventiler funkar. De är till för att släppa ut helium och kväve som finns i sin gasformig inuti klockan, då dessa reagerar olika i 0 bar än omkring 30+bar i tryck. En HE ventil finns alltså för att skydda klockan från den gas som byggs upp inuti den när utsidan utsätts för stora mängder tryck.
Så ja, HE ventil är väldigt bra att ha för djupdykare.

Tror att @yonsson har rätt här. Den skyddar klockan från att explodera efter vistelse i tryckkammare där gasen trycks in i klockan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tror du missuppfattat hur HE ventiler funkar. De är till för att släppa ut helium och kväve som finns i sin gasformig inuti klockan, då dessa reagerar olika i 0 bar än omkring 30+bar i tryck. En HE ventil finns alltså för att skydda klockan från den gas som byggs upp inuti den när utsidan utsätts för stora mängder tryck.
Så ja, HE ventil är väldigt bra att ha för djupdykare.
Rozzy förklarar det så som jag uppfattat det:

Det stämmer som Yonsson skriver. Man ersätter/tränger undan kvävgasen med helium för att undvika kvävgasförgiftning i tryckkammarna på djupet och andas en oxygen-helium blandning (helium finns naturligt i luft fast i väldigt liten del). Tryckkammarna används för kontrollerad ner och uppstigning, acklimatisering samt bostad/vila mellan dyken. Dykarna är ofta under vattnet i mer än en vecka och lever och utgår från tryckkammarna. Det är innuti dessa ´tryckkammare som heliumatomer under tryck blir så små att de sipprar/läcker in i klockan förbi packningar och dylikt. Som det beskrevs i Seikofilmen ovan så är heliumatomen 1/27 del av kväveatomens storlek och ännu mindre jämfört med en vatten molekyl.

Vid tryckminskning expanderar heliumatomerna/gasen i klockorna och riskerar spränga klockorna. Jag vet att Comexdykarna initial hade problem med att glasen poppade ur klockorna vid uppstigning innan heliumventilerna tillkommit.

Saxat; http://www.dykarna.nu/lexicon/mattnadsdykning_369.html
Mättnadsdykning

Eng. Saturation diving

Dykning där man stannar så länge på djupet att kroppen blir mättad och inte tar upp mer inerta gaser.

Mättnadsdykning används främst inom kommersiell dykning på stora djup, men även inom exempelvis forskning, för att spara tid genom att slippa ha personal på
dekompression. Istället låter man personalen bo under tryck, oftast genom att man tar upp dem från djupet genom en portabel tryckkammare och sedan låter dem bo i en större tryckkammare på en båt eller motsvarande, för att endast dekomprimera dykarna efter slutfört arbete. Mättnadsdykning kan även genomföras genom att dykarna bor i ett habitat på botten eller som experiment i tryckkammare i labotatorium. Som regel genomförs mättnadsdykning vid stora tryck varför det oftast handlar om heliumdykning (även om det även genomförts med nitrox).

Dykmetoden är förknippat med höga kostnader och risker, men är ändå ekonomiskt och säkerhetsmässigt att föredrag istället för dekompression efter varje dyk. Pga av de höga kostnaderna så är det en dykmetod som främst används när det finns stora ekonomiska intressen (ex inom oljeindustin), men förekommer även inom forskning, dock inte inom nöjesdykningen.

Mättnadsdykning är resultat av en idé från kapten George Bond (US Navy), som började studera möjligheterna för mättnadsdykning 1957 och gjorde de första laboratorieexperimenten 1958, för att sedan genomföra de första praktiska försöken 1962.

Exempel på viktiga projekt inom mättnadsdyknings utveckling:
- 1962, Man-In-Sea I: Medelhavet, 1 dykare, 60 m i 24 timmar
- 1962, Xonshelf I: Medelhavet, 2 dykare, 10 m i 7 dagar
- 1963, Conshelf II: Röda Havet, 5 dykare, 11 m i 30 dagar + 2 dykare, 27 m i 7 dagar
- 1964, Man-In-Sea II: Bahamas, 2 dykare, 130 m i 49 timmar
- 1964, Sealab I: Bermuda, 4 dykare, 59m i 11 dagar
- 1965, Conshelf III: Medelhavet, 6 dykare, 100 m i 22 dagar
- 1965, Sealab II: California, 3 lag efter varandra med 10 dykare, 62 m i 15 dagar vardera
- 1969, Tektite I: Jungfruöarna, 4 dykare, 15 m i 60 dagar
- 1970, Makai Range: Hawaii, 6 dykare, 157 m i 5 dagar
- 1970, Tektite II: Jungfruöarna, 11 lag om vardera 5 dykare, 15 m i 12-30 dagar
- 1971-1972, Makai Range: Hawaii, 6 dykare, 60 m i 10 dagar
- 1988, Hydra 8: Cassis, 6 dykare, 534 m
- 1992, Hydra 10, Frankrike, 701 m

Mer info; http://loostrom.com/kosov/bilagor/b10undervattensteknik.htm
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det stämmer som Yonsson skriver. Man ersätter/tränger undan kvävgasen med helium för att undvika kvävgasförgiftning i tryckkammarna på djupet och andas en oxygen-helium blandning (helium finns naturligt i luft fast i väldigt liten del). Tryckkammarna används för kontrollerad ner och uppstigning, acklimatisering samt bostad/vila mellan dyken. Dykarna är ofta under vattnet i mer än en vecka ock lever och utgår från tryckkammarna. Det är innuti dessa ´tryckkammare som heliumatomer under tryck blir så små att de sipprar/läcker in i klockan förbi packningar och dylikt. Som det beskrevs i Seikofilmen ovan så är heliumatomen 1/27 del av kväveatomens storlek och ännu mindre jämfört med en vatten molekyl.

Vid tryckminskning expanderar heliumatomerna/gasen i klockorna och riskerar spränga klockorna. Jag vet att Comexdykarna initial hade problem med att glasen poppade ur klockorna vid uppstigning innan heliumventilerna tillkommit.

Saxat; http://www.dykarna.nu/lexicon/mattnadsdykning_369.html
Mättnadsdykning

Eng. Saturation diving

Dykning där man stannar så länge på djupet att kroppen blir mättad och inte tar upp mer inerta gaser.

Mättnadsdykning används främst inom kommersiell dykning på stora djup, men även inom exempelvis forskning, för att spara tid genom att slippa ha personal på
dekompression. Istället låter man personalen bo under tryck, oftast genom att man tar upp dem från djupet genom en portabel tryckkammare och sedan låter dem bo i en större tryckkammare på en båt eller motsvarande, för att endast dekomprimera dykarna efter slutfört arbete. Mättnadsdykning kan även genomföras genom att dykarna bor i ett habitat på botten eller som experiment i tryckkammare i labotatorium. Som regel genomförs mättnadsdykning vid stora tryck varför det oftast handlar om heliumdykning (även om det även genomförts med nitrox).

Dykmetoden är förknippat med höga kostnader och risker, men är ändå ekonomiskt och säkerhetsmässigt att föredrag istället för dekompression efter varje dyk. Pga av de höga kostnaderna så är det en dykmetod som främst används när det finns stora ekonomiska intressen (ex inom oljeindustin), men förekommer även inom forskning, dock inte inom nöjesdykningen.

Mättnadsdykning är resultat av en idé från kapten George Bond (US Navy), som började studera möjligheterna för mättnadsdykning 1957 och gjorde de första laboratorieexperimenten 1958, för att sedan genomföra de första praktiska försöken 1962.

Exempel på viktiga projekt inom mättnadsdyknings utveckling:
- 1962, Man-In-Sea I: Medelhavet, 1 dykare, 60 m i 24 timmar
- 1962, Xonshelf I: Medelhavet, 2 dykare, 10 m i 7 dagar
- 1963, Conshelf II: Röda Havet, 5 dykare, 11 m i 30 dagar + 2 dykare, 27 m i 7 dagar
- 1964, Man-In-Sea II: Bahamas, 2 dykare, 130 m i 49 timmar
- 1964, Sealab I: Bermuda, 4 dykare, 59m i 11 dagar
- 1965, Conshelf III: Medelhavet, 6 dykare, 100 m i 22 dagar
- 1965, Sealab II: California, 3 lag efter varandra med 10 dykare, 62 m i 15 dagar vardera
- 1969, Tektite I: Jungfruöarna, 4 dykare, 15 m i 60 dagar
- 1970, Makai Range: Hawaii, 6 dykare, 157 m i 5 dagar
- 1970, Tektite II: Jungfruöarna, 11 lag om vardera 5 dykare, 15 m i 12-30 dagar
- 1971-1972, Makai Range: Hawaii, 6 dykare, 60 m i 10 dagar
- 1988, Hydra 8: Cassis, 6 dykare, 534 m
- 1992, Hydra 10, Frankrike, 701 m

Mer info; http://loostrom.com/kosov/bilagor/b10undervattensteknik.htm

Tack för ett grymt inlägg! Något nytt som man lärt sig idag.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Läste nån stans att subben blev tryckt till över 1000m, sen gav den sig.
Exempelvis Certina testar sina klockor 25% djupare än vad som angivs.

Inte rolex men en rätt intressant video om seiko marinemasters. där visar dom också en video på hur långt deras pallade innan dom gav upp. Kommer inte säga nått i förväg, ni får titta själva :)

edit: här är fulla videon när dom sänker ner klockorna:

Intressant! Kul att man testar på det sättet.
Man kan undra varför marinemasters specificerades till "bara" 1000m trots de klarade sjukt mycket mer.
 
Topp