• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsskåp?

EmKay

Omega
Tjena KS

Ska snart flytta till villa efter att ha bott i lägenhet hela livet å börjar man ju tänka lite på säkerheten. Som klocknörd då i synnerhet kring inbrottsrisken.
För att minimera att "Sickan" kommer med sin badring, gummianka, talk och stetoskop och stjäl klocksamlingen, ska man titta på någon form av Franz-Jäger säkerhetsskåp eller? Jag tänker mig något som isof något som tar för lång tid att öppna samt att som man eventuellt kan bulta fast i golvet eller vägg eller att det väger för mycket för att enkelt kunna släpa iväg. Ett annat alternativ är ju att gömma klockorna men det är ju inte så kul, man vill ju ha dem någorlunda lätt tillgängliga. Vill helst undvika något stort bulkigt golvstående skåp om möjligt, får ju inte kosta skjortan och femtio heller.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Bankfack känns väl bättre? Annars kommer du stå där och bli hotad till livet att öppna skåpet (worst case) vilket man vill undvika i alla lägen. Se till att ha en ordentlig hemförsäkring som täcker lösöre / lös egendom.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bankfack känns väl bättre? Annars kommer du stå där och bli hotad till livet att öppna skåpet (worst case) vilket man vill undvika i alla lägen. Se till att ha en ordentlig hemförsäkring som täcker lösöre / lös egendom.
Det bästa är att ha båda om man har många klockor. De klockor man har hemma får ligga i skåpet när det inte används. Det är inte så praktiskt att gå till bankfacket varje gång man vill byta klocka så då kan man ha några klockor hemma men aldrig samtliga samtidigt och behöver bara gå till banken en eller två gånger i månaden för att rotera samlingen.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Tjena KS

Ska snart flytta till villa efter att ha bott i lägenhet hela livet å börjar man ju tänka lite på säkerheten. Som klocknörd då i synnerhet kring inbrottsrisken.
För att minimera att "Sickan" kommer med sin badring, gummianka, talk och stetoskop och stjäl klocksamlingen, ska man titta på någon form av Franz-Jäger säkerhetsskåp eller? Jag tänker mig något som isof något som tar för lång tid att öppna samt att som man eventuellt kan bulta fast i golvet eller vägg eller att det väger för mycket för att enkelt kunna släpa iväg. Ett annat alternativ är ju att gömma klockorna men det är ju inte så kul, man vill ju ha dem någorlunda lätt tillgängliga. Vill helst undvika något stort bulkigt golvstående skåp om möjligt, får ju inte kosta skjortan och femtio heller.
Kika på "pistolskåp" eller motsvarande storlek, brukar ligga på ca 40*40*40cm och går med lite fantasi att bygga in i något skrymsle i en villa. Bultas på plats. Finns brandsäkra i liknande stl. också. Monterade mitt med dörren "flush" med en vägg. kunde inte komma djupare, annars hade jag gärna "försänkt" det en gnutta o satt något framför. Inte för tjuven, men de är inte så snygga:facepalm:
Sen kunde jag inte låta bli att "pimpa" insidan med lite blå led belysning etc.:angel:
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Inte för att gå in på lite för för mycket "nörderi" skulle jag rekommendera en teori som är lager på lager principen "defence in depth".
I grunden handlar det att avvärja ett angrepp och "köpa" tid så man kan få hjälp och stoppa angreppet.

Att ha ett svindyrt Franz-Jäger och ställa det i trädgården är bara 1 lager. Men det handlar om att "bygga upp" hinder som angriparen måste forcera för att komma åt bytet. Det gör att det tar för långt tid och risken är för omfattande att ens försöka. Detta går att applicera på det mesta som har med säkerhet att göra.

Och hur den slutgiltiga "lösningen" ser ut kanske är dumt och diskutera öppet på ett forum. Men jag hoppas du förstår var jag försöker komma.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Inte för att gå in på lite för för mycket "nörderi" skulle jag rekommendera en teori som är lager på lager principen "defence in depth".
I grunden handlar det att avvärja ett angrepp och "köpa" tid så man kan få hjälp och stoppa angreppet.

Att ha ett svindyrt Franz-Jäger och ställa det i trädgården är bara 1 lager. Men det handlar om att "bygga upp" hinder som angriparen måste forcera för att komma åt bytet. Det gör att det tar för långt tid och risken är för omfattande att ens försöka. Detta går att applicera på det mesta som har med säkerhet att göra.

Och hur den slutgiltiga "lösningen" ser ut kanske är dumt och diskutera öppet på ett forum. Men jag hoppas du förstår var jag försöker komma.
Den lösningen jag har (och det säger jag gärna öppet) är larm på lägenheten, säkerhetsskåp för det jag har hemma men förvarar det mesta i bankfacket.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Lönnfack FTW!
Hittade en härlig lösning från en av forummedlemmarna...
imageuploadedbytapatalk1409473205-008096-jpg.64058
imageuploadedbytapatalk1409473236-308553-jpg.64059
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Inte för att gå in på lite för för mycket "nörderi" skulle jag rekommendera en teori som är lager på lager principen "defence in depth".
I grunden handlar det att avvärja ett angrepp och "köpa" tid så man kan få hjälp och stoppa angreppet.

Att ha ett svindyrt Franz-Jäger och ställa det i trädgården är bara 1 lager. Men det handlar om att "bygga upp" hinder som angriparen måste forcera för att komma åt bytet. Det gör att det tar för långt tid och risken är för omfattande att ens försöka. Detta går att applicera på det mesta som har med säkerhet att göra.

Och hur den slutgiltiga "lösningen" ser ut kanske är dumt och diskutera öppet på ett forum. Men jag hoppas du förstår var jag försöker komma.

IMG_1198.JPG

Såhär?
 

Duckie

Omega
Vapenskåp finns i olika storlekar för några tusen och kan /måste bultas fast om man inte köper 100kg+ varianten.
En annan effekt dessa skåp har är att en del av dom sinnesslöa individerna som stjäl andras egendom funderar en gång extra med vapenskåp då olaga vapeninnehav öppnar upp för strängare påföljder och konsekvenser. (och polisen har svårare att lägga ned direkt? Men nu spekulerar jag.)
Sedan finns det fullt utvecklade idioter som försöker i alla fall men för just dessa individer fungerar nog få förebyggande åtgärder. I många fall är det snabbt in och ut som gäller och då snabbt plocka på sig lättransporterade och lättsålda saker. Ett stort skåp tar man inte under armen och det tar även ett tag att bryta upp.
 

EmKay

Omega
Bankfack känns väl bättre? Annars kommer du stå där och bli hotad till livet att öppna skåpet (worst case) vilket man vill undvika i alla lägen. Se till att ha en ordentlig hemförsäkring som täcker lösöre / lös egendom.
Nä det blir för meckigt när man vill byta klocka :)
Rånrisken är jag inte så orolig för, mer inbrottsrisken.
 

EmKay

Omega
Det bästa är att ha båda om man har många klockor. De klockor man har hemma får ligga i skåpet när det inte används. Det är inte så praktiskt att gå till bankfacket varje gång man vill byta klocka så då kan man ha några klockor hemma men aldrig samtliga samtidigt och behöver bara gå till banken en eller två gånger i månaden för att rotera samlingen.
Precis, jag använder i stort sett alla klockor.
 

EmKay

Omega
Inte för att gå in på lite för för mycket "nörderi" skulle jag rekommendera en teori som är lager på lager principen "defence in depth".
I grunden handlar det att avvärja ett angrepp och "köpa" tid så man kan få hjälp och stoppa angreppet.

Att ha ett svindyrt Franz-Jäger och ställa det i trädgården är bara 1 lager. Men det handlar om att "bygga upp" hinder som angriparen måste forcera för att komma åt bytet. Det gör att det tar för långt tid och risken är för omfattande att ens försöka. Detta går att applicera på det mesta som har med säkerhet att göra.

Och hur den slutgiltiga "lösningen" ser ut kanske är dumt och diskutera öppet på ett forum. Men jag hoppas du förstår var jag försöker komma.
Ja det yttre skalskyddet kommer ju säkras i första hand, jag tänker mer att om de väl tar sig in så ska bedömingen vara att det tar för lång tid att få upp säkerhetsskåpet alt ta det med sig så de väljer bort det mot enklare saker att ta med sig som är löst.
 

EmKay

Omega

EmKay

Omega
Hur menar du? Hemförsäkringen täcker stöld vid inbrott också. Känns ju mer meckigt att köpa ett skåp för x antal tusen kr och bulta fast det i väggen. :)
Ja men jag vill undvika att klockorna stjäls. Att jag får ut på försäkringen hjälper inte så mycket när de är borta då jag har några limited modeller som är svåra att få tag på.
 

Belfort

Omega
Jag tänker mig ett utrymme med kassaskåpet i, där det är svårt att skapa sig en handligfrihet som tjuv. Ett kassaskåp som må vara fastbultad i väggen men som i övrigt står i ett tomt rum, gör att det blir lätt för tjuven att kunna angripa kassaskåpet med vinkelslip eller annat verktyg från många håll. Det borde vara betydligt mer fördelaktigt att ha ett litet kassaskåp förskjutet en bit in i en kraftig vägg (som man inte kan bryta sönder), där tjuven varken kommer åt med verktyg eller kan ha en bra arbetsmiljö.
Det mest optimala borde vara ett kassaskåp inskjutet 80% av en armlängd in i en betongvägg, där själva inskjutningen inte har en större bas x höjd än möjligtvis 20 x 20 (cm). Då blir det knepigt för tjuven att kunna arbeta med mer än en skruvmejsel.
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att ett fastbultat säkerhetsskåp i de flesta fall räcker för att mota random inbrottstjuv. Det stora problemet är om buset vet, eller misstänker, att det finns värdeföremål för stora belopp i huset. Då väntar de kanske på att du ska komma hem istället. Var rädda om era personliga uppgifter på sociala medier, ha inte alla dyrgripar hemma och skaffa säker förvaring hemma så blir åtminstone processen med försäkringsbolagen enklare om oturen är framme
 

JohnDoe

Rolex
Ställ ett litet skåp synligt innanför ett öppet fönster, fyll med "lämpligt innehåll" och vänta. Med lite tur minskar antalet tjuvar.
 
Topp