• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsskåp?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Huset vi hyr här på Island har ett hyfsat kassaskåp. Inget man tar med sig i alla fall.
IMG_1020.JPG
IMG_1021.JPG
 

Duckie

Omega
Ja men jag vill undvika att klockorna stjäls. Att jag får ut på försäkringen hjälper inte så mycket när de är borta då jag har några limited modeller som är svåra att få tag på.

Dessutom ska du nog kolla villkoren och se vad som gäller nedskrivning av värden på olika stulna föremål för just din hemförsäkring. Tveksamt om du får nyköpsvärde och med vintage blir många försäkringsbolag ännu mer oförstående.
 
Lite lagom OT såhär en lördag :p Öppet mål för en göteborgare :)

Men i övrigt så är mina tankar kring ett icke kasst kassaskåp att det kan vara en mycket bra investering, speciellt ett som också är brandklassat om nu fan skulle vara framme på riktigt.

Håller med föregående talande om att:
1. Se till att ingen vet om att du har ett kassaskåp.

2. Montera gärna fast det så eventuella inbrytningsförsök avbryts redan i tankestadiet.. det vill säga så att det ej med lätthet går att "jobba" runt det.

Det värsta är ju om man blir pressad på kod/nyckel till skåpet, men den risken minskar ju med hur mer hemligt skåpet är känns det som.
 

Morini4E

Cartier
Lite lagom OT såhär en lördag :p Öppet mål för en göteborgare :)

Men i övrigt så är mina tankar kring ett icke kasst kassaskåp att det kan vara en mycket bra investering, speciellt ett som också är brandklassat om nu fan skulle vara framme på riktigt.

Håller med föregående talande om att:
1. Se till att ingen vet om att du har ett kassaskåp.

2. Montera gärna fast det så eventuella inbrytningsförsök avbryts redan i tankestadiet.. det vill säga så att det ej med lätthet går att "jobba" runt det.

Det värsta är ju om man blir pressad på kod/nyckel till skåpet, men den risken minskar ju med hur mer hemligt skåpet är känns det som.


Det man kan göra för att minska risk att bli pressad på kod till skåpet, är att skaffa lås med tidsfördröjning och överfallsfunktion. Slå sista siffran fel och skicka ett tyst överfallslarm. Finns även som funktion på lite bättre larm.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
2. Montera gärna fast det så eventuella inbrytningsförsök avbryts redan i tankestadiet.. det vill säga så att det ej med lätthet går att "jobba" runt det.
+1. Detta är superviktigt! Om man inte har ett stort skåp som väger 300 kg+ så ska skulle iaf jag aldrig förvara något av värde i det om det inte satt fast. Har både sett och hört om inbrott där tjuvarna tagit med sig hela skåpet...
 

Morini4E

Cartier
Dåligt med Bankfack nu för tiden har jag märkt, åtminstone där jag bor. Köpte detta gamla hantverk idag av en slump! Mest för att få ha godiset ifred ;) ådringsmålat och gubbigt. Ska bara lösa det praktiska med att få upp det i lägenheten :p haha!
Snyggt:)
Om du nu lyckas att få upp den till lägenheten, så rekommenderar jag dig att stoppa i ett säkerhetsskåp i. Tyvärr är inte säkerheten på topp i det skåpet.
 
Topp