• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkra klockan med blockkjedja

jiha

Breitling
Användningen av blockkjedjeupplägget har ju fått en väldig spridning iom dess teknik som kan appliceras på i princip vad du vill. Att kunna genom delad och öppna ”böcker/liggare” i ett decentraliserat system med smarta kontrakt följa transaktionerna och få spårbarhet på ägarskapet används ju av allt från kryptovalutor, dyr konst till Lantmäteriet och lagfarten(på gång).

Funderade på om inte detta vore perfekt för exklusiva ur, googlade och hittade denna site: https://chronobase.eu/ är det någon som har provat?

Vad tror ni, är detta ett bra sätt att minska stöldbegäret och en möjlighet att faktiskt få tillbaka ditt ur om det dyker upp?
 

twisted

Cartier
Nej. Hur ska du binda ett fysiskt objekt till en digital nyckel utan att det går att förfalska det fysiska objektet ? Omöjligt. Detta är ännu en onödigt försök till att få in blockkedjan i något för att få pengar utav VC.
 
  • Like
Reactions: PNM

twisted

Cartier
Deras sample är ju fantastiskt också, där dom varit duktiga att blurra serienumret i sin kod, men använder en bild där numret är helt synligt.
pVF4G2F.png
 

jiha

Breitling
Var inte tänkt att stävja replika marknaden. Lek med tanken att alla rolex som sålts sen 20 år tillbaka finns i ett öppet register. Att varje gång det sker en försäljning så adderad ny information till ”nyckeln”. Denna databas är öppen och alla kan söka information om ägare (anonym så klart men med nummer som är ditt unika id) samt transktioner. Då tror jag att det skulle bli väldigt oatraktivt att försöka sälja en stulen klocka..
spaning: tror att det blir väldigt svårt att ”sudda” bort seriemummer på boetten utan stor skada. Ännu svårare att försöka få dit ett nytt som är osmittat..
 

twisted

Cartier
Jag förstår konceptet helt, och i praktiken låter det fantastiskt! Men vad är det som hindrar mig ifrån att registrera klockor i registret som jag inte äger? Vad hindrar folk från att registrera kopior i databasen? Vad händer om jag förlorar min nyckel till mina klockor? äger jag dom inte längre då? Om dom kan åtgärda detta åt mig, är inte ethereumkontrakten helt decentralizerade och då faller hela tjänsten där eftersom det då bara är en centralizerad tjänst med ethereum som databaslösning. Man brukar rekommendera folk att inte lägga upp bilder på internet på cert osv av anledningen att folk kan använda dom för att prägla in på kopior, men detta blir ju rakt uppåner en databas med alla serienummer gratis för dom att rensa ur? Eller är jag ute och cyklar?
 

jiha

Breitling
Tekniken möjliggör transaktioner utan traditionella mellanhänder såsom banker och centrala institutioner. Blockkedjan kan användas för många typer av digitala tillgångar, t ex digitala nycklar, licenser och legitimationer. Blockkedjetekniken är sprungen ur utvecklingen av internet, öppen källkod, stark kryptering och fildelningsteknik. Blockkedjan är byggd för att vara omöjlig att korrumpera, dess transaktioner oåterkalleliga och tidsprotokollet som lagras i kedjan kan förhindra historieförfalskning.

Exempel på att det fungerar bra med diamanter. Klippt från veckans affärer:
Diamanter har fått en ny bästa vän. "Vi har registrerat tusen nya diamanter i blockkedjan sedan vi startade Everledger för tio månader sedan", konstaterar grundaren och serieentreprenören Leanne Kemp.

Sedan en tid tillbaka bor australiskan i London för att vara på plats i den finansiella sektorns mittpunkt. Med tre lyckosamma exit bakom sig har hon på Linkedin lovat sin familj att Everledger blir hennes sista. Men kombinationen av tjugo års erfarenhet av nya teknologier, tio år i diamant- och försäkringsbranschen och blockkedjans möjligheter till verifiering och spårbarhet var för bra för att motstå.

På ett hackaton anordnat av försäkringsbolaget Aviva i oktober 2014 föddes idén - att med hjälp av blockkedjeteknik få full kontroll över digitalt dumma men extremt dyrbara produkter som diamanter och konst.


Dagens bristande transparens har gett upphov till ett utbrett bedrägeri där 65 procent av försäkringsfallen aldrig klaras upp, och finansierat blodiga inbördeskrig, inte minst i Västafrika i slutet på 1990-talet, helt utan insyn.

Hon jämför Everledgers teknik med ett fingeravtryck för att identifiera brottslingar.

"I dag registrerar vi diamanterna i blockkedjan vid skärningstillfället. Med hjälp av de fyra c:na carat, cut, color och clarity och fyrtio olika datapunkter blir varje diamant unik och spårbar. Nästa steg är att börja registrera rådiamanter. För att komma dit ska jag tillbringa stora delar av 2016 i Afrika. Efter det kan vi börja skala upp verksamheten. "

På Everledgers sajt går det att följa registreringarna i realtid.


DIAMANTERNAS VÄG I BLOCKKEDJAN


1. Diamanten utvinns i en gruva i Afrika och skickas till Antwerpen där den slipas. Varje diamant är unik och får ett eget fingeravtryck och läggs i kö.

2. När det bildas ett nytt block - ett lagringsutrymme i det distribuerade nätverket som består av alla inblandade aktörer - registreras tusen diamanter åt gången och får en gemensam kod.

3. Diamantproducenten säljer en diamant till en amerikansk miljardär. Avtalet registreras och kan härledas till den ursprungliga registreringen. Om diamanten stjäls kan den spåras genom det digitala fingeravtrycket och kopplas till rätt ägare.
 

jiha

Breitling
Jag förstår konceptet helt, och i praktiken låter det fantastiskt! Men vad är det som hindrar mig ifrån att registrera klockor i registret som jag inte äger? Vad hindrar folk från att registrera kopior i databasen? Vad händer om jag förlorar min nyckel till mina klockor? äger jag dom inte längre då? Om dom kan åtgärda detta åt mig, är inte ethereumkontrakten helt decentralizerade och då faller hela tjänsten där eftersom det då bara är en centralizerad tjänst med ethereum som databaslösning. Man brukar rekommendera folk att inte lägga upp bilder på internet på cert osv av anledningen att folk kan använda dom för att prägla in på kopior, men detta blir ju rakt uppåner en databas med alla serienummer gratis för dom att rensa ur? Eller är jag ute och cyklar?

Jag har inte kollat hur siten jag själv hänvisade till, gör det i morgon. Men av det lilla jag såg och i tidare inlägg där någon bifogade en bild är jag tveksam till om det har gjorts på korrekt vis. Risken är ju att någon slänger upp en hemsnickrad sida med en funktion som påminner vagt om bk och försöker tjäna en hacka under falska förespeglingar.
 

twisted

Cartier
"Blockkedjan kan användas för många typer av digitala tillgångar, t ex digitala nycklar, licenser och legitimationer." Här brister det , då klockor är fysiska. En blockkedja kan vara helt fantastisk när den appliceras på rätt ställe, men här blir det knepigt.
 

jiha

Breitling
"Blockkedjan kan användas för många typer av digitala tillgångar, t ex digitala nycklar, licenser och legitimationer." Här brister det , då klockor är fysiska. En blockkedja kan vara helt fantastisk när den appliceras på rätt ställe, men här blir det knepigt.

Får känslan att du har bestämt dig för att det inte fungerar.. hus/fastigheter som Lantmäteriet bygger, diamanter och konst som nämns i texten, containrar som läggs in just nu, globalt. Alltså alla containrar som skeppas world wide.. ganska fysika exempel.
 

twisted

Cartier
Ja, men alla dessa kretsar kring en centraliserad part där det lika väl hade fungerat med en databas. Det är lite det jag är inne på. :)
 

twisted

Cartier
Jag har arbetat med blockkedjor sedan 2012 och har många gånger stött på företag som försöker göra just detta, att binda fysiska objekt till en blockkedja. Att stora företag, och mindre för den delen, om inte alla, försöker få in blockkedja i sin utveckling 2018 är inte alls konstigt. Tekniken har förbryllat många och det är klart man vill pröva vart den är applicerbar och inte, och tekniken drar absolut till sig uppmärksamheten som företagen vill ha. Vi har till och med sätt Is té-företag som lagt till blockchain i sin utvecklingsplan för att få drag i sin aktie. Det knepiga är att många försöker använda sig av en blockkedja, när hela konceptet ändå kretsar kring en centraliserad part, vilken oftast gör hela konceptet med en decentraliserad databaslösning onödig. Jag önskar verkligen det hade gått att binda fysiska objekt till en blockkedja, utan att behöva blanda in en centraliserad part som står för tilliten, men hitils har jag inte hittat något sätt.
 

Script

Cartier
Tekniken möjliggör transaktioner utan traditionella mellanhänder såsom banker och centrala institutioner. Blockkedjan kan användas för många typer av digitala tillgångar, t ex digitala nycklar, licenser och legitimationer. Blockkedjetekniken är sprungen ur utvecklingen av internet, öppen källkod, stark kryptering och fildelningsteknik. Blockkedjan är byggd för att vara omöjlig att korrumpera, dess transaktioner oåterkalleliga och tidsprotokollet som lagras i kedjan kan förhindra historieförfalskning.

Lustigt, den här sidan använder exakt samma meningar som du:

http://entreprenorskapsforum.se/aktiviteter/genomforda-aktiviteter/blockkedjan/
 

jiha

Breitling
Ger mig med en sista sammanfattning, inser att ämnet är för långt ifrån fokus.

Vad är blockkedjor?

Tänk dig en kedja av olika informationsblock där en logg av någon form av transaktion är lagrad i varje block. Förutom själva informationen finns ett digitalt fingeravtryck som verifierar blockets innehåll samt spår av föregående block. Blocken är krypterade med anonymiserade nycklar och lagras på distribuerade nätverk där de hela tiden kontrolleras av alla vilket ger total transparens. Blocken är helt innehållsoberoende vilket innebär att du kan koda in vilken information du vill i blocken.


Vad är fördelen med blockkedjor?

En av de största fördelarna med blockkedjor är att de är i princip omöjliga att falsifiera. Eftersom transaktionerna lagras på servrar där alla kan granska dem är det omöjligt att ändra på informationen i efterhand. Korruption och annat fusk blir alltså mycket svårare.

Det blir också enklare att följa en transaktion eftersom hela historiken går att utläsa på ett och samma ställe.


Vad kan blockkedjor användas till?

Allt. De kan till exempel användas för att spåra diamanter från upphovsställe genom hela leverantörskedjan till slutkunden. Det kan också användas till exempelvis en individs sjukjournal. Genom att tilldela patienten själv nycklarna kan han eller hon själv bestämma hur information ska delas inom vården.

Blockkedjor skulle också till exempel kunna användas för att verifiera lönetransaktioner och skatteinbetalningar vilket skulle kunna eliminera behovet av deklarationen som ett kontrollverktyg.

Idag är blockkedjor ett hett ämne inte minst inom logistik och finansbranschen där transaktionerna är många och kraven på spårbarhet är höga.


Finns det nackdelar?

Nja, egentligen handlar det mer om att tekniken och dess tillämpningar är i sin linda. De flesta känner till Bitcoin och andra valutor som är en typ av användning av blockkedjor, men på sikt tror vissa experter att blockkedjor kan innebära en revolution för hur samhällsekonomin fungerar. Den stora vinsten ligger inte i tekniken i sig utan hur det ökade förtroendet påverkar våra affärsmodeller.
 

hm201

Omega
Har alla registrerat sina klockor när de köptes? Har de ett partnerskap med Rolex och registrerar alla klockor som tillverkas?

Problemet är ganska basala i denne fråga, tycker jag.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Intressant diskussion, bra trådstart. Har inte jobbat med bc, har bara en liten gnutta koll på hur det funkar praktiskt/tekniskt. Ingenjör+programmerare så jag kan sätta mig in mer i detaljerna om det behövs.

Fundering dragen ur tomma luften, @twisted, om ett decentraliserat exempel:
I diamantfallet gör man ett "unikt" digitalt id mha "tillräckligt" många fysiska datapunkter. Tänk om man gjorde samma med klockor, där refnr bara är en del av beskrivningen.
Sen hoppas man på att de fysiska datapunkterna inte ändras över tid? Eller så kan ägaren till privata nyckeln ändra id:t om diamanten/klockan förändras.

Om infon i id:t är öppen/okrypterad litar man på att det är för svårt/olönsamt att skapa en kopia med rätt fysiska parametrar + komma åt rätt privata nyckel (vars innehav bekräftar ägandeskapet)?

Men om infon i id:t/hashen vore krypterad och bara går att utläsa med privat nyckel? Och därmed blir läsbar oftast enbart vid fysiska transaktionstillfället mellan två parter?
Då borde det bli ett race mot kopia-makare att lägga in så mycket svårförfalskad info som möjligt i id:t. En klockas äkthet vid transaktionstillfället skulle isf bli en sammanvägning av det fysiska objektets skick (utan hänsyn till bc), överensstämmelsen med krypterade BC-id:t, och om bc-transaktionshistoriken är så lång att en sammansvärjning mellan flera tidigare parter vore mindre sannolik.

Ovan förslag är inte särskilt praktiskt, svårt att implementera över tillräckligt bred front, massa icke-tekniska invändningar går att komma på :) @twisted ser du någon teknisk punkt där detta helt faller? (Har jag något om bakfoten? :) )
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Och jag vill såklart inte gå hårt mot någon eller just dig @twisted , anledningen till att jag pingade dig var att jag tyckte din input här var insatt och vettig!
 

jiha

Breitling
Självklart skulle en sådan förändring innebära att tillverkaren står bakom och agerar ägare av ”liggaren” inte så stor skillnad mot idag. Den stora skillnaden och vinsten ligger i att öppna boken för AD etc så att alla transaktioner, service, stölder mm kan läggas till i informationen. Själva konsumentförfarandet behöver inte vara krångligare än en bank-id kopplad app typ swish för att genomföra en försäljning där registreringen i nyckeln görs.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Självklart skulle en sådan förändring innebära att tillverkaren står bakom och agerar ägare av ”liggaren” inte så stor skillnad mot idag. Den stora skillnaden och vinsten ligger i att öppna boken för AD etc så att alla transaktioner, service, stölder mm kan läggas till i informationen. Själva konsumentförfarandet behöver inte vara krångligare än en bank-id kopplad app typ swish för att genomföra en försäljning där registreringen i nyckeln görs.
Jag kan ha missförstått ditt inlägg, men det låter onödigt krångligt att implementera en sådan lösning mha BC, om tilliten ändå ska vara centraliserad. Ett "vanligt" IT-system duger bra för det där ändamålet!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hur ska man få alla tillverkare att vara med på tåget? Blir en stor kostnad och administrativ börda?

Hur ska man se till att privatpersoner, pantbanker och gråhandlare som köper & säljer klockan ska fortsätta regga transaktioner?

Hänger inte riktigt med, det finns väl redan webbsidor där man kan regga serienumret om klockan har blivit stulen
 

mega

Rolex
Jag tycker det är en intressant och rolig ide.
Visst skulle man kunna implementera det på klockor.
Varje gång en klocka byter ägare får man gå till AD som uppdaterar blockkedjan och lägger ut den på ex. Rolex hemsida så att den blir fritt tillgänglig för vem som helst att söka i.
Blir klockan stulen gör man likadant, iväg till AD för uppdatering av blockkedjan och vidare publicering.
Säg att AD skulle ta 500:- per uppdatering, skulle folk nappa?
Skall man knyta klockan till ägaren? Kanske vanskligt med tanke på rånrisken? Vad/vem skall man isf knyta klockan till?​
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag tycker det är en intressant och rolig ide.
Visst skulle man kunna implementera det på klockor.
Varje gång en klocka byter ägare får man gå till AD som uppdaterar blockkedjan och lägger ut den på ex. Rolex hemsida så att den blir fritt tillgänglig för vem som helst att söka i.
Blir klockan stulen gör man likadant, iväg till AD för uppdatering av blockkedjan och vidare publicering.
Säg att AD skulle ta 500:- per uppdatering, skulle folk nappa?
Skall man knyta klockan till ägaren? Kanske vanskligt med tanke på rånrisken? Vad/vem skall man isf knyta klockan till?​
Jag har eg samma invändning här igen :) Tycker att konceptet låter bra, men tror inte att blockchain är nödvändigtvis den lämpligaste tekniken att använda för detta system. Det låter verkligen som att man kan uppnå allt det där utan BC, då slipper man lägga in BC i sin kravspec för utvecklar-CV, så har man gissningsvis sparat en bra slant. :)
 

mega

Rolex
Jag har eg samma invändning här igen :) Tycker att konceptet låter bra, men tror inte att blockchain är nödvändigtvis den lämpligaste tekniken att använda för detta system. Det låter verkligen som att man kan uppnå allt det där utan BC, då slipper man lägga in BC i sin kravspec för utvecklar-CV, så har man gissningsvis sparat en bra slant. :)
Men det är ganska nice när man vet att inga poster i kedjan ändrats sedan den skapades, all historik finns med, oförändrad.
Vet inte riktigt hur man skulle lösa det utan BC?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Men det är ganska nice när man vet att inga poster i kedjan ändrats sedan den skapades, all historik finns med, oförändrad.
Vet inte riktigt hur man skulle lösa det utan BC?
Här börjar vi komma till en nivå där jag inte är 100% på vad jag säger, men vad jag förstått så "vet" man att en transaktion är OK först när "tillräckligt många" noder i BC-nätverket tuggat igenom det underliggande verifikations-problemet och kommit fram till att "Ja, detta ser ut att vara en giltig transaktion". Om "tillräckligt många" i detta fall främst är ett gäng AD:s och tillverkaren(/na) själva så har vi dels väldigt få noder och dels ett uns jäv-beroende mellan dem som gör att systemet kanske inte är att betrakta som helt decentraliserat/robust i tillits-frågan. För att BC ska kunna göra någon skillnad i tillitsfrågan (för att man ska kunna "veta" att allt är OK) så måste fler aktörer koppla in sig som verifikationsnoder på nätverket?

Men om man släpper tillitsfrågan så kan man kanske man ändå kan säga att BC är resurseffektiv teknik för att fylla övriga kravspecen. Eller inte. Vet inte riktigt.. :)
 
Senast ändrad:

twisted

Cartier
Intressant diskussion, bra trådstart. Har inte jobbat med bc, har bara en liten gnutta koll på hur det funkar praktiskt/tekniskt. Ingenjör+programmerare så jag kan sätta mig in mer i detaljerna om det behövs.

Fundering dragen ur tomma luften, @twisted, om ett decentraliserat exempel:
I diamantfallet gör man ett "unikt" digitalt id mha "tillräckligt" många fysiska datapunkter. Tänk om man gjorde samma med klockor, där refnr bara är en del av beskrivningen.
Sen hoppas man på att de fysiska datapunkterna inte ändras över tid? Eller så kan ägaren till privata nyckeln ändra id:t om diamanten/klockan förändras.

Om infon i id:t är öppen/okrypterad litar man på att det är för svårt/olönsamt att skapa en kopia med rätt fysiska parametrar + komma åt rätt privata nyckel (vars innehav bekräftar ägandeskapet)?

Men om infon i id:t/hashen vore krypterad och bara går att utläsa med privat nyckel? Och därmed blir läsbar oftast enbart vid fysiska transaktionstillfället mellan två parter?
Då borde det bli ett race mot kopia-makare att lägga in så mycket svårförfalskad info som möjligt i id:t. En klockas äkthet vid transaktionstillfället skulle isf bli en sammanvägning av det fysiska objektets skick (utan hänsyn till bc), överensstämmelsen med krypterade BC-id:t, och om bc-transaktionshistoriken är så lång att en sammansvärjning mellan flera tidigare parter vore mindre sannolik.

Ovan förslag är inte särskilt praktiskt, svårt att implementera över tillräckligt bred front, massa icke-tekniska invändningar går att komma på :) @twisted ser du någon teknisk punkt där detta helt faller? (Har jag något om bakfoten? :) )

Well, problemet så som jag ser det är att hur du än vrider och vänder på detta så är det du försöker göra; binda en sträng till ett fysiskt objekt. Detta är möjligt ur ett relationsperspektiv, men inte möjligt sett ifrån en säkerhetssynpunkt. Om strängen på något sätt går att manipulera eller byta ut på objektet, så brister hela konceptet.

Så att bygga ett system kring det fysiska klockor, hade kanske vart möjligt med DNA-märkning och kryptografiska chip om klockorna tillverkats med det ifrån start. Men, detta innebär att inga klockor som inte tillverkas med just den processen, skulle gå att säkra. Så alla klockor som redan finns, går inte att säkra på det sättet. Det finns väl redan klocktillverkare som gör detta idag ? Hade inte breitling någon idé här kring tex. ?


"Sen hoppas man på att de fysiska datapunkterna inte ändras över tid? " , och om det gör det, ska man då nullifiera diamanten och räkna den som oäkta helt plötsligt ? Tråkigt för den som köpte den stenen. :) Om objektet också bara kan ändras på utav den som äger privata nyckeln, hur gör man då om personen förlorar sin nyckel ? Vad gör man vid dödsfall ?





Men det är ganska nice när man vet att inga poster i kedjan ändrats sedan den skapades, all historik finns med, oförändrad.
Vet inte riktigt hur man skulle lösa det utan BC?
En centraliserad databaslösning med checksummeverifiering. Det hade vart mycket snabbare än en blockkedja också. En blockkedja ser ut som den gör, för att den har settlementperioder där informationen sparas, vilket är nödvändigt då systemet behöver veta att alla noder är överens. Detta gör processerna kring kedjan långsamma.



Här börjar vi komma till en nivå där jag inte är 100% på vad jag säger, men vad jag förstått så "vet" man att en transaktion är OK först när "tillräckligt många" noder i BC-nätverket tuggat igenom det underliggande verifikations-problemet och kommit fram till att "Ja, detta ser ut att vara en giltig transaktion". Om "tillräckligt många" i detta fall främst är ett gäng AD:s och tillverkaren(/na) själva så har vi dels väldigt få noder och dels ett uns jäv-beroende mellan dem som gör att systemet kanske inte är att betrakta som helt decentraliserat/robust i tillits-frågan. För att BC ska kunna göra någon skillnad i tillitsfrågan (för att man ska kunna "veta" att allt är OK) så måste fler aktörer koppla in sig som verifikationsnoder på nätverket?

Men om man släpper tillitsfrågan så kan man kanske man ändå kan säga att BC är resurseffektiv teknik för att fylla övriga kravspecen. Eller inte. Vet inte riktigt.. :)

Både ja, och både nej! Historiken i en blockkedja går att ändra, om 51% eller mer av nätverket är överens om ändringen. Kretsar systemet kring en centraliserad part,kan man oftast räkna med att dom har merparten utav beräkningskapaciteten i nätverket.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Både ja, och både nej! Historiken i en blockkedja går att ändra, om 51% eller mer av nätverket är överens om ändringen. Kretsar systemet kring en centraliserad part,kan man oftast räkna med att dom har merparten utav beräkningskapaciteten i nätverket.
Jag har en vän som har en rätt skön mining-rigg. Jag hoppas Rolex snålar lite på kapaciteten, sen trycker man in den riggen och omdefinierar kedjan litegrann. "All your Daytona are belong to us". ;)
 
Topp