• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja klocka över Chrono24

Sallberg

Omega
2-Faktor
Hej, jag har ett bra bud från en köpare på Chrono24, köparen bor i Cypern så det blir en ganska dyr fraktkostnad dock. Min fråga är om det är säkert att sälja klockan till köparen? Finns det någon risk att jag inte kommer att få mina pengar?

(tillkommer det någon avgift vid försäljning via chrono24?)

Oerhört tacksam för svar
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Yes men ibland döljer sig summor i mängden text, därför jag tänkte dubbelchecka med någon som har erfarenhet
 

Johan1

Omega
2-Faktor
Jag sålde en klocka via Chrono24 förra året. Gick smidigt men hittade inget bra sätt att frakta klockan försäkrad utomlands. Slutade med att jag chansade och skickade spårbart via postnord. Inget jag skulle rekommendera dock om något skulle hända längst vägen.

Här kan du mata in försäljningspris och se vad försäljningsprovisionen hamnar på. Inga dolda avgifter mig veterligen.

 

tosato

Omega
2-Faktor
Jag sålde en klocka via Chrono24 förra året. Gick smidigt men hittade inget bra sätt att frakta klockan försäkrad utomlands. Slutade med att jag chansade och skickade spårbart via postnord. Inget jag skulle rekommendera dock om något skulle hända längst vägen.

Här kan du mata in försäljningspris och se vad försäljningsprovisionen hamnar på. Inga dolda avgifter mig veterligen.

Får man fråga vilken prisnivå din klocka var på? Känns ju jäkligt risky om den är värd en del..
 

tosato

Omega
2-Faktor
Tror trusted Checkout kostar 3%?
Den ligger på 6.5%

1605604224541.png
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag har inte gjort klart min annons på Chrono24 eftersom det känns som en sista utväg, men nuförtiden i alla fall listar de ju ”försäkrad försändelse” som en av fördelarna med att sälja där.
Vore intressant att veta vad det innebär.
 

skyseeker

Rolex
Då jag skickat (var ett tag sedan nu) med DHL i EU har det varit 700-1000 sek + försäkring, 2% av försäkringsbeloppet.
Funkat kanon med snabb leverans (inom 24h).
 

Donorvar

Omega
Skickade klocka värd runt 60k till Italien för ett tag sedan. DHL tar 2% utav försäkringsbeloppet i avgift för att försäkra försändelsen.
 

HM80

Cartier
Man ska väl i princip ha en master i matematik för att förstå vad man ska betala...?

?

försäkring mellan 100-200k på en klocka skulle, om man går efter den listan 700 sek.

när vi skeppar gods via jobbet med DHL betalar vi 1% av det vi vill försäkra om vi nu vill göra det, så om denna tjänst finns för företag finns det garanterat något liknande för privatpersoner. listan ovan eller något liknande gäller förmodligen, anledningen till varför jag blir osäker är för att den är från 2011, någon ändring har säkert skett.
 

tosato

Omega
2-Faktor
?

försäkring mellan 100-200k på en klocka skulle, om man går efter den listan 700 sek.

när vi skeppar gods via jobbet med DHL betalar vi 1% av det vi vill försäkra om vi nu vill göra det, så om denna tjänst finns för företag finns det garanterat något liknande för privatpersoner. listan ovan eller något liknande gäller förmodligen, anledningen till varför jag blir osäker är för att den är från 2011, någon ändring har säkert skett.
Yes, såg också "från 2011". Det som gör mig lite konfundersam är:

1605619392375.png


Vad menas med " + 10% handelsvinst"?
 

Kallztarr

Omega
Ja, det känns verkligen som smärtgränsen, speciellt med hänsyn till eventuell risk om man inte kan skicka försäkrade paket. Å andra sidan är ju Kaplans etc. av det dyrare slaget också.
Ja, precis. Tacka vet jag tradera där det är en viss procent upp till max 200kr haha. Men då kanske man inte når ut tillräckligt iofs...
 

Johan1

Omega
2-Faktor
När jag sålde via Chrono24 senast så vill jag minnas att det var en % avgift men att det även fanns ett maxtak. Maxavgiften verkar vara borttagen nu när jag kollar.
 

daniel_se

Omega
Hijackar tråden lite, men hur är erfarenheterna från att köpa på C24? Privat säljare vs. Godkänd handlare? Depositionstjänst eller inte? Frakt?
 

OscarD

Omega
Bumpar denna tråd istället för att göra en ny, hur är det med Chrono24 egentligen, jag tolkar det som att om man annonserar sin klocka där så får man inte annonsera den någon annanstans?
 
Topp