• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja med eller utan armband

Jag renoverar under stundom negligerade äldre ur som sedan hittar nya ägare. Ofta saknas armband på äldre objekt, eller så är armbandet i uselt skick, ej original, dålig passform osv. Jag säljer inte gärna en klocka där armbandet inte passar klockan eller om det är i dåligt skick. Frågan är då om det är bättre att sälja uret utan armband och låta ny ägare hitta ett som passar bra, eller att lägga ner tid och pengar på ett lämpligt armband, pengar som man högst troligt inte får tillbaka eller iaf inte kan räkna med att att tjäna något på. Jag föredrar orginal så långt det bara är möjligt, och att hitta originalband till olika modeller kan bli orimligt kostsamt. Andra kanske inte alls bryr sig om det, utan nöjer sig med ett generiskt armband till överkomligt pris.

Tar gärna emot tips och synpunkter.

Om du upplever att det är "svårt" att sälja en klocka utan armband, dvs svårare att ta bilder på handled, eller andra mer säljande foton så skulle jag rekommendera att ha en varierad "bandsallad" hemma för fotografering.
Det behöver ju inte vara någon kvalité, utan några väl valda läderband i varierad storlek (16,18 och 20mm).
Jag tycker definitivt att det är mer "attraktivt" om en klocka visas med armband, om det följer med eller inte är inte så noga.

Målgruppen spelar in skulle jag säga. Var ska du sälja klockorna? Jag som entusiast väljer armband med stor omsorg, så det spelar inte så stor roll vad som sitter på från början. Om originalspännet finns kvar är det så klart ett stort plus, men saknas spännet lägger jag heller ingen större vikt vid själva armbandet. Det åker i princip alltid av ändå. Att söka efter fina armband som passar en viss modell är en stor del av nöjet med att köpa begagnat. Gemene man, däremot, nöjer sig oftast med armbandet som sitter på. Minst krångel liksom. Så där kan det nog vara viktigare att ett okej armband följer med.

För egen del så kan jag bli mer sugen på en klocka om den presenteras med band. Det blir en snyggare helhet att visa vid försäljningen som jag tror kan öka ett ha-begär hos kunden. Även om bandet inte skulle vara det jag vill ha när jag väl fått hem klockan så kan jag börja fundera vilket band som skulle passa mig bäst.

Selge: Ser bedre ut å selge med band, så selg med
Kjøpe: Brukte band kastes da dette 100% er en hygieneartikkel. IMO. Til og med klokker på lærband som 50+ personer har prøvd på handa i butikken, er FUBAR.

Om du upplever att det är "svårt" att sälja en klocka utan armband, dvs svårare att ta bilder på handled, eller andra mer säljande foton så skulle jag rekommendera att ha en varierad "bandsallad" hemma för fotografering.
Det behöver ju inte vara någon kvalité, utan några väl valda läderband i varierad storlek (16,18 och 20mm).
Jag tycker definitivt att det är mer "attraktivt" om en klocka visas med armband, om det följer med eller inte är inte så noga.
Tack för tipset om att ha en "bandsallad". Då kan man ju ge "serveringsförslag" som inspiration till köparen. Jag har inte många band ännu, men det byggs nog upp med tiden.
Målgruppen spelar in skulle jag säga. Var ska du sälja klockorna? Jag som entusiast väljer armband med stor omsorg, så det spelar inte så stor roll vad som sitter på från början. Om originalspännet finns kvar är det så klart ett stort plus, men saknas spännet lägger jag heller ingen större vikt vid själva armbandet. Det åker i princip alltid av ändå. Att söka efter fina armband som passar en viss modell är en stor del av nöjet med att köpa begagnat. Gemene man, däremot, nöjer sig oftast med armbandet som sitter på. Minst krångel liksom. Så där kan det nog vara viktigare att ett okej armband följer med.
Hej, och tack för svar. Precis, jag har nog inte analyserat det så mycket utan utgår från migsjälv som precis som du är mer åt entusiasthållet och därför är noga med valet. De ur jag tar mig ann är oftast lite udda pjäser, så målgruppen är nog oxå sådana som gillar lite mer ovanliga modeller och som faktiskt bryr sig om vilket band de använder.

Just nu har jag en "Volvo Certina" 913 1218 41 som projekt och det finns originalband att hitta på ebay men de är dyra. Att då kosta på ett sådant utan att veta om framtida köpare prioriterar en sådan sak känns... osäkert. Bättre då att sälja utan.
För egen del så kan jag bli mer sugen på en klocka om den presenteras med band. Det blir en snyggare helhet att visa vid försäljningen som jag tror kan öka ett ha-begär hos kunden. Även om bandet inte skulle vara det jag vill ha när jag väl fått hem klockan så kan jag börja fundera vilket band som skulle passa mig bäst.
Tack för tipset. Man skulle då kunna presentera uret monterat på ett smakfullt band som inspiration och tydligt ange att uret levereras utan band. Bra idé!

Tycker ett nytt band på en uppfräschad klocka är pricken över i’et som även visar på känslan för stil. Även om det inte är ett måttbeställt av super kvalité.

Tycker ett nytt band på en uppfräschad klocka är pricken över i’et som även visar på känslan för stil. Även om det inte är ett måttbeställt av super kvalité.
…och jag tycker det är tokcharmigt med repade vintageur på gamla använda band i tåligt läder.

Förstår dock vissa tycker det är ofräscht. Går dock oftast utmärkt att tvätta ordentligt och återfetta.

…och jag tycker det är tokcharmigt med repade vintageur på gamla använda band i tåligt läder.

Förstår dock vissa tycker det är ofräscht. Går dock oftast utmärkt att tvätta ordentligt och återfetta.
Det tycker jag ingår i uppfräschningen om bandet håller den kvalitén och möjligheten finns. Sen kan ett nytt ändå vara lite kul för ”att se vad som händer” och tweaka klockans karaktär lite :)

Det band jag stöter på som sitter på klockorna är oftast icke original band som är lite plastfrasiga och där de ofta gått av 😅 Så inte mycket att rädda …

Va? Det vore ett vansinnigt resursslöseri att slänga armband bara för att det har prövats i butik av olika människor.
Nei. Det er hygienisk. På samme måte som når man kjøper brukte headset. Man bytter ut brukte puter med nye.

Edit: Skjønner argumentet opp mot bærekraft og ESG. Men, en løsning er jo at AD gir med et nytt band når man kjøper den eksakte klokken. Kjøpte en ny klokke fra AD på alligator i 2023 og den var kun prøvd av flere i butikk, og det er ganske åpenbart at når mange prøver en slik klokke gjennom et år, så får innsiden av bandet et litt dirty shine av all fettet fra de ulike folka.

Senast ändrad:
Eksempel: Brukt Breitling. Brukt lærreim og ny lærreim. Den brukte er renset med lærsåpe og cleaner og gjort så ren som mulig. Fremstår fortsatt som dirty og kommer ikke til å bli brukt (av meg).

IMG_6140.jpeg

Jag tror att det kan vara bättre att sälja klockan utan armbandet! Charmen med vintageklockor ligger i deras originalitet Även om du lägger ner tid och kraft på att hitta rätt klockarmband kanske den andra parten inte gillar det. Detta betyder inte att klockarmbandet du valde är dåligt, tycker jag. Istället för att lägga energi på att få ett resultat som kanske inte tillfredsställer alla, är det bättre att direkt ge valet till nästa ägare. Naturligtvis är detta bara min personliga åsikt. Klockor utan armband kan vara billigare än klockor med armband.

Nei. Det er hygienisk. På samme måte som når man kjøper brukte headset. Man bytter ut brukte puter med nye.
Lite skillnad på något som varit i en hörselgång jämfört med något som suttit på en handled? Jag förstår om man inte vill använda ett gammalt halvslitet armband där man tydligt ser att det är välanvänt av den tidigare ägaren. Men att slänga ett i princip nytt armband bara för att det har provats av olika kunder i butik låter väldigt överdrivet i mina öron.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp