• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker hjälp att hitta en stryktålig badklocka

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8185.JPG

Du kan få ett schysst pris på denna, tål allt.
 

L.D

Omega
IMG_8185.JPG

Du kan få ett schysst pris på denna, tål allt.
Tack för erbjudandet, hade varit ett gott alternativ. Jag gillar estetiken och den hade varit något jag definitivt skulle kunna bära, men jag är lite trött på min Suunto's stealth look. Jag letar efter något med lite mer "Bling" i. Krom/silver länk med någon färg i, blått/rött/grönt, ex Victorinox Maveric eller Inox. Är även svag för kronograf estetiken.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tack för erbjudandet, hade varit ett gott alternativ. Jag gillar estetiken och den hade varit något jag definitivt skulle kunna bära, men jag är lite trött på min Suunto's stealth look. Jag letar efter något med lite mer "Bling" i. Krom/silver länk med någon färg i, blått/rött/grönt, ex Victorinox Maveric eller Inox. Är även svag för kronograf estetiken.

.... Seiko Flightmaster

555A8A1B-482D-4B7C-AB80-EDCCA8669518.jpeg
 
Jag måste även jag slå ett slag för Citizen Aqualand. Har haft min sedan 97, har slagit i den många gånger så hårt så att jag förväntat mig att den skall ha gått sönder men icke, den tuffar på! Klarar garanterat det du listade, jag har pysslat med allt du nämnde med den klockan på armen!
 

Depp-Erik

Cartier
En automatisk klocka kommer du att behöva serva vart femte år eller så, väljer du den batteridrivna så kommer du behöva byta batteri typ vartannat år. Osäker på vad det kostar att göra på certina.
 
  • Like
Reactions: L.D

L.D

Omega
En automatisk klocka kommer du att behöva serva vart femte år eller så, väljer du den batteridrivna så kommer du behöva byta batteri typ vartannat år. Osäker på vad det kostar att göra på certina.
Men jag behöver inte oroa mig för att skada urverket på en automatare? Har ingen erfarenhet alls, därav frågan. Tänker om man råkar slå in den i saker.
 

Depp-Erik

Cartier
Men jag behöver inte oroa mig för att skada urverket på en automatare? Har ingen erfarenhet alls, därav frågan. Tänker om man råkar slå in den i saker.
Generellt så är batteridrivna mer stryktåliga. Men även en automat borde stå pall för en det, jag brukar åka wakeboard med min Seiko SKX t.ex.
 

JB_XII

Rolex
Kan gå i god för en Certina DS Action. Hade en i somras som jag badade, grillade och festade med. Tålde massa stryk och kändes som en bra beater.
Härliga klick i bezel och den blåa hade en riktigt fin sunburst tavla.
Finns begagnade att få tag i runt 3-4k, hade du tänkt betala mer hade jag kollat på Longines Hydroconquest. Ska du betala lite mindre så finns det Seiko SKX007/009.
Mainstream som tusan, men det är trygga och bra klockor :)

I övrigt finns ju som sagt massa fina micromärken. Om man vill ha något "roligare".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men jag behöver inte oroa mig för att skada urverket på en automatare? Har ingen erfarenhet alls, därav frågan. Tänker om man råkar slå in den i saker.
De är ju ISO-klassade för dykning så stötar ska de tåla någorlunda. Men kvarts är ju mycket tåligare.
 
  • Like
Reactions: L.D

L.D

Omega
Var i butik igår och kände på både quartz och automat versionen av certina ds action. Drogs direkt till automataren (43mm) då quartz (41mm) kändes liten. Synd då det hade varit skönt med quartz. Har hellre Automat på en dressad.

Har kollat in tissot, seiko, victorinox och casio men inte hittat någon jag gillar. Är det något märke som jag har missat som jag borde kolla?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Var i butik igår och kände på både quartz och automat versionen av certina ds action. Drogs direkt till automataren (43mm) då quartz (41mm) kändes liten. Synd då det hade varit skönt med quartz. Har hellre Automat på en dressad.

Har kollat in tissot, seiko, victorinox och casio men inte hittat någon jag gillar. Är det något märke som jag har missat som jag borde kolla?

Ds action har sämsta lumen i världshistorien.
 

L.D

Omega
Ds action har sämsta lumen i världshistorien.
Tur att vi lever i en värld fylld av lampor och ljus.
Nä men seriöst så förstår vad du menar och det är roligt med en klocka med bra lumen. Pratar du om förra eller nya generationen när du säger att det är dålig Lumen?

Har inte hittat någon annan klocka som jag gillar lika mycket som Action Diver Automatic när lampan är tänd, kan inte köpa en klocka baserad på hur klockan ser ut när lampan är släckt.
 

Reverso

Panerai
Jag söker en badklocka som tål lite stryk. En klocka som jag aldrig behöver fundera på om jag ska ta av för en aktivitet.

Vad klockan kommer användas till och vad den ska klara av:
Simmning och fridykning - 5 meters faktiskt dykdjup räcker men mer är uppskattat.
Tidtagning - kronograf eller en digital klocka.
Bastubad - höga temperaturer och relativt snabba temperaturskillnader.
Gymmet - risk för att slås mot andra metallföremål.
Skjutbanan - rekyl från pistol, så ej vapen med någon grövre kaliber.

Idag använder jag en Suunto Core Alu Deep black. Den klarar allt det jag nämnt ovan men är lite tråkig. Visst kan de vara kul med en "Stelth-look", men när man sitter i poolen eller bastun är det bara en svart klump på armen.
20171023_125250.jpg


Jag funderar över två olika alternativ.

1. En Suunto Essential Copper. Den är väldigt lik den jag redan har men i ett kopparutförande och med safirglas istället för mineral. Skulle sätta på min svarta lightweight strap istället för läderbandet. Jag tycker att denna klocka är riktigt vacker och jag vet hur mycket stryk jag kan utsätta den för. Därför kan jag acceptera ett högt pris på 6000kr.
Suunto-Essential-Copper-4.jpg


2. En dykinspererad kronograf, men ej renodlat dykur. Safirglas och lite tjockare boett. Quartz ur. Här är går smärtgränsen vid 5000kr. Jag har tittat på Hanowa Flagship då den har mycket livliga färger och kromade ytor samt att den kostar endast ca 2500kr.
dcbe68a62659739c07f6bae05dce1089.jpg


Mina frågeställningar
- Vad tycker ni, en Quartz kronograf eller Suunto i koppar?
- Klarar en mekanisk klocka i de lägre prissegmentet vapenrekyl utan att ta skada?
- Känner ni till några bra alternativ till Hanowa Flagship som jag bör titta på?
- Jag har kollat på Certina DS Action Chronograph men den ligger på dubbla priset mot Hanowa. Den har bättre vattentålighet, men är det värt priskillnaden?


Suunton i koppar var fin. Den får mig faktiskt att fråga mig själv varför inte fler klockor tillverkas i klockor!?
 
  • Like
Reactions: L.D

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tur att vi lever i en värld fylld av lampor och ljus.
Nä men seriöst så förstår vad du menar och det är roligt med en klocka med bra lumen. Pratar du om förra eller nya generationen när du säger att det är dålig Lumen?

Har inte hittat någon annan klocka som jag gillar lika mycket som Action Diver Automatic när lampan är tänd, kan inte köpa en klocka baserad på hur klockan ser ut när lampan är släckt.

Har inte testat den som kom i år. Ja man resonerar olika men jag tror att många, inklusive mig själv, anser att lumen och vattentålighet är viktigt på en dykarklocka.
 
  • Like
Reactions: L.D

soderlund

Cartier
Om du just kan bortse från tidtagning i kronograf-stil och kanske inte behöver tiden ned till hundradelen, så kan jag varmt rekommendera en Vostok Amphibia. Faktiskt sjukt mycket klocka för pengarna. Ett 31-juvelers automaturverk och som inte kräver dyr service, vattentät till 200m (minst).

Köpte min för i väntan på bestämma vilket "finare" ur jag skulle köpa, men den har liksom suttit på armen i över två år nu, och man blir mer och mer fäst vi den. Eftersom kostnaden är så pass liten i inköp ($69 USD med frakt), skulle jag rekommendera att du köper dig en ändå.
Skickar med några skott.
IMG_7226.JPG

vsf.jpg
sdfsfh.jpg


Som sagt, kan varm rekommendera just Amphibian, väldigt mycket beater för pengarna.
Annars är väl Seiko SK805 (finns i flera färger) ett bra alternativ.
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Var i butik igår och kände på både quartz och automat versionen av certina ds action. Drogs direkt till automataren (43mm) då quartz (41mm) kändes liten. Synd då det hade varit skönt med quartz. Har hellre Automat på en dressad.

Har kollat in tissot, seiko, victorinox och casio men inte hittat någon jag gillar. Är det något märke som jag har missat som jag borde kolla?

Kolla på Longines Hydroconquest kronograf. Finns som quartz också. Köpte precis en beggad att ha som beater, och den känns gedigen och med bra storlek (41 mm). Dessutom rätt snygg om du ska sitta i bubbelpoolen med den. :)

l36434966.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: L.D

L.D

Omega
Har inte testat den som kom i år. Ja man resonerar olika men jag tror att många, inklusive mig själv, anser att lumen och vattentålighet är viktigt på en dykarklocka.
Jag kan hålla med om att ett fint sken när man sitter i mörkret framför tv:n, i bilen eller på krogen hade varit uppskattat. Jag antar att det är det som är syftet för de flesta. För det måste vara en försvinnande liten % dykarklockor som används för sitt riktiga syfte. När jag dyker använder jag medföljande utrustning för att läsa av data. Och jag dyker i kristallklart vatten i tropiskt klimat, så är alltid ljust. Tror de flesta gör det.

För faktisk funktion värderar jag mer stryktålighet, vattentålighet, estetik och ett stabilt urverk, gärna med lång power reserve, där har Certina Action Diver hela 80 timmar vilket väl kompenserar dålig lumen.

Kolla på Longines Hydroconquest kronograf. Finns som quartz också. Köpte precis en beggad att ha som beater, och den känns gedigen och med bra storlek (41 mm). Dessutom rätt snygg om du ska sitta i bubbelpoolen med den.
Jo den är fin men föredrar Oris Aquis i den prisklassen
 

L.D

Omega
Fått erbjudande från lokala urmakaren (AD) på en helt ny blå certina action diver automatic, första generationen. för 5400kr. Bra pris?
 
Topp