• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Saker som gör er glada i vardagen

Oklart om mina modellbyggarbilder hör hemma i den här tråden eller ej. Då i alla fall jag (och några till) blir glada i vardagen av dom kommer här en bild på en nyss nästan färdig Messerschmitt ME 262. Bara dekalerna kvar, vilket är glädjande ... ;)
ME 262 2025-09-27 (utan dekaler).jpg

Inget personligt men jag blir glad när tråden fylls inte med en och samma saker i form av modelbygge. Annan tråd kan väl lösa det...

Ber om ursäkt men det får bli en modellbild till ... :sorry:

Hjälpte en kompis att köra hem 115 plastmodeller, flygböcker och -tidningar som han köpt på auktion. Som tack fick jag några modeller, bl a två minimodeller i skala 1/144 av två plan jag byggt i skala 1/48. Halvdan passform och spröd plast. Ska målas nu och sen är det bara landningsställ, huv och dekaler kvar. Färgburk i bilden för att få en uppfattning om storleken. Kan vara kul att ställa bredvid dom stora versionerna ... ;)
ME 262 + 109 2025-10-04 (skala 144).jpg

Bättre att be om ursäkt efteråt (sorry) än att fråga om lov ... ;)

Nästan klara nu. Bara landningsställ och glashuvar kvar men 30+ år gamla dekaler var inte att leka med, så jag fick lov att ersätta vissa från mitt lager ... :banghead:

Inkluderar en flygarklocka som storleksjämförelse.
IWC M 2025-10-06 (ME 262 + 109).jpg

Ber om ursäkt igen för att jag inte håller vad lovde tidigare, men jag tycker det är så kul att få dela med mig av mitt modellbyggande. :sorry:

Börjar närma mig slutet på en P-47D Thunderbolt i skala 1/48 när jag nyss fick "motorpaketet" färdigt. Trots ca 30 år sen modellen tillverkades, bra passform och riktigt bra dekaler, som lossnar lätt och mycket enkelt att få dom i rätt position utan antydan till att vilja gå sönder. Notera att sargen runt cockpit bara ligger löst på än, därav glipan i underkant.

Det blir nog ett par bilder till innan jag ger mig ... :)
Thunderbolt 2025-10-11.jpg

Lyckan blir som starkast när den står i kontrast till sorg. Så kände jag igår, en av de sista dagarna innan våren som jag kan köra mc. Kallt så det bet i skinnet trots bra kläder. -5 grader men det var bara så varmt vid stillastående. Den sortens lycka har nått sin ände i år. Kvar finns sorg som får blanda upp sig med något nytt. Skidåkning kanske eller bara promenader i en skog som lyser av solen som smälter bort frosten från träd och mossa.

IMG_7121.jpeg
IMG_7131.jpeg

Eller som här, konst som får en att känna något som har med någon annan att göra. Jag blir extra glad när jag får dela något som berör med andra.

Bilden från Acke brygga med mannen med gåstavarna som tittar på en utställning som handlar om människor dagen innan något historiskt händer, denna bild från Utöya. Jag ser att han tittar och jag frågar om han kände någon som blev drabbad. Han pekar på flickan längst fram i bilden och säger, mitt barnbarn. Jag frågar om hon dog på Utöja, han nickar och vi står där tysta i någon form av delande. Det är också en sorts glädje att ha förmågan att få dela en sorg.

IMG_7072.jpeg
IMG_7068.jpeg
IMG_7062.jpeg
IMG_7056.jpeg
IMG_7044.jpeg
IMG_7040.jpeg
IMG_7035.jpeg
IMG_7026.jpeg
IMG_7024.jpeg
IMG_7020.jpeg
IMG_7007.jpeg
IMG_7004.jpeg
IMG_6985.jpeg
IMG_6981.jpeg
IMG_6976.jpeg
IMG_6974.jpeg
IMG_6959.jpeg
IMG_6950.jpeg
IMG_6937.jpeg
IMG_6935.jpeg
IMG_6928.jpeg
IMG_6923.jpeg
IMG_6922.jpeg
IMG_6905.jpeg
IMG_6883.jpeg
IMG_6861.jpeg
IMG_6847.jpeg
IMG_6842.jpeg
IMG_6816.jpeg
IMG_6804.jpeg

Senast ändrad:
Eller som här, konst som får en att känna något som har med någon annan att göra. Jag blir extra glad när jag får dela något som berör med andra.

Bilden från Acke brygga med mannen med gåstavarna som tittar på en utställning som handlar om människor dagen innan något historiskt händer, denna bild från Utöya. Jag ser att han tittar och jag frågar om han kände någon som blev drabbad. Han pekar på flickan längst fram i bilden och säger, mitt barnbarn. Jag frågar om hon dog på Utöja, han nickar och vi står där tysta i någon form av delande. Det är också en sorts glädje att ha förmågan att få dela en sorg.

IMG_6950.jpeg
Ett sånt sammanträffande jag stod och kolla där idag också. På ett sätt gör det en nog glad att inte veta framtiden som du säger.

Men att gå omkring i det fina vädret med sina två fantastiska barn gör att man blir riktigt glad.
IMG_2376.jpeg

Tillbaka
Topp