• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Salvador Dalis klockor – Yo Mido

The-Persisence-of-Memory.jpg

Salvador Dalis La persistencia de la memoria (Minnets beständighet), 1931
250px-Salvador_Dali_NYWTS.jpg

Spanska konstnären Salvador Dali (1904-1989)

På en auktion härom veckan lyckades jag ropa hem en hög med klockor för en liten lagom summa. Det var speciellt en klocka på de rätt bristfälliga bilderna som intresserade mig, framför allt för sitt utseende. En Mido. En klocka från en tillverkare som jag inte har i samlingen sedan tidigare heller.

I dag var jag till en speditionsfirma och hämtade paketet med klockor.
-”Ja, det bör väl inte vara ett allt för stort paket” sa killen i disken som hjälpte mig, ”några armbandsur” läste han på fraktsedeln.
Nej det borde inte vara speciellt skrymmande höll jag med honom. Snopna blev vi bägge när en flyttkartong lyftes fram som inte tycktes väga något alls. I kartongen fanns bara en massa hopskrynklat papp och mitt i låg en påse med mina klockor, sex för att vara precis. Dessa var dock inte skyddade eller inlindade utan låg och skramlade mot varandra. Bakläxa för den som packade var vi rörande ense om…
Nåväl, klockorna var ju inte direkt NOS och Midon var skitig och hade en massa grå färgstänk över hela klockan. Glaset behövde en rejäl omgång med PolyWatch också.
IMG_9368.JPG

En påse Gott o Blandat!

När jag ropat hem klockorna (upptäckte att någon annan lagt exakt samma summa som mig fast en timme senare samma dag ett par dagar innan själva auktionen!) läste jag i en gammal klockbok jag har från 1989, ”Klassiska Armbandsur” utgiven av Bokia. Där läste jag bl.a. att Mido Multifort (franska: multi=mycket, fort=stark) står för självuppdragande, vattentäta, stötsäkra samt antimagnetiska. Dessa tåliga klockor var tydligen populära under andra världskriget och användes av äventyrare runt om i världen. Där står även;
-”Salvador Dali skapade ett ur åt firman som lanserades 1952. Detta ur fick namnet Superautomatic.”
IMG_9390.JPG

Ser man på, det tycks ju stämma tidsmässigt med min samt att min heter det. Kul!
IMG_9379.JPG

Kort historia om Mido

1918 Företaget grundades i Bienne av en duktig urmakare vid namn Georges Schaeren. Mido ligger numera i Le Loce, Jurabergen. Namnet kommer från spanskans Yo mido = ”jag mäter”. Nästa år celebrerar alltså företaget 100 år!

1930 Mido utvecklar och är framgångsrika med att göra vattentäta klockor.

1934 Multifort linjen introduceras

1981 Björn Borg knyts till Mido som ambassadör för märket
1981.jpg

Källa: http://www.midowatches.com/ch-en/history

Min klocka
Midos klockor var förr relativt dyra och låg i det högre segmentet standardklockor (Omega, UG, Longines mf.) men ingen lyxtillverkare.
Klockan mäter 34mm. Tavlan och visarna (alfa-visare) är jättefina, tavlan har lite patina men jag tror de klarat sig så bra på grund av klockans täthet. Boetten är förgylld med 50um som är så pass tjockt att man kan se dings i guldet och det har inte slitits igenom någonstans. Klockan håller tiden väldigt bra så här långt och det jag gillar mest med den är den fina vackra tavlan med index som är försänkta i tavlan, minuträlsen samt de fina visarna.
IMG_9382.JPG
IMG_9398.JPG
IMG_9400.JPG
IMG_9401.JPG
IMG_9403.JPG
IMG_9404.JPG
IMG_9407.JPG
IMG_9405.JPG
IMG_9409.JPG

IMG_9393.JPG
IMG_9394.JPG

Jag har satt på ett tunt Emu-band (amerikansk variant av struts). Funderar även på att testa något svart, vi får se. Några signaturbilder som sig bör;
IMG_9386.JPG
IMG_9389.JPG

Så vad tycks? :)
//Rozzy

Lite kul samtida annonser ;
10s84t0.jpg
1945MidoSwimmersAdrsz.jpg
232214053204_1_0_1.jpg
9500059.jpg
l-sdru0yq38z46x2.jpg
s-l1600.jpg
14719633_100134770463063_1115669810139627520_n.jpg

Vackert ur och bra inlägg. Thumbs up!

Jag har stött på lite Mido men inte intresserat mig nämnvärt då jag varit ute efter annat men min fråga är, hur ser värdet ut på deras ur samt vilken position har dom i hierarkin? Lower middle-class? Under omega, longines och tissot gissningsvis!

Jag har stött på lite Mido men inte intresserat mig nämnvärt då jag varit ute efter annat men min fråga är, hur ser värdet ut på deras ur samt vilken position har dom i hierarkin? Lower middle-class? Under omega, longines och tissot gissningsvis!
Som jag skrev i inledande texten var de då i det högre prissegmentet tillsammans med Omega, UG och Longines. Idag har de inte samma status och jag skulle säga att prissättningen är i nivå med Tissot kanske?

Som jag skrev i inledande texten var de då i det högre prissegmentet tillsammans med Omega, UG och Longines. Idag har de inte samma status och jag skulle säga att prissättningen är i nivå med Tissot kanske?

Jag tänkte mer på dagens marknad. Vilken är deras flagship modell och vilka är deras Classics om några har producerats det vill säga?

Jag tänkte mer på dagens marknad. Vilken är deras flagship modell och vilka är deras Classics om några har producerats det vill säga?
Multifort och Mido OceanStar är väl de vanligaste mest kända? Jag känner faktiskt inte till några speciella flagship modeller. Jag tror inte Mido är tillverkaren du skall spekulera i om det är tanken.

Multifort och Mido OceanStar är väl de vanligaste mest kända? Jag känner faktiskt inte till några speciella flagship modeller. Jag tror inte Mido är tillverkaren du skall spekulera i om det är tanken.

Jag kan ha använt ordet fel, det jag tänker på med flagshit är ett märkes storsäljare, det som håller dom flytande, jag misstänker att jag yrat till det dock.

Det är bara att gratulera till en riktigt fin klocka. Tack för att du skrev lite om bakgunden också. Jag har dålig koll på Mido, men kommer titta närmare på dem under dagen på grund av den här tråden.

Tillbaka
Topp