• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samla på nåt - Nu när jag snart lämnar klockvärlden

• Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Nu när jag lämnat klocksamlandet (så när som på nån seiko) funderar jag på att samla på nåt annat skoj som inte tar så mycket plats , tid eller pengar?

Tips?

Varför lämnar du?

Föreslår frimärken. Kanske lite nördigare men finns mkt fejk även där.
Det är väl många orsaker men mest att jag fått Barn och vill umgås med henne mer. Intresset har svalnat också pga. att det blivit hypat med vintage och dyrt och nytt har länge varit ointressant.

Men det är ju sådär intressen kommer och går, jag hade i en period i livet då foto var skoj, sen satt jag där med dyr canonkamera och dyrt objektiv och insåg att bra bilder kan ta med en 2000krs kamera, lika väl och "den bästa kameran är den man har med sig"... så jag sålde av fotogrejerna och har inte saknat dem, använder idag pocketkamera eller mobil. Men såklart kunskapen har jag kvar...

Frimärken har jag nog några ligger med Engelska drottningen i olika färger , kunde va nåt att damma av.. :)

Senast redigerad av en moderator:
Sen är jag såklart inne på att inte samla alls på "saker/prylar" utan på kunskap, tex lära mig mer om:
- Matlagning
- Grillning
- trädgårdsfixande
(de 2 sista kräver Hus/tomt vilket jag inte har)

Sen finns det ju alltid möjlighet att "gratis" och pryloberoende utforska spotify och netflix på musik och filmfronten

Hade jag bytt intresse hade nog foto eller tavlor hamnat högt på listan
Då kan man besöka massa platser med utan att det kostar en förmögenhet

Den primära frågan är väl vilken klocksamling du lämnar, är den i flera 100.000 SEK klassen el. ens 1.000 SEK klassen?
Alltifrån lego, frimärken, tavlor och samlarbilar alltså. Vilket intresse har du och vilken kassa finns?

Den primära frågan är väl vilken klocksamling du lämnar, är den i flera 100.000 SEK klassen el. ens 1.000 SEK klassen?
Alltifrån lego, frimärken, tavlor och samlarbilar alltså. Vilket intresse har du och vilken kassa finns?

Pengarna "fanns" men inte längre pga. köksrenovering, så nu är det att bygga från noll igen, men som sagt intressen behöver inte handla om pengar enbart, men visst ska man lära sig slå beanaisesås krävs ju några saker från butiken

Senast redigerad av en moderator:
Som @steffe var inne på, börja spela gitarr! initialt behövs bara en, och samlandet kan snarare gå ut på att samla låtar i repertoaren. Senare vill man ha flera gitarrer (been there, done that) och det kan dra iväg kostnadsmässigt men är såklart inte livsnödvändigt. Dessutom tror jag att musik uppskattas mer av dottern din än vad klockor/frimärken kanske gör, iaf i yngre ålder.

Nu när jag lämnat klocksamlandet (så när som på nån seiko) funderar jag på att samla på nåt annat skoj som inte tar så mycket plats , tid eller pengar?

Tips?
Varför började du samla på klockor? Var det för att du verkligen brinner för klockor eller är det bara så att du är samlare av naturen och vad du samlar på kvittar?
Min erfarenhet är oavsett vad man samlar på tar det tid och kostar om man går all in. Tricket är att balansera mot vardagen i övrigt så ingen annan blir lidande. Det är alltså du själv du måste utgå ifrån och inte samlarobjektet. Varför skulle t.ex. frimärkssamlandet vara annorlunda? Tar massor med tid att läsa på, hålla sig uppdaterad och tråla säljsiter. Precis som klockor. Och precis som klockor kan du samla såväl billigt som dyrt. Brinner du fortfarande för klockor så stanna kvar men skala ner. Avvecklar du så tänk på att gräset inte är grönare på andra sidan.

Matlagning. Kurser för de olika internationella köken vore kul! :) men så är det ju det här med tid. Annars är ju självlärande kyl också :)
Här själv tappat lite intresse för klockor och senaste åren blivit mer resor istället. 5-6 ggr om året de senaste 5 åren. Otroligt kul!

Tips?

Whisky är ju annars ett bra alternativ. Smakar gott också :)
Du får ju en kombination av samlande, nöje och kunskap. Finns även massa tillbehör och roligt runt om. Resor till destillerier är också en kul aktivitet.
Communityn kring whiskyn är stor och varje år finns ju en del mässor värda att besöka.

Estetiska kan det bli riktigt snyggt också! :)

Tillbaka
Topp