• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samla på nåt - Nu när jag snart lämnar klockvärlden

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Det är nog ganska givet att det blir att ta upp fotointresset tror jag, tiden finns dock inte men man får ta sig tid då helt enkelt
 
Senast redigerad av en moderator:

Buckshot

Panerai
Nu när jag lämnat klocksamlandet (så när som på nån seiko) funderar jag på att samla på nåt annat skoj som inte tar så mycket plats , tid eller pengar?

Tips?
2 av mina gamla intressen:
Whisky: Tar inte mycket plats och tid men kan bli dyrt.
Tarantellor: Lite plats, inte mycket tid och behöver inte vara så dyrt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Måste man samla på något? Jag ser det inte som att jag samlar varken på jackor, skor eller klockor då det är saker jag använder i min vardag. Även om jag lägger ned mer tid, pengar och research för att hitta det jag vill ha än tex. om jag behöver en ny teknikpryl.

Min poäng? Utgå ifrån dina egna intressen och hitta något du vill lägga lite extra tid på och gör det :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Öronmärk en peng varje månad som du köper en liten aktiepost för. Galet roligt att leka med aktier och med lite tur är det något som på sikt kan ligga till grund för att finansiera ett nytt intresse.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Köp gamla klassiska böcker på antikvariat. Det kostar en spottstyver och ger tillbaka kunskap, förståelse, tolerans, insikt, humor, sorg, lust, lidande och psykologisk utveckling. Det ger en förmåga att se på händelser utifrån detaljnivå till metaperspektiv. Få hobbies ger så mycket tillbaka som att läsa böcker. Vill du dela det med din dotter på bästa sätt, finns det många riktigt starka barnboksförfattare med sensmoral i sagorna. Dessa barnboksförfattare hade vishet, klokhet och integritet, det som är en mänsklig bristvara idag. Bara att få dela illustrationerna med sitt barn, från en tid då vacker betydde något annat än det gör idag, är kanske den bästa gåvan du kan ge henne och dig själv.
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Att köpa och sälja dem eller bara att ha dem? Vad är det som galet roligt med att äga ett par aktieposter??

Köp och sälja med syfte att få kosingen att växa. Det är kul att försöka sig på att analysera företag och marknader och att ha tur med allmänn börspsykologi.
Att bara äga är juninte så kul. Att lyckas pricka rätt är det däremot (för en del iaf).
 

matage

Omega
Köp gamla klassiska böcker på antikvariat. Det kostar en spottstyver och ger tillbaka kunskap, förståelse, tolerans, insikt, humor, sorg, lust, lidande och psykologisk utveckling. Det ger en förmåga att se på händelser utifrån detaljnivå till metaperspektiv. Få hobbies ger så mycket tillbaka som att läsa böcker. Vill du dela det med din dotter på bästa sätt, finns det många riktigt starka barnboksförfattare med sensmoral i sagorna. Dessa barnboksförfattare hade vishet, klokhet och integritet, det som är en mänsklig bristvara idag. Bara att få dela illustrationerna med sitt barn, från en tid då vacker betydde något annat än det gör idag, är kanske den bästa gåvan du kan ge henne och dig själv.
Här har du tips på en perfekt startplåt i den världen - fotad häromveckan i en butik i USA :)
callofthewild.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
ljudböcker på usb minne, tar ju minimalt med plats
 

matage

Omega
Är den till salu? Borde den inte finnas på ett museum. Det där är något annat än en ljudbok.
De hade ett helt gäng vansinnigt coola böcker till salu.
- Bram Stokers Dracula - förstautgåva från 1897 för 12KUSD
- Asimovs Foundation, Foundation and Empire & Second Foundation-trilogin från 1951-53. Förstautgåva, First issues för 10,5KUSD
- Pullmans His Dark Materials-trilogy signerad förstautgåva för 13KUSD
- Shrek (minns inte författaren) förstautgåva av barnboken för typ 1500 USD

Man gick försiktigt när man var inne i den butiken ;)
 

seikoswede

Panerai
Tja, vad skall du samla på? Intressen kommer och går, i alla fall för mig så du är inte ensam om att byta inriktning. För mig är lärandet det viktigaste med att samla, inte den ekonomiska faktorn. Givetvis är det kul att fynda och göra klipp men för mig är det ändå lärandet.

Du får väl helt enkelt ta den tid det tar for att komma på vad du vill samla på? Att konstruera ett behov bara för att samla känns väl lite tråkigt?

Själv samlar jag inte på klockor egentligen men då jag gillar klockor så köper jag ändå några av och till och kommer nog att fortsätta göra så.

Har samlat på finska vapen under många år men när man börjar få ihop närmare 40 poäng så blir förvaringen så jäkla dyr att det inte motiverar insatsen. I alla fall inte för mig så jag sålde i princip hela samlingen och skall väl dessutom avyttra alla kataloger och prylar jag har kvar för att koncentrera mig på det jag samlar på idag, nämligen produkter från Braun och annan formgivning från 30-talet fram till idag, både skandinavisk och internationell design.

Har dessutom ett stort intresse för fällknivar men skall nog sälja av med det mesta där också då tiden inte riktigt räcker till för alla intressen.

Lycka till med dottern och samlandet!

Jim
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Varför började du samla på klockor? Var det för att du verkligen brinner för klockor eller är det bara så att du är samlare av naturen och vad du samlar på kvittar?
Min erfarenhet är oavsett vad man samlar på tar det tid och kostar om man går all in. Tricket är att balansera mot vardagen i övrigt så ingen annan blir lidande. Det är alltså du själv du måste utgå ifrån och inte samlarobjektet. Varför skulle t.ex. frimärkssamlandet vara annorlunda? Tar massor med tid att läsa på, hålla sig uppdaterad och tråla säljsiter. Precis som klockor. Och precis som klockor kan du samla såväl billigt som dyrt. Brinner du fortfarande för klockor så stanna kvar men skala ner. Avvecklar du så tänk på att gräset inte är grönare på andra sidan.
Klokt, on point. Glöm inte heller att man kan behöva ett eget intresse att vila tankarna i, bortom barnen och vardagen och jobbet.

Personligen höll jag på med vintage Montblanc-pennor tidigare och blev intresserad av saker kring det. Klockor är roligare och mer utbrett.

Lycka till.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Själv är min hobby att läsa och lära mig nya saker. Det var så jag kom in på klockor från första början. Om du har intresse för att skriva kan du göra en blogg/facebooksida/instagramsida om typ klockor eller något snnat roligt.
 

Laplander

Rolex
Märklin! Ska själv göra det på sikt :)

Välkommen in i det träsket och se fram emot ett samlande som aldrig tar slut! Kom ihåg att alltid boka upp dej på alla årets alla nyheter i tid, allting är givetvis engångsupplagor. Även ett evigt jagande på ebay efter det sista loket i en serie som kan fylla upp en lucka i den annars helt intakta, obrutna raden av Märklinkartonger. Du förväntas precis som med klockor snacka i termer av artikelnummer och förstå hur dom fungerar: Klassiska 3030, 3043, nyare 33411, ovanliga 37343, snygga 39609... Praxis är också att man köper TVÅ (2) av allting. Ett lok som man kan ställa fram (vita vantar ALLTID vid hantering!) och faktiskt titta på, och ett säkerhetsexemplar som inte får lyftas ur förpackningen. Det ska helst bevaras helt sterilt med atmosfären från Märklinfabriken i Göppingen fortfarande kvar i asken.

Maurice lok.JPG

Loket är Schweiziska Förbundsjärnvägarnas Re 460 med reklam för Maurice Lacroix. Den som insatt ser att jag äger något från Roco också :D
 
Topp