• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samla på nåt - Nu när jag snart lämnar klockvärlden

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum

Zingo

Rolex
Men helt seriöst, hur kan klocksamlande ta så mycket tid i anspråk? Det är typ två mässor om året då det kommer nyheter. Kan ju inte finnas många hobbies så så lite nyheter under ett år? Den sitter på armen eller ligger i lådan dvs krävs ju inte så mycket tid att utöva (jämför med vilken hobby som helst där det ska tränas och resor hit och dit). Skulle snarare beskriva det som en perfekt hobby för folk som inte har tid.
 

oystercase

Cartier
Sen är jag såklart inne på att inte samla alls på "saker/prylar" utan på kunskap, tex lära mig mer om:
- Matlagning
- Grillning
- trädgårdsfixande
(de 2 sista kräver Hus/tomt vilket jag inte har)

Sen finns det ju alltid möjlighet att "gratis" och pryloberoende utforska spotify och netflix på musik och filmfronten
Checka sous vide matlagning. Finns en tråd här på ks lifestyle + en bra svensk fb grupp.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu när jag lämnat klocksamlandet (så när som på nån seiko) funderar jag på att samla på nåt annat skoj som inte tar så mycket plats , tid eller pengar?

Tips?
Vänd på frågan.

  • Vilket intresse tar mindre plats än en klocka?
  • Mindre tid än att swisha/dra kortet, mötas F2F eller hämta ut paketet?
  • Hur mycket pengar har du gått back på ditt klockintresse?
Jag är helt öppen för andra intressen, men att byta ut det mot något mindre krävande utifrån dina kriterier blir nog svårt. Det finns olika grader av intresset och just klockor kräver otroligt lite tid - om man vill.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
På loppisen i Sjötorp (vid Vänern) fanns i onsdags två album med jokrar (från kortlekar). Typ 100:- styck sa prislappen, men det är ju loppis så pruta på. Där får du en bra start på en rätt unik och nördig samling.
 

Johanw

Cartier
Inte Lego. Blir dyrare än klockor i slutänden.

image.jpg
image.jpg
 

Smulan

Rolex
Antika mynt! Inte så dyrt som man kan tro och riktigt kul med bra spinn off. Köp och sälj på tradera. Har hållit på ett tag och har tex en Gustav Vasa från 15xx och ett av det första mynten som präglades i Aigina för ca 2500 år sedan. En del snöar in på tex romerska kejsare eller svenska kungar, kul det med.
 
Antika mynt! Inte så dyrt som man kan tro och riktigt kul med bra spinn off. Köp och sälj på tradera. Har hållit på ett tag och har tex en Gustav Vasa från 15xx och ett av det första mynten som präglades i Aigina för ca 2500 år sedan. En del snöar in på tex romerska kejsare eller svenska kungar, kul det med.

Kan väl ta obetydligt mindre plats, tid eller pengar än klocksamlande eller snarare tvärtom...?
 

ScubaKing

Audemars
Det är väl många orsaker men mest att jag fått Barn och vill umgås med henne mer. Intresset har svalnat också pga. att det blivit hypat med vintage och dyrt och nytt har länge varit ointressant.

Men det är ju sådär intressen kommer och går, jag hade i en period i livet då foto var skoj, sen satt jag där med dyr canonkamera och dyrt objektiv och insåg att bra bilder kan ta med en 2000krs kamera, lika väl och "den bästa kameran är den man har med sig"... så jag sålde av fotogrejerna och har inte saknat dem, använder idag pocketkamera eller mobil. Men såklart kunskapen har jag kvar...

Frimärken har jag nog några ligger med Engelska drottningen i olika färger , kunde va nåt att damma av.. :)

Tycker jag känner igen mig i precis allting du skriver, och har du ledsnat så tar du helt rätt beslut. Jag samlar på knivar, fällknivar som jag tycker är roligt. Det kanske inte är ett intresse du kan dela med din dotter dock. Att resa är ju ett intresse, samla på minnen från resorna du gör med din dotter.
 

ScubaKing

Audemars
Nörda in på nätverk och bygg det perfekta trådlösa hemma. Börja med Unifi AP och låt det sedan gå utför.

Det där lät lite intressant. Varför behöver man mer än det vanliga trådlösa man har via sin router? Jag är genuint intresserad så det är inte ironi från min sida här.
 

bluetrain

Cartier
såg på teve om en kille som samlade på sopor. billigt och närmast obegränsad tillgång fast är det rätt ändå är frågan? själv samlar jag på sladdar. det är ytterst praktiskt när man behöver ha en viss typ av sladd, och att sladden omgående finns att tillgå hemma utan att behöva åka runt halva stan till classe, kjelle et al. Den varma känslan som infinner sig då av både glädje och triumf blir aldrig gammal tycker jag. Så sladdar kan jag varmt rekommendera dig att börja samla på. eller åtminstone inte slänga. för man vet ALDRIG när man kan behöva en.
 

marmot

Panerai
såg på teve om en kille som samlade på sopor. billigt och närmast obegränsad tillgång fast är det rätt ändå är frågan? själv samlar jag på sladdar. det är ytterst praktiskt när man behöver ha en viss typ av sladd, och att sladden omgående finns att tillgå hemma utan att behöva åka runt halva stan till classe, kjelle et al. Den varma känslan som infinner sig då av både glädje och triumf blir aldrig gammal tycker jag. Så sladdar kan jag varmt rekommendera dig att börja samla på. eller åtminstone inte slänga. för man vet ALDRIG när man kan behöva en.
Hahaha!
 
D

Deleted member 1154

Guest
såg på teve om en kille som samlade på sopor. billigt och närmast obegränsad tillgång fast är det rätt ändå är frågan? själv samlar jag på sladdar. det är ytterst praktiskt när man behöver ha en viss typ av sladd, och att sladden omgående finns att tillgå hemma utan att behöva åka runt halva stan till classe, kjelle et al. Den varma känslan som infinner sig då av både glädje och triumf blir aldrig gammal tycker jag. Så sladdar kan jag varmt rekommendera dig att börja samla på. eller åtminstone inte slänga. för man vet ALDRIG när man kan behöva en.

Hade faktiskt 4 bananlådor sladdar på vinden, det är det bästa jag gjort när jag slängde bort alltihop, men visst behöver jag en scart-kabel så har jag ingen scart-kabel, använder jag scart-kabel, svar Nej ...

Mycket andra bra tips, upplevelser är ju alltid skoj och där tycker jag enkelhet är underskattat, en skogspromenad kan va minns lika coolt som att doppa tån i medelhavet, går jag mycket iskogen? svar nej tyvärr... men har varit med i STF länge och önskar jag skulle göra nåt kul äventyr som att bo i en fyr och vandra runt på nån strand i flera dar :)

Fiska har jag inte gjort sen typ 1989, men det var skoj då minns jag...

Sen detta med att "det tar inte så mycket tid i anspråk" ..det är just det det gör, känslomässigt tänker man ju på det mycket och funderar på varför man inte gillar klockan man just köpt och vad man vill ha istället.... Tror tex. en billigare "pryl" kan man lägga på hög mer, jag har inte ekonomi iaf. att samla klockor i mängd så sätt... Legogubbar var ju faktiskt lite skoj
 
Senast redigerad av en moderator:

MrPlow

Rolex
såg på teve om en kille som samlade på sopor. billigt och närmast obegränsad tillgång fast är det rätt ändå är frågan? själv samlar jag på sladdar. det är ytterst praktiskt när man behöver ha en viss typ av sladd, och att sladden omgående finns att tillgå hemma utan att behöva åka runt halva stan till classe, kjelle et al. Den varma känslan som infinner sig då av både glädje och triumf blir aldrig gammal tycker jag. Så sladdar kan jag varmt rekommendera dig att börja samla på. eller åtminstone inte slänga. för man vet ALDRIG när man kan behöva en.
Min fru begriper sig inte på mig när jag har ett par lådor med sladdar. Och inte den minsta uppskattning får man när man sliter fram en kabel av perfekt längd.
 
Topp