• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samlare

För att vara samlare så behövs väl egentligen endast en klocka, speciellt om klockan skulle vara unik, ovanlig och dyr.

För att kalla det för samling bör du väl åtminstone ha över två klockor.

Men egentligen skall intresse inte behöva mätas i antal. :)

Tycker inte det har med antal att göra. Man kan ha hur många klockor som helst utan att vara samlare eller ha en samling. Samling handlar enligt mig om insnöningsområde, tanke och avgränsning. @tdn-dk och @Per skulle jag säga båda två har samlingar men den ena får med sig sina klockor i portföljen men den andre behöver hyra en släpkärra :)

Senast ändrad:
Hmm. Jag har i dagsläget 6 klockor, snart 7. Det är en samling, men jag kallar mig inte för samlare. Jag är inte ständigt på jakt efter något specifikt eller att skaffa fler till "samlingen". Det har roterat rätt friskt senaste året, både ökat och minskat i antal.

Ok tack för svar. Mitt klockintresse är ganska så nytt. Kan man gissa att de flesta här på KS har 2 st klockor eller flera?

Har haft allt ifrån 1 till 6 klockor samtidigt. Det varierar hela tiden. Säljer en dyrare, köper några billigare och vice versa. Man blir lite lätt skadad av att hänga här, du kommer märka det;)

Tycker inte det har med antal att göra. Man kan ha hur många klockor som helst utan att vara samlare eller ha en samling. Samling handlar enligt mig om insnöningsområde, tanke och avgränsning. @tdn-dk och @Per skulle jag säga båda två har samlingar men den ena får med sig sina klockor i portföljen men den andre behöver hyra en släpkärra :)

Tror inte jeg er samlere, kanske "Hoarder" er mere korrekt :) 133 vintage Omega i dag, anvender kanske 5 av dom :)

Jag har kanske 25 par skor, anser inte att jag är skosamlare... har verken med antal eller pris på det du samlar på.

Min definition av samlare:
Samlare är man, som några redan har varit inne på, när man aktivt letar nya objekt till sin lilla hög.
Hur stor högen, samlingen, är idag är mindre intressant då den kommer att växa, och krympa, med tiden.
:D

Jag beundrar folk som kan fokusera sitt klocksamlande och bara snöa in på ett märke eller en typ av armbandsur. Önskar jag var sådan då det är härligt att gotta ner sig ordentligt i ett ämne. Men jag gillar nästan allt i klockväg (förutom Rolex badklockor och riktigt stora armbandsur) vilket gör samlandet svårt när man inte är multimiljardär. Drömmen vore att ha en av nästan alla armbandsur som finns vilket helt klart gör mig till hoarder. Det är ju dock inte speciellt realistiskt så jag har satt upp ett mål/gräns på 365st klockor så jag kan växla varje dag under ett år (gillar inte att ha samma klocka två dagar i rad), har dock en bra bit kvar dit.
För att återgå till trådskaparens fråga: samlare är något man bara är, har inget med mängd eller pris att göra utan är ett tillstånd.

Tror inte jeg er samlere, kanske "Hoarder" er mere korrekt :) 133 vintage Omega i dag, anvender kanske 5 av dom :)
Jag blir lycklig in i själen när jag läser detta! Det finns alltid någon värre och denna gång med besked. Tack för "upplättningen" av hur jag ser på min egen samling.. nu kan jag ge mig ut och jaga flera! :)

Jag beundrar folk som kan fokusera sitt klocksamlande och bara snöa in på ett märke eller en typ av armbandsur. Önskar jag var sådan då det är härligt att gotta ner sig ordentligt i ett ämne. Men jag gillar nästan allt i klockväg (förutom Rolex badklockor och riktigt stora armbandsur) vilket gör samlandet svårt när man inte är multimiljardär. Drömmen vore att ha en av nästan alla armbandsur som finns vilket helt klart gör mig till hoarder. Det är ju dock inte speciellt realistiskt så jag har satt upp ett mål/gräns på 365st klockor så jag kan växla varje dag under ett år (gillar inte att ha samma klocka två dagar i rad), har dock en bra bit kvar dit.
För att återgå till trådskaparens fråga: samlare är något man bara är, har inget med mängd eller pris att göra utan är ett tillstånd.
Wow.. jag tänker precis likadant.. förutom att jag även gillar badrolex :) Det finns för mkt kul.. som att gå in på typ Bauhaus när man e i fixmode.. alla möjligheter.. overload!

Helt otrolig samling! Seamaster 60, vilken goding alltså! Tunga servicekostnader om man ska hålla sig till serviceplaner ;)
Screenshot_2016-11-27-08-11-31.png

Tillbaka
Topp