• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SE watches

Chun

Omega
2-Faktor
Absolut 100% seriöst.
Varför skulle det inte vara det tycker du?

Anser du DJ36or lättsålda långt över nypris?
Företaget värderar inte klockan till 179. Var får du det ifrån?
De begär kanske det priset I hopp om att hitta en dumskalle,men varken du eller jag vet vad klockan värderas till av marknaden,dvs vad någon verkligen slantar upp och gör affär på.

Jag och de flesta andra utgår ifrån att vuxna människor är kapabla att ansvara för sina handlingar,bla de ekonomiska .
Tar man första bästa bud av en näringsidkare vars enda intresse av din pryl är att tjäna så mycket pengar det går på den,ja då får man stå sitt kast.

Lägg ner tid&jobb själv på att undersöka marknadsförhållandena för din vara, annonsera,tjafsa med folk,visa,diskutera pris och gör avslut om du vill få ut max

Eller var lat och låt en näringsidkare göra allt detta genom att sälja till denne och betala för den bekvämligheten.
Ett 100 % seriöst företag erbjuder alltså 80 tkr för en klocka med hänvisning till att Rolex är svårsålda och lägger sedan ut klockan för 180 tkr.

Kan enbart konstatera att vi har olika uppfattningar om hur ett seriöst företag agerar.
 

Chun

Omega
2-Faktor
Hade räckt med att säga att de kan erbjuda 80 tkr och inte sagt något om att Rolex är svårsålda och att han troligtvis kan få mer om han säljer den privat (även om detta är underförstått).
 

FlipSwede

Audemars
Hade räckt med att säga att de kan erbjuda 80 tkr och inte sagt något om att Rolex är svårsålda och att han troligtvis kan få mer om han säljer den privat (även om detta är underförstått).
Så det oseriösa var att de sa att det är trögt på marknaden för Rolex just nu?
Vilket väl har diskuterats I flertalet trådar här på KS hur "Tåget har gått" och hur priserna sjunkit på begmarknaden

Allt annat tycker även du var seriöst I denna affär?
 

Chun

Omega
2-Faktor
Så det oseriösa var att de sa att det är trögt på marknaden för Rolex just nu?
Vilket väl har diskuterats I flertalet trådar här på KS hur "Tåget har gått" och hur priserna sjunkit på begmarknaden

Allt annat tycker även du var seriöst I denna affär?
Om de lägger ut klockan för ett visst pris så antar jag att de förväntar sig kunna sälja till det priset. Tror inte att de köper in klockor för att lägga i skyltfönstret. De borde ha utgifter som alla andra företag.
 

FlipSwede

Audemars
Om de lägger ut klockan för ett visst pris så antar jag att de förväntar sig kunna sälja till det priset. Tror inte att de köper in klockor för att lägga i skyltfönstret. De borde ha utgifter som alla andra företag
Så du håller alltså med om att allt I denna,affär var skött på ett seriöst sätt,förutom det "köpsnack" om marknadsförhållandena som förekom.

Dvs

Kunden fick ett erbjudande som denne accepterade.

Det blev ingen prisjustering till kundens nackdel vid ett senare tillfälle

Kunden fick betalt som utlovat.

Gissningsvis var företaget också korrekt I uppträdande mot kund,dvs inga hot eller oförskämdheter som vissa anser sug uppleva hos tex Rolexhandlare förekom.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Har nyligen haft kontakt med SE Watches.
Total lurendrejeri är min åsikt/erfarenhet.
Erbjöd mig ca 100k under marknadsvärde för en av mina dinkor.

Jag skulle inte rekommendera dom till någon. Som jag ser det så lurar dom eventuella kunder om dom kan.
 

aplusb

Omega
2-Faktor
Har nyligen haft kontakt med SE Watches.
Total lurendrejeri är min åsikt/erfarenhet.
Erbjöd mig ca 100k under marknadsvärde för en av mina dinkor.

Jag skulle inte rekommendera dom till någon. Som jag ser det så lurar dom eventuella kunder om dom kan.
Deras vinstmaximeringsmetod, med relativt högre spread på köp vs sälj, kommer i en marknadsekonomi, där alla aktörer har tillgång till samma info, leda till relativt färre affärer. För att överleva på marknaden måste de hitta en spread marknaden accepterar.

Att vi diskuterar SE Watches spread är precis vad Adam Smiths teori om den osynliga handen förväntar att vi ska göra. Vi är bara kugghjul i ett effektivt marknadssystem.

It’s not personal. It’ just business.
 

FlipSwede

Audemars
Deras vinstmaximeringsmetod, med relativt högre spread på köp vs sälj, kommer i en marknadsekonomi, där alla aktörer har tillgång till samma info, leda till relativt färre affärer. För att överleva på marknaden måste de hitta en spread marknaden accepterar.

Att vi diskuterar SE Watches spread är precis vad Adam Smiths teori om den osynliga handen förväntar att vi ska göra. Vi är bara kugghjul i ett effektivt marknadssystem.

It’s not personal. It’ just business.
Helt rätt.

Jag agerar på precis samma sätt.

Kommer någon till mig med en bil så bjuder jag X.
Inga konstigheter. Pengar I näven nu direkt eller på ditt konto innan du ger mig nycklar och title.
Gillar du inte mitt bud så tackar jag för att du gav mig en chans att iallfall få ge ett bud och önskar dig lycka till med din försäljning till det pris du anser din vara vara värd.

Är jag ett oseriöst rövhål som ockrar på folks okunskap eller lättja?
 

FlipSwede

Audemars
Har nyligen haft kontakt med SE Watches.
Total lurendrejeri är min åsikt/erfarenhet.
Erbjöd mig ca 100k under marknadsvärde för en av mina dinkor.

Jag skulle inte rekommendera dom till någon. Som jag ser det så lurar dom eventuella kunder om dom kan.
Så varför kontaktade du ens dem.om du vet vad du säljer din klocka för idag?
Kontant I näven eller in på kontot.

Varför sålde du den inte idag för 90K mer än de erbjöd??
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Så varför kontaktade du ens dem.om du vet vad du säljer din klocka för idag?
Kontant I näven eller in på kontot.

Varför sålde du den inte idag för 90K mer än de erbjöd??
Oj, det var tydligen känsligt,
Det gällde ett bytesförslag och jag har inte haft tidigare erfarenhet av SEW. I min naivitet så tänkte jag att dessa lirare kanske skulle vara seriösa men med erbjudanden på 65k lägre en flera av deras konkurrenter så känns detta skojarföretag att vara i klass med 'guldbrev' eller 'vi köper din bil' aktörer som livnär sig på vad som, enligt min ödmjuka åikt, är boarderline bedrägeri eller i mildaste form bedrägligt beteende med grovt låga 'erbjudanden' långt under marknadsvärdet.

Jag svarar inte mer i denna tråd då det verkar som att flera i tråden är nära vänner eller rent av (del)ägare i SEW och jag vill inte skapa någon fånig drama som inte kommer leda till något produktivt.
 

FlipSwede

Audemars
Oj, det var tydligen känsligt,
Det gällde ett bytesförslag och jag har inte haft tidigare erfarenhet av SEW. I min naivitet så tänkte jag att dessa lirare kanske skulle vara seriösa men med erbjudanden på 65k lägre en flera av deras konkurrenter så känns detta skojarföretag att vara i klass med 'guldbrev' eller 'vi köper din bil' aktörer som livnär sig på vad som, enligt min ödmjuka åikt, är boarderline bedrägeri eller i mildaste form bedrägligt beteende med grovt låga 'erbjudanden' långt under marknadsvärdet.

Jag svarar inte mer i denna tråd då det verkar som att flera i tråden är nära vänner eller rent av (del)ägare i SEW och jag vill inte skapa någon fånig drama som inte kommer leda till något produktivt.
Ja är det så känsligt förstår jag om du tackar för dig.

Har själv aldrig ens funderat på att kontakta någon nasare vid försäljning. Jag klarar av att säga nej till dåliga bud utan att bli kissig I herrtrosan.

Skulle jag någon gång kontakta ett "Vi Köper Din Bil/Klocka/
Mormors Löständerföretag så klarar jag av att få ett sk "skambud" utan att bli förfasad

Det är väl jättebra att olika företag erbjuder olika inköpspriser.
Då kan konsumenten välja var denne vill göra affär.
Eller vore det bättre med statligt fixerade priser där alla marknadsaktörer är tvingade att erbjuda samma?
 

aplusb

Omega
2-Faktor
Har själv aldrig ens funderat på att kontakta någon nasare vid försäljning. Jag klarar av att säga nej till dåliga bud utan att bli kissig I herrtrosan.
Försöker föreställa mig herrtrosor… kan det vara denna modell från ”Brave person” du menar? 😂

IMG_0041.jpeg
 

AndersWide

Breitling
Sålde nyss en Rolex till dom i 180kkr klassen, allt sköttes på avstånd. Dom fixade frakt, så var bara för mig att lämna in klockan hos Postnord och pengarna studsade in på kontot direkt när dom mottog klockan, all kommunikation funkade klockrent från deras sida.
 

BankAnden

Panerai
VARNING!

Sålde min rolex till dessa skojare som drog sagor att Rolex klockor är nu svårsålda,och jag gick på det tyvärr.
Fick 85000:- för min rolex.......
Nu säljer dom den på blocketsida för hela 179000:-!!!!!!!
Snacka om att bli blåst av dessa herrar.
Är man inte insatt i klockvärden lurar dessa två skojare skiten ur en.
Förstår din frustration och jag ställer mig i hörnan med övriga som förstår att företag som gör allt för att vinstmaximera inte är förenat med modernt, långsiktigt och vettigt företagande. I alla fall inte på en Nordisk marknad. Ett enkelt exempel här är låg insikt i reputational risk, vilket är en svaghet som företagare.

Vad gäller priset, som flera skrivit, behöver du inte ha så mycket ångest - dom får inte ut ens nära 179. Bara att sätta ett så skevt pris spär ju på att SE Watches inte är ett seriöst företag.

Och nej @FlipSwede, om någon lyckas sälja en vara för 20, som egentligen kostar 10, så gör det inte personen till en bra affärsman. Det gör personen till en bluff och båg-handlare.
 

FlipSwede

Audemars
Förstår din frustration och jag ställer mig i hörnan med övriga som förstår att företag som gör allt för att vinstmaximera inte är förenat med modernt, långsiktigt och vettigt företagande. I alla fall inte på en Nordisk marknad. Ett enkelt exempel här är låg insikt i reputational risk, vilket är en svaghet som företagare.

Vad gäller priset, som flera skrivit, behöver du inte ha så mycket ångest - dom får inte ut ens nära 179. Bara att sätta ett så skevt pris spär ju på att SE Watches inte är ett seriöst företag.

Och nej @FlipSwede, om någon lyckas sälja en vara för 20, som egentligen kostar 10, så gör det inte personen till en bra affärsman. Det gör personen till en bluff och båg-handlare.
Eller konsumenten fet bekväm och lat om denne inte orkar eller vill handla där det är billigare?

Finns kanske annat hos den dyrare handlaren som uppväger NKs saluhall med deras delikatessbutiker verkar frodas trots att de är minst 50%dyrare på I princip allt jämfört med daglivaruhandeln. Är de handlarna också Bluff&Båg?

Jag tycker det är jättebra med fri konkurrens och fri prissättning. Konsumenten bestämmer alltid vad denne vill betala och en informerad konsument är svårlurad
Är något för dyrt får man avstå eller hitta en billigare affär.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Här (på KS) verkar det finnas väldigt lite info om SE Watches i Kalmar, och har letat lite och enda uppgiften som gått att söka vidare på är de telefonnummer som anges för kontakt med bolaget. Verkar registerat på person som delar adress med nedanstående bolag:
S-E-W AB, med organisationsnummer 559433-7817.

Via familjemedlemmar finns lite olika bolag i Jönköpingstrakten, bl a bolaget som hade registrerat domännamnet. Har aldrig varit i butiken och vet inte vilka personer som de facto bedriver verksamheten i bolaget. Där får andra fylla på med info.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Många i denna tråd verkar ha missat att det faktiskt är olagligt att utnyttja den ene partens svaghet i en affär och det regleras i ockerparagrafen i avtalslagen. Det har i praxis ställts upp kriterier (hyfsat höga krav) vad detta innebär men det är inte så enkelt att hänvisa till ”marknadsekonomi”, och att man ”får skylla sig själv”.
 
  • Like
Reactions: iko

Vardek

Cartier
2-Faktor
Många i denna tråd verkar ha missat att det faktiskt är olagligt att utnyttja den ene partens svaghet i en affär och det regleras i ockerparagrafen i avtalslagen. Det har i praxis ställts upp kriterier (hyfsat höga krav) vad detta innebär men det är inte så enkelt att hänvisa till ”marknadsekonomi”, och att man ”får skylla sig själv”.


"Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade."

Rätt bra förklarat i artikeln ovan. Klistrade även in ett citat från lagrummet. Tvivlar på att köp och sälj av Rolexklockor innefattas här... Ockerparagrafen träder enbart i kraft om en part är i oförstånd eller är i en ömmande situation. För det första räcker definitivt inte att en part inte orkat läsa på och göra efterforskningar själv utan denna måste ha en mental nedsättning som exempelvis demens. Säljaren ifråga i detta fall klassar varken in på oförstånd eller lättsinne utan har enbart av inte orkat eller haft viljan att läsa på ordentligt inför en affär. Trångmål blir också väldigt svårt att hävda då det inte funnits något tvång att sälja till just denna parten och hade gått ungefär lika snabbt att sälja till en annan aktör som kanske gett ett bättre pris. Kraven är inte "hyfsat höga", de är väldigt höga och kunde inte ens appliceras under corona när folk sålde matvaror som kunde klassas som livsnödvändiga av andra till grava överpriser. Och även här var det gränsfall.

Om inte säljaren lider av en funktionsnedsättning av något slag som kunnat påverka dennes förhandlingsförmåga blir det väldigt svårt att luta sig mot den paragrafen. Det finns inget tvång i avtalslaget om att du som köpare av en vara alltid måste erbjuda marknadspris till säljaren.

Sen kan man självklart diskutera huruvida detta är etiskt eller inte av företaget, men det finns inget lagrum att ta stöd från när man gjort en dålig affär.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
De erbjöd mig ca 50% av marknadsvärdet vid ett inbyte, sedan var det lite ”öppna” för förhandling, tror ej bättre/sämre än ngn annan gråis, styrs såklart av pengar. Jag har handlat av mååånga gråisar, ej upplevt ngt problem (hitintills), sedan ska man beakta, förutom vinst, täcka kostnader etc, så tar gråisar risker, tex var jag med när en gråis köpte en perfekt Rolex kopia o torskade massa pengar..
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
De erbjöd mig ca 50% av marknadsvärdet vid ett inbyte, sedan var det lite ”öppna” för förhandling, tror ej bättre/sämre än ngn annan gråis, styrs såklart av pengar. Jag har handlat av mååånga gråisar, ej upplevt ngt problem (hitintills), sedan ska man beakta, förutom vinst, täcka kostnader etc, så tar gråisar risker, tex var jag med när en gråis köpte en perfekt Rolex kopia o torskade massa pengar..

Detta är ju dock bedrägeri, sedan vet jag inte hur bra polisen och rättsväsendet faktiskt är på att följa upp sådant i praktiken. Kan tyvärr inte tänka mig att det är ärenden som har hög prioritet i dagsläget. Men detta är en stor anledning till varför man bör vara väldigt försiktig med begagnade klockor. Att vara ödmjuk inför att det även för en insatt är lätt att bli lurad är en väldigt fin utgångspunkt att ha. När jag skulle försöka köpa begagnat och ställde "jobbiga" frågor(enligt säljare) fick man ofta en attityd att det minsann var lätt att skilja en kinakopia från en äkta klocka tillbaka. Kan en gråis som hanterar klockor dagligen bli lurad kan även du som privatperson bli det.
 

Chun

Omega
2-Faktor
-”Bäst betalt för din klocka - Sälj den till oss och gör en bra affär!”.

Finstilta, vi erbjuder dig ett pris som ligger 100 tkr under det pris som vi själva kommer att försöka sälja din klocka för.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor

"Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade."

Rätt bra förklarat i artikeln ovan. Klistrade även in ett citat från lagrummet. Tvivlar på att köp och sälj av Rolexklockor innefattas här... Ockerparagrafen träder enbart i kraft om en part är i oförstånd eller är i en ömmande situation. För det första räcker definitivt inte att en part inte orkat läsa på och göra efterforskningar själv utan denna måste ha en mental nedsättning som exempelvis demens. Säljaren ifråga i detta fall klassar varken in på oförstånd eller lättsinne utan har enbart av inte orkat eller haft viljan att läsa på ordentligt inför en affär. Trångmål blir också väldigt svårt att hävda då det inte funnits något tvång att sälja till just denna parten och hade gått ungefär lika snabbt att sälja till en annan aktör som kanske gett ett bättre pris. Kraven är inte "hyfsat höga", de är väldigt höga och kunde inte ens appliceras under corona när folk sålde matvaror som kunde klassas som livsnödvändiga av andra till grava överpriser. Och även här var det gränsfall.

Om inte säljaren lider av en funktionsnedsättning av något slag som kunnat påverka dennes förhandlingsförmåga blir det väldigt svårt att luta sig mot den paragrafen. Det finns inget tvång i avtalslaget om att du som köpare av en vara alltid måste erbjuda marknadspris till säljaren.

Sen kan man självklart diskutera huruvida detta är etiskt eller inte av företaget, men det finns inget lagrum att ta stöd från när man gjort en dålig affär.
Du blandar ihop begreppen. Det ena är att man sätter ett pris som är högt pga antingen hög efterfrågan eller litet utbud (exempelvis PS5 eller en Nautilus). Det finns naturligtvis inget som hindrar det. Det andra (som jag avsåg, och det som inte är tillåtet) är att man utnyttjer ett extremt informationsövertag. För att ta ett extremfall: En änka har en gammal klocka som hon inte har nån som helst koll på vad det är och går till en handlare som genast ser att det är en extremt ovanligt Daytona-modell och erbjuder änkan 10 000 kr, eftersom klockan ändå inte ens går. Sen säljer handlaren den veckan efter för 15 MSEK. Det hade med 100 % garanti inte passerat en juridisk prövning.
 
  • Like
Reactions: iko
Topp