• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Loppisfynd

Tog han bort glasringen som håller fast glaset. Du får skicka den till mig så ska jag byta glaset åt dig;)

Urmakaren får väl få en andra chans. Pinsamt om ett proffs inta klarar det.
Har redan meddelat honom att 16 000 klocksnackmedlemmar väntar på att han skall bli klar med jobbet :)
Klarar han inte av det får rogart-63 jobbet...

Urmakaren får väl få en andra chans. Pinsamt om ett proffs inta klarar det.
Har redan meddelat honom att 16 000 klocksnackmedlemmar väntar på att han skall bli klar med jobbet :)
Klarar han inte av det får rogart-63 jobbet...
Låter onekligen som att glasringen inte lossades, på din andra bild i ursprungliga inlägget ser du en skåra där du försiktigt lossar/bänder upp ringen. Det är lite som att bända upp en bezel men man får vara lite mer försiktig.

Hoppas han löser det... Annars kan nog rogart göra det i sömnen :)

Låter onekligen som att glasringen inte lossades, på din andra bild i ursprungliga inlägget ser du en skåra där du försiktigt lossar/bänder upp ringen. Det är lite som att bända upp en bezel men man får vara lite mer försiktig.

Hoppas han löser det... Annars kan nog rogart göra det i sömnen :)
Jag hade hoppat över urmakaren och gått direkt till rogart :)
Inte nog med att han byter glaset i sömnen utan skulle det visa sig att klockan behöver något ytterligare så har han kunskapen att ordna det också samt tillgång till nödvändiga delar. Rogart är en trollkarl :)

Ni hade rätt, glasringen lossnades inte.
Urmakaren har fått uppdaterad information så förhoppningsvis är glaset på plats i morgon och jag kan ta itu med nästa steg.
Jag borde nog skickad till rogart direkt och fått allt fixad allt både med glasbyte och montering av kula, fjäder och bezel som jag skall göra själv.
Samtidigt är man lite envis och vill inte låta bli att utnyttja en bra möjlighet att göra bort sig

Så var det klart!

Hämtade ut den med nymonterad glas från urmakaren idag.
Raka vägen hem för montering av fjäder, kula och bezel.
Fjädern lyckades jag inte trycka dit. "Något" fanns redan i hålet och jag satsade på att det var den ursprungliga fjädern.
Kulan var sjukt liten och jag var nära tappa bort den, men med silikonfett på pincett och i hålet gick det bra.
Vridringen visade sig fungera utmärkt. Stabil och med tydliga klick, så det lär ha varit en fjäder i hålet.

Tack för alla goda råd och särskild till rogart-63 för delar.
Tack vara det har en gammal slitare fått ett nytt liv och det är alltid kul!
IMAG2944.jpg

Senast ändrad:
Så var det klart!

Fjädern lyckades jag inte trycka dit. "Något" fanns redan i hålet och jag satsade på att det var den ursprungliga fjädern.
Kulan var sjukt liten och jag var nära tappa bort den, men med silikonfett på pincett och i hålet gick det bra.
Vridringen visade sig fungera utmärkt. Stabil och med tydliga klick, så det lär ha varit en fjäder i hålet.

IMAG2944.jpg
Stort grattis! Såna här lyckliga slut behövs i dessa dagar!

Så var det klart!

IMAG2944.jpg
Framförallt är det så himla trevligt att kunna stöta på en sådan här pjäs på loppis! Skönt att den tillslut blev klar! :)

Så var det klart!

IMAG2944.jpg
Sa ju att det satt en fjäder där :) Grattis till en snygg klocka. Kul att den kom igång igen .

Tillbaka
Topp