• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Mod-tråden. LÄS trådregler

Är lite inne på modda jag med. Gillar att skruva och pilla på det mesta. Jag antar att det ska vara en massa specialverktyg för så små saker som en klocka är uppbyggd av? Så svarar duktiga medlemmar av forumet ovanstående så ser man ju det sedan. Tänkte också fråga då om en sxk är lämplig att börja med? Är sxk slutproducerad?
Skx007/009 finns till bra pris på klockmagasinet.se.
Youtuba skx007 mod så hittar du DIY filmer. Ingen raketforskning, bara pilligt, utverket köper man färdigt, heter NH36A det jag ska köpa.
Sen beror de på om du vill modda en ny köpt eller bygga upp en egen.
Verktygskit hitta ja på ebay för 90-120kr från kina. Samma kit från 24.se kosta 336kr. Har inte beslutat varifrån jag ska beställa dock.

De är precis samma de säljer som cdon o 24.se.
Tror de duger som hobby nivå sen kan man byta ut skruvmejslar. En boettöppnare eller press funkar ju alltid om backarna är ok
Jag köpte precis ett sådant kit på Tradera. Tänkte samma som du, att det som funkar funkar sen kan man byta ut eftersom. Men någon press har jag ej införskaffat ännu. Kanske inte gör heller, får se framöver hur mkt jag vågar ;)

Jag köpte precis ett sådant kit på Tradera. Tänkte samma som du, att det som funkar funkar sen kan man byta ut eftersom. Men någon press har jag ej införskaffat ännu. Kanske inte gör heller, får se framöver hur mkt jag vågar ;)
Ah jag köpte allt :D kolla en youtubare som köpt boettpressen från kina såg ut o va samma modell, verkade funka. Blir spännande o se när allt kommer. Men vart lite väl mycket på en gång, alla verktyg, allt utom verk för o bygga en klocka, en Skx009k2 och en rolex explorer 214270. Kommer behöva gömma mig för tanten:bag:

Ah jag köpte allt :D kolla en youtubare som köpt boettpressen från kina såg ut o va samma modell, verkade funka. Blir spännande o se när allt kommer. Men vart lite väl mycket på en gång, alla verktyg, allt utom verk för o bygga en klocka, en Skx009k2 och en rolex explorer 214270. Kommer behöva gömma mig för tanten:bag:
Det går över med tiden, det är sen gammalt :D

Nån som vet var man kan hitta bezelinserts a la yachtmaster ovan för en skx031? Verkar sparsmakat med mod-delar överlag till dessa.

Rent allmänt är det eBay man köper delar ifrån eller finns det någon försäljare i europa som har butik med vettigt utbud? Köpa från USA och Asien är ju hopplöst med fraktavgifter och tullar... :/

Denna va lyckad
F766B27A-AD2C-4F59-A4BD-B1E0E0F7774F.png

Rent allmänt är det eBay man köper delar ifrån eller finns det någon försäljare i europa som har butik med vettigt utbud? Köpa från USA och Asien är ju hopplöst med fraktavgifter och tullar... :/

Upplevelsen jag haft från att handla från eBay eller Kina är att det är samma kvalité om man söker verkyg i ungefär samma prisklass.
Kina funkar ju bra om man handlar från Wish. Då tillkommer inte tull iaf. Jag har köpt en hel del av mina verktyg därifrån.
Kanske inte den vassaste kvalitén men fullgott för de små moddar gjort hittils.
Framför allt bra om du inte vill lägga en allt för stor summa på ditt första startkitt.

Går ju alltid att uppgradera verktygen om det är något man vill fortsätta med...

Wow, mycket fint alltså,
är den färdigt nu?
Nej tyvärr inte, mycket andra klockor som har kommit emellan plus att jag ville testa ytterligare en annan chapterring innan jag bestämde mig helt men då skickade Dagaz fel! :(
De ska skicka en ny på måndag men tar väl ett par veckor innan den är hemma...
Boetten är hemma iaf, alltid nått :p
Funderar på att stoppa i ett NH38-verk för då slipper man ett extra hack på kronan när man ska ställa tiden iom att denna är datumlös :)

Vart är bästa stället att köpa ett NH36-verk om man vill modda t.e.x en SKX009? Exemplaren på Ebay känns lite pirat-aktiga, säljare från Kina och Hong Kong med taskig feedback.

Skrev denna fråga i Seikotråden men den kanske passar bättre här:
Innan jag blir idiotförklarad för denna fråga så förstår jag att en GMT-visare har 24 timmar på sitt dygn och en vanlig visar 12, och därför fungerar inte en GMT Bezel med 1-24 timmar på en klocka utan GMT-visare. Men är det någon som vet varför alla mod till SKX bara kommer med GMT-insert som har 1-12 i siffror. Finns det någon leverantör/sida som har mods med 1-24 då de insertsen är mycket snyggare än 1-12?
Har en SKX013 som jag letar moddelar till, rätt dåligt utbud jämför med andra modeller, tips?

Skrev denna fråga i Seikotråden men den kanske passar bättre här:
Innan jag blir idiotförklarad för denna fråga så förstår jag att en GMT-visare har 24 timmar på sitt dygn och en vanlig visar 12, och därför fungerar inte en GMT Bezel med 1-24 timmar på en klocka utan GMT-visare. Men är det någon som vet varför alla mod till SKX bara kommer med GMT-insert som har 1-12 i siffror. Finns det någon leverantör/sida som har mods med 1-24 då de insertsen är mycket snyggare än 1-12?
Har en SKX013 som jag letar moddelar till, rätt dåligt utbud jämför med andra modeller, tips?
Finns på eBay eller om du googlar. Kollade insert häromdagen kommer dock inte var jag såg dom men det finns en hel drös olika.

Tillbaka
Topp