• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

jmalmsjo

Cartier
Hej,
Jag har sett exempel på Seiko 6309 som fått urverket utbytt till ett kvartsverk från 7548. Är det någon som vet om det är möjligt även på en SRP? Helt av allt skulle jag vilja ha ett ersättningsverk för 7548, alltså nytt för att inte behöva skrota en 7548.

Inser att många skulle tycka att detta är en degradering men för min del så drar jag mig från att använda min orange SRPC95 just pga det automatiska verket. Ett kvartsverk skulle göra att den användes betydligt mer än vad den gör idag.
 

Dr.Glas

Omega
Enligt egna erfarenheter så är det väldigt svårt att få tillbaka en "böjd" vridring. Och då menar jag väääldigt.. Räcker med att man råkat böja den så lite som knappt blotta ögat kan se. Den går på men kommer säkerligen att glida av efter ett vrid. Hoppas den lirar, släng upp en bild på resultatet sen :D
Efter mycket svett, blod (lite i alla fall), och tårar är det bara våfflan som saknas, och den kommer snart med posten. Jag lyckades banka vridringen platt nog, och lyckades även fila ner tavelpiggarna och fästa tavlan med dialstripes. Slipat bort logo på bakluckan och krona. Nu har jag något som duger som substitut tills det dyker upp en skön willard i rätt skick! Förstår om dena typen av mod/efterapning inte står så högt i kurs här, men tack i alla fall för hjälp och stöd! Riktigt kul också att se er andra som är duktigare med era sköna moddar!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    374.2 KB · Visningar: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    846 KB · Visningar: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    402.2 KB · Visningar: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    663.9 KB · Visningar: 4
Efter mycket svett, blod (lite i alla fall), och tårar är det bara våfflan som saknas, och den kommer snart med posten. Jag lyckades banka vridringen platt nog, och lyckades även fila ner tavelpiggarna och fästa tavlan med dialstripes. Slipat bort logo på bakluckan och krona. Nu har jag något som duger som substitut tills det dyker upp en skön willard i rätt skick! Förstår om dena typen av mod/efterapning inte står så högt i kurs här, men tack i alla fall för hjälp och stöd! Riktigt kul också att se er andra som är duktigare med era sköna moddar!
Grymt! Äsch, det viktiga är att du är nöjd. Trots allt du som ska bära den. Tycker den är frän! Härlig sommarklocka :D
 

cjm

Omega
2-Faktor
Vet knappt om det här räknas som mod, men i alla fall...

Har nu satt på en jubilee-länk på 20 mm (som egentligen hör till SKX013-modellen) med ändlänkar från en SKX009 på min SKX031. En 22 mm-länk med spänne på 18 mm blev för stort på en klocka med 40 mm diameter.
2137235B-735E-4E28-9DF6-25A7DA66A389.jpeg
Tycker det gör stor skillnad med ett spänne på 16 mm (som på Rolex länkar) istället för 18 mm.
654658A8-3AB5-4AF1-925E-342D35FBAAB9.jpeg
 

Ackie Dee

Omega

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ah okej, snyggt! :) Har en egen SKX013-mod på g som kommer se ut ish enligt bilden. Återkommer när den är klar ;)
013.png

Kul, ser lovande ut! Gillar det rostfria inlägget och visarna. Ja det finns ju likadana MMstukade tavlor som är anpassade efter SKX013.
Har faktiskt oxå beställt en sådan (igår) som jag tänkte stoppa i CT:s nya "kronan @3 case". Denna boetten ska få husera en SKX779 (monster gen.1) tavla istället.
Den lösningen jag gjorde här funkar väl bäst på tavlor med index tryckta på tavlan men jag ville testa konceptet. :)
 

Charocles

Omega
Någon här som kan peka mig i rätt riktning när det gäller att missa en skx031? Ceramic bezel, dome glass etc...

Dessutom, går det att byta ut själva ringen till något mindre iögonfallande, mer submariner-aktigt? Ursäkta att jag använder fel termer, är ny med detta..
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Någon här som kan peka mig i rätt riktning när det gäller att missa en skx031? Ceramic bezel, dome glass etc...

Dessutom, går det att byta ut själva ringen till något mindre iögonfallande, mer submariner-aktigt? Ursäkta att jag använder fel termer, är ny med detta..

Här finns iallafall safirglas och kronor: https://www.seikomods.com/product-category/skx031-mods/ finns säkert fler ställen.

Det är ju inte den allra vanligaste modellen och den har inte tillverkats på ett bra tag. Annars är det väl att söka av bukten som gäller, där finns ju mycket.

Edit: tror inte det finns så stort utbud på vridningar däremot inlägg finns säkert, annars är det ju bara att mäta upp det befintliga så kanske det går att hitta passande med samma mått.
 

Charocles

Omega
Här finns iallafall safirglas och kronor: https://www.seikomods.com/product-category/skx031-mods/ finns säkert fler ställen.

Det är ju inte den allra vanligaste modellen och den har inte tillverkats på ett bra tag. Annars är det väl att söka av bukten som gäller, där finns ju mycket.

Edit: tror inte det finns så stort utbud på vridningar däremot inlägg finns säkert, annars är det ju bara att mäta upp det befintliga så kanske det går att hitta passande med samma mått.

Stort tack för hjälpen, ska börja leta! :)
 

Charocles

Omega
Hej! Ursäkta om jag stör.

Ni verkar trevliga och kunniga inom moddande, så tänkte ställa några frågor!

Jag har en nyinförskaffad skx031 (begagnad) här från forumet, som jag köpt i syfte att få moddad. Tänkte införskaffa delarna som behövs, för att sedan hitta någon som är villig att modda den åt mig för en slant.

Jag är dock väldigt ny inom detta, och tänkte höra efter om ni tror de delar jag hittat skulle fungera med klockan, och om det är något väsentligt jag har glömt.

Bifogar bilder på klockan samt de delar jag tänkte skaffa. Samt ungefärlig bild på det jag är ute efter.

Vore väldigt tacksam för hjälp, men förstår om ni inte hinner sätta dig in er detta såklart! Mottar även tacksamt tips kring vem som skulle kunna modda en sån här klocka. :)

Allt gott!
 

Bilagor

  • BD8BD2D6-E4A4-4C02-8644-176E9561B4A1.png
    BD8BD2D6-E4A4-4C02-8644-176E9561B4A1.png
    371.4 KB · Visningar: 5
  • 10127643-8702-4214-B558-961FCADD2C93.png
    10127643-8702-4214-B558-961FCADD2C93.png
    74.2 KB · Visningar: 6
  • C076CDA4-69A1-41E1-AA84-E0AED2032F7A.png
    C076CDA4-69A1-41E1-AA84-E0AED2032F7A.png
    380.2 KB · Visningar: 6
  • 9C42A001-DB9E-43FC-AF55-7DAD440985CB.png
    9C42A001-DB9E-43FC-AF55-7DAD440985CB.png
    438.5 KB · Visningar: 8
  • 99A478D6-7A9A-40AF-8B7E-B7A280065287.jpeg
    99A478D6-7A9A-40AF-8B7E-B7A280065287.jpeg
    740.1 KB · Visningar: 11
  • 66B0A1A0-E981-490A-9E2F-0A999E718AA8.png
    66B0A1A0-E981-490A-9E2F-0A999E718AA8.png
    451.4 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hej! Ursäkta om jag stör.

Ni verkar trevliga och kunniga inom moddande, så tänkte ställa några frågor!

Jag har en nyinförskaffad skx031 (begagnad) här från forumet, som jag köpt i syfte att få moddad. Tänkte införskaffa delarna som behövs, för att sedan hitta någon som är villig att modda den åt mig för en slant.

Jag är dock väldigt ny inom detta, och tänkte höra efter om ni tror de delar jag hittat skulle fungera med klockan, och om det är något väsentligt jag har glömt.

Bifogar bilder på klockan samt de delar jag tänkte skaffa. Samt ungefärlig bild på det jag är ute efter.

Vore väldigt tacksam för hjälp, men förstår om ni inte hinner sätta dig in er detta såklart! Mottar även tacksamt tips kring vem som skulle kunna modda en sån här klocka. :)

Allt gott!

Ska nog passa. Kolla måtten så inlägget går fritt från glaset. Ska du ändå byta krona och visarna så hade iallafall jag bytt verket till ett NH36 samtidigt. Det är ju lämpligt med en ny glaspackning gärna en till boettlocket oxå när den ändå isär, kronan har ju redan nya packningar. Blir nog fint. T.ex skulle en lokal urmakare kunna göra jobbet. :)
 
Topp