Kul! Jag fick fram jan 1975
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Jag fick fram jan 1975
Vad braKul! Jag fick fram jan 1975
Köpte denna i slutet av förra veckan.
Enligt seiko tillverkad någongång mellan 69-71, närmre än så kunde dom inte säga.
Ser inget "jack" ovanför kronan på "ThomasSthlm" klocka, det fanns ju bara på proof-versionen(69-70), ser ut som ngn har lagt i urverket m tavla och visare i en nyare boett, jag tycker att tavla,visare och innerbezelen ser ut att stämma, den har ju oxå den tvådelade sekundvisaren kvar, kan vara vinkeln på fotot men det ser ut vara ganska rakt fram i från.Vad är det som ser galet ut Exxet!?
Ser inget "jack" ovanför kronan på "ThomasSthlm" klocka, det fanns ju bara på proof-versionen(69-70), ser ut som ngn har lagt i urverket m tavla och visare i en nyare boett, jag tycker att tavla,visare och innerbezelen ser ut att stämma, den har ju oxå den tvådelade sekundvisaren kvar, kan vara vinkeln på fotot men det ser ut vara ganska rakt fram i från.
Ser nu att jag har den till höger. Är jag torsk då?Det här:
Vänster Proof-versionen, höger resten, och det ska vara ett 6139 A verk i Proofen.
Ser nu att jag har den till höger. Är jag torsk då?
Nej, du har inte proof versionen! Jag tror den är ok!
Nej, det ska vara den boetten till en 75:a som du hade kommit fram till att det var.Ser nu att jag har den till höger. Är jag torsk då?
Du har rätt, min saknar "jacket". Samt att jag ser att min krona ser ut som den på bilden till höger. Ska kolla vilket verk som sitter i.Ser ut att var fel boett till den där tavlan, lr tvärtom, i vilket fall som helst en snygg klocka.
Japp, jan - 75. Nästan en slags årsklocka, jag fyllde 20 dåNej, det ska vara den boetten till en 75:a som du hade kommit fram till att det var.
Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.Du har rätt, min saknar "jacket". Samt att jag ser att min krona ser ut som den på bilden till höger. Ska kolla vilket verk som sitter i.
Fick precis svar. Sitter 6139a verk i klockan.Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.
Antar att den konkava ytan är där för användarens komfort; man ställer ju genom att trycka in den.Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.
Hmm.. Jag är inte övertygad om att boetten är fel, men det är lite av en djungel med dessa, speciellt de tidigare åren.
Din klocka är enligt serienumret på boettlocket från augusti 1970. Klockan introducerades första halvan av 1969, så det här är ett ganska tidigt exemplar.
De första hade en stor infärstning på kronografvisaren (tvådelad?) vilket din har
De första hade 6139A (1969-71) vilket din har, de senare 6139B
De första hade "Proof" på tavla och boettlock (1969-70) vilket din har, de senare "resist" (1970-72/73), efter det inget alls
De första hade jack i boetten (1969-70), de senare inte
Jag håller med "DrSbaitso" om att det är en djungel, och självklart är inte vad jag skrivit ristat i sten,
men för min egen del så hör proof-tavla, Proof-baksida och boett med det speciella jacket ihop, bäst
att skriva att jag t r o r att jacket försvann p g a att A-verket är lite tunnare än B-verket, lite tjockare
boett i dom med B-verket i, det viktiga är ju att du trivs och är nöjd med din klocka, det var inte min
mening att vara någon besserwisser och göra dig missnöjd med klockan, är fortfarande avundsjuk på
din tavla. Här är min Resist från -71.
Nu kan jag inte säga att jag vet helt säkert (jag har bara skruvat i 6139B), men är det verkligen någon skillnad i tjocklek på 6139A och B? Båda verken är listade till 7,2 mm såvitt jag vet...
Intressant!Det här har jag hittat angående höjden på verken: