• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

Exxet

Rolex
Köpte denna i slutet av förra veckan.
Enligt seiko tillverkad någongång mellan 69-71, närmre än så kunde dom inte säga.

Ser ut att var fel boett till den där tavlan, lr tvärtom, i vilket fall som helst en snygg klocka.

pogue1.jpg
 

Exxet

Rolex
Vad är det som ser galet ut Exxet!?
Ser inget "jack" ovanför kronan på "ThomasSthlm" klocka, det fanns ju bara på proof-versionen(69-70), ser ut som ngn har lagt i urverket m tavla och visare i en nyare boett, jag tycker att tavla,visare och innerbezelen ser ut att stämma, den har ju oxå den tvådelade sekundvisaren kvar, kan vara vinkeln på fotot men det ser ut vara ganska rakt fram i från.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ser inget "jack" ovanför kronan på "ThomasSthlm" klocka, det fanns ju bara på proof-versionen(69-70), ser ut som ngn har lagt i urverket m tavla och visare i en nyare boett, jag tycker att tavla,visare och innerbezelen ser ut att stämma, den har ju oxå den tvådelade sekundvisaren kvar, kan vara vinkeln på fotot men det ser ut vara ganska rakt fram i från.


Men visst är det en proof-version!? Vad bommar jag?
 

Exxet

Rolex
Du har rätt, min saknar "jacket". Samt att jag ser att min krona ser ut som den på bilden till höger. Ska kolla vilket verk som sitter i.
Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.:)
 
Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.:)
Fick precis svar. Sitter 6139a verk i klockan.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om det är en originalkrona så ska den vara ganska tunn och ha en konkav "yta", måste säga att det är en väldigt fin proof-tavla du har, skulle gärna haft den själv, nu får du försöka jaga ifatt en passande boett+bakboett vilket det ska stå 9xxxxx lr 0xxxxx på, men det är betydligt lättare att hitta en boett än en tavla, så lycka till.:)
Antar att den konkava ytan är där för användarens komfort; man ställer ju genom att trycka in den.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor


Hmm.. Jag är inte övertygad om att boetten är fel, men det är lite av en djungel med dessa, speciellt de tidigare åren.
Din klocka är enligt serienumret på boettlocket från augusti 1970. Klockan introducerades första halvan av 1969, så det här är ett ganska tidigt exemplar.
De första hade en stor infärstning på kronografvisaren (tvådelad?) vilket din har
De första hade 6139A (1969-71) vilket din har, de senare 6139B
De första hade "Proof" på tavla och boettlock (1969-70) vilket din har, de senare "resist" (1970-72/73), efter det inget alls
De första hade jack i boetten (1969-70), de senare inte

En sida hävdar att proof försvann februari och jacket försvann i mars 1970, men jag har sett klockor med senare serienummer som har både proof och jack.

I den här tråden, tex, finns flera exemplar med proof och utan jack
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?233707-Found-Vintage-Seiko-Pogue-6139-6001

På ebay finns det mycket att botanisera bland, men det gäller att vara vaksam på att många är franken. På vissa är det uppenbart, men om det bara är tavla, boett eller boettlock som är bytt är det väldigt svårt att se.

Dessutom finns ett antal olika ref -6000, 6001, 6002, 6005, 6009 som rimligtvis har skillnader sinsemellan.

Jag har för mig att bytet från proof till resist hade just med USA att göra, och att proof-tavlorna kan ha haft en längre livslängd på andra marknader. Vad är det för språk på datumhjulet? Det kan eventuellt ge lite ledtrådar.

I ditt läge hade jag utgått ifrån att den var kosher, och är den det inte så är det absolut inte på något iögonfallande sätt.
 

Max N S

Omega
Jag fick tillbaka min seiko pogue igår ifrån Minuteman här ifrån KS(servad) Den verkade vara helt original och väldigt fint urverk, förutom möjligtvis en utav kronograf knapparna.

Ska man köpa en seiko pogue finns det en helt galet bra guide som visar alla skillnader, USA marknad, Japan och Europa skillnader osv länken här: http://forums.watchuseek.com/f281/h...ronograph-collectors-buying-guide-140803.html


Här kommer några fler intressanta pogue länkar: http://web.archive.org/web/20140221212726/http://sinn142.fateback.com/pogue.html

Har enligt säljaren också ett Orginal "Fishbone" bracelet till min pogue, vilket ofta är ganska ovanligt! :)


Bilder på min klocka som är en 1971:a:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Max N S

Omega
Hmm.. Jag är inte övertygad om att boetten är fel, men det är lite av en djungel med dessa, speciellt de tidigare åren.
Din klocka är enligt serienumret på boettlocket från augusti 1970. Klockan introducerades första halvan av 1969, så det här är ett ganska tidigt exemplar.
De första hade en stor infärstning på kronografvisaren (tvådelad?) vilket din har
De första hade 6139A (1969-71) vilket din har, de senare 6139B
De första hade "Proof" på tavla och boettlock (1969-70) vilket din har, de senare "resist" (1970-72/73), efter det inget alls
De första hade jack i boetten (1969-70), de senare inte


Jag tror också att Thomasstockholms boett är OK, om än väldigt ovanlig.



Jag tror att ditt Case är bra!

Läs detta:

The early dial used in the first year of production reads Water70mProof centered on the left side of the dial at the 9 o'clock position. These watches also read water proof on the case back. From what I can tell the "Proof" watches were in production until February 1970 according to the watch in the photo below. In March of 1970 the script changed to read Water70mResist along with the case back according to two of the watches in my collection. The last dial had no script at all in the 9 o'clock position of the dial but water resistant remained on the case back. I'm not sure of the exact date this dial went into production but I believe it was in late 1972 or early 1973.


Kan tänka mig att mycket saker hände just där i förloppet under 1970 där dem höll på att byta ifrån Proof till Resist m.m
 

Exxet

Rolex
Jag håller med "DrSbaitso" om att det är en djungel, och självklart är inte vad jag skrivit ristat i sten,
men för min egen del så hör proof-tavla, Proof-baksida och boett med det speciella jacket ihop, bäst
att skriva att jag t r o r att jacket försvann p g a att A-verket är lite tunnare än B-verket, lite tjockare
boett i dom med B-verket i, det viktiga är ju att du trivs och är nöjd med din klocka, det var inte min
mening att vara någon besserwisser och göra dig missnöjd med klockan, är fortfarande avundsjuk på
din tavla. Här är min Resist från -71.

resist.jpg
 

Minuteman

Rolex
Jag håller med "DrSbaitso" om att det är en djungel, och självklart är inte vad jag skrivit ristat i sten,
men för min egen del så hör proof-tavla, Proof-baksida och boett med det speciella jacket ihop, bäst
att skriva att jag t r o r att jacket försvann p g a att A-verket är lite tunnare än B-verket, lite tjockare
boett i dom med B-verket i, det viktiga är ju att du trivs och är nöjd med din klocka, det var inte min
mening att vara någon besserwisser och göra dig missnöjd med klockan, är fortfarande avundsjuk på
din tavla. Här är min Resist från -71.

resist.jpg

Nu kan jag inte säga att jag vet helt säkert (jag har bara skruvat i 6139B), men är det verkligen någon skillnad i tjocklek på 6139A och B? Båda verken är listade till 7,2 mm såvitt jag vet...
 
Topp