• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko quality

Porsan

Efraim
2-Faktor
Så här ser en trycktestad Seiko ut innan den överhuvudtaget varit i kontakt med vatten, vore intressant att veta vad som faktist händer om man får för sig att dyka med eländet... Spencer66 känner sig relativt missnöjd med detta köp då han nu gav Seiko en ärlig chans.
EC2E4411-B2B5-49E8-BEF1-1E8A7E25B451-1245-0000013AA3E4823E_zpscd6a4a43.jpg
 

oscaroscar

Panerai
Så här ser en trycktestad Seiko ut innan den överhuvudtaget varit i kontakt med vatten, vore intressant att veta vad som faktist händer om man får för sig att dyka med eländet... Spencer66 känner sig relativt missnöjd med detta köp då han nu gav Seiko en ärlig chans.
EC2E4411-B2B5-49E8-BEF1-1E8A7E25B451-1245-0000013AA3E4823E_zpscd6a4a43.jpg
Min monster såg likadan ut efter en vurpa i skidbacken. Försvann dock efter en kvart. Men visst, de ser ju inte bra ut :p
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker inte det säger något om Seikos kvalité. Det är ju en vintageklocka som förmodligen inte fått packningarna bytta på länge. Seiko 6309-7040 tillverkades 1976-88.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker inte det säger något om Seikos kvalité. Det är ju en vintageklocka som förmodligen inte fått packningarna bytta på länge. Seiko 6309-7040 tillverkades 1976-88.

Precis och denna är från senast 81 (utifrån loggan på urtavlan), troligtvis är den ännu äldre, då de var vanligare under sent 70-tal. Ganska givet att man behöver byta packningar och därefter kolla trycket INNAN man utsätter den för någon form av fukt eller vatten. Det hade blivit exakt samma sak med en icke tät Rolex från samma tidsera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så här ser en trycktestad Seiko ut innan den överhuvudtaget varit i kontakt med vatten, vore intressant att veta vad som faktist händer om man får för sig att dyka med eländet... Spencer66 känner sig relativt missnöjd med detta köp då han nu gav Seiko en ärlig chans.
1. Den har kommit i kontakt med något flytande medium.

2. Detta säger nog mer om trycktestet. Dvs. personen, när det skedde eller hur ägaren hanterar kronan.
 
Så här ser en trycktestad Seiko ut innan den överhuvudtaget varit i kontakt med vatten, vore intressant att veta vad som faktist händer om man får för sig att dyka med eländet... Spencer66 känner sig relativt missnöjd med detta köp då han nu gav Seiko en ärlig chans.
EC2E4411-B2B5-49E8-BEF1-1E8A7E25B451-1245-0000013AA3E4823E_zpscd6a4a43.jpg


Först PPn och nu Seikon, tror allvarligt att det är Spence som är problemet...;)

Han kan bara handskas med Rolex traktorer...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Precis och denna är från senast 81 (utifrån loggan på urtavlan), troligtvis är den ännu äldre, då de var vanligare under sent 70-tal. Ganska givet att man behöver byta packningar och därefter kolla trycket INNAN man utsätter den för någon form av fukt eller vatten. Det hade blivit exakt samma sak med en icke tät Rolex från samma tidsera.
Om du läst min ursprungspost så står det att den var trycktestad INNAN, dessutom byttes packningarna i samband med detta. Allt hos en mycket pålitlig urmakare som servar klockor i betydligt dyrare klass.
 
  • Like
Reactions: ZQT
Om du läst min ursprungspost så står det att den var trycktestad INNAN, dessutom byttes packningarna i samband med detta. Allt hos en mycket pålitlig urmakare som servar klockor i betydligt dyrare klass.

Vafaan to han med sig den för?, det är ju som man säger 'do not bring a knife to a gun fight' han har väl kvar DSSDn om det ska vara badsemester...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du läst min ursprungspost så står det att den var trycktestad INNAN, dessutom byttes packningarna i samband med detta. Allt hos en mycket pålitlig urmakare som servar klockor i betydligt dyrare klass.
Fattar inte riktigt vad priset har med skickligheten att göra. Att klockan tål tryck utifrån har ingen betydelse om det redan finns fukt i klockan. Adderas värme utifrån, så uppstår kondens.
Kan hålla med dig om att det är udda om den klarade ett rycktest, men som sagt, finns det fukt i den innan så...

Dessutom är det ju lätt att byta bakpackningen. Kronan däremot är en annan 5a. Är du helt 100 på att den tätades? o_O
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Öppna kronan och ställ den på högkant i solen med kronan uppåt så är det där snabbt borta. Vad är problemet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska roligt att han känner sig missnöjd med sitt "köp" med tanke på vad han har betalat.
500kr bjudet! ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag får nästan känslan att tråden skapades i rent provokationssyfte. Men som många sagt tidigare. Gammal klocka som säkerligen har väldigt gamla packningar. Sen låter yonssons teori trolig.
 
Tror bara DSSD klarar poolen ni har där!
Mycket intressantvtråd med humor och tankar. MEN vad blir slutsatsen? Skall man ge f-n i att bada med vintage klockor, trycktestade eller inte, eller är det ok att bara "vädra" dem efteråt om oturen är framme?
Medan jag ändå håller på: två gånger de senaste 3-4 åren har jag oprovoserat tappat ett band stift. Ena gången upptäckte jag det i tid, på väg till lokal. Andra gången hade jag ett natoband och tappade alltså inte klockan. Vanligt eller bara oss?
 

jandan

Panerai
Spännande frågeställning om man skall bada med klockan på överhuvudtaget?
Jag kanske är paranoid, men jag brukar ta av mig klockan innan poolen...
Med risk för att bli totalt sågad i detta forum (man får väl aldrig ta av sig klockan) :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man klarar av att serva betydligt komplicerade urverk tror jag inte Seiko 6309-7040 är något större problem. Ingen direkt upphetsande utmaning. Det var så jag tror Porsan menade...
Jo jag fattade det, men bara för att man kan serva mer komplicerade urverk, innebär inte det att man har tillgång till exempelvis rätt packning till glaset.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jo jag fattade det, men bara för att man kan serva mer komplicerade urverk, innebär inte det att man har tillgång till exempelvis rätt packning till glaset.


Tvekar på att en så välrenommerad urmakare uppger sig ha fixat klockan och säger att den går att bada med när denne egentligen har struntat i att testa klockan eller byta packningar?
 

max

Dancing Queen
Mycket intressantvtråd med humor och tankar. MEN vad blir slutsatsen? Skall man ge f-n i att bada med vintage klockor, trycktestade eller inte, eller är det ok att bara "vädra" dem efteråt om oturen är framme?
Medan jag ändå håller på: två gånger de senaste 3-4 åren har jag oprovoserat tappat ett band stift. Ena gången upptäckte jag det i tid, på väg till lokal. Andra gången hade jag ett natoband och tappade alltså inte klockan. Vanligt eller bara oss?


Nja alltså det är ju knappast problemet eftersom den enligt utsago dels är trycktestad och dels inte hade kontakt med vatten.

Slutsats: vintageklocka med för lång tid mellan servicar, vatten har kommit in i klockan innan byte av packningar och trycktest och när herrarna sedan förflyttat sig till den varma stöveln så har vattnet i klockan kondenserats och syns därmed på insidan av glaset.

Lärdom: Serva klockor med regelbundna intervall och se till att de klockor du köper begagnade är väl omhändertagna av tidigare ägare.

Ni som klagar på urmakaren och trycktestet får fasen lära er läsa! (host yonsson JakobZ ) :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket intressantvtråd med humor och tankar. MEN vad blir slutsatsen? Skall man ge f-n i att bada med vintage klockor, trycktestade eller inte, eller är det ok att bara "vädra" dem efteråt om oturen är framme?
Medan jag ändå håller på: två gånger de senaste 3-4 åren har jag oprovoserat tappat ett band stift. Ena gången upptäckte jag det i tid, på väg till lokal. Andra gången hade jag ett natoband och tappade alltså inte klockan. Vanligt eller bara oss?

Kontentan är väl snarare att det kan finnas fukt i en klocka även om den är trycktestad. Samma princip som att man kan bygga in fukt i ett hus. Ponera att klockan var otät, tog in fukt och därefter bytte man packningar och trycktestade. Då är den ursprungliga fukten kvar, men syns först då värme tillsätts utifrån.

Om man servar även urverket i samma process däremot är det anmärkningsvärt.

Ang bandstift, så blir de slitna som allt annat och bör bytas ibland. Tjocka är att föredra om man kör på natoband.
 
Topp