• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007 -Prisvärd dykarklocka

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Om det fortfarande bara är en tredjedel som får ut en examen trots att kraven för att klara utbildningen är lägre och antalet platser är färre är det ju rätt nedslående.

Vilka den du referarar till godkänner, eller inte och på vilka grunder, får han själv stå för. Jag har inte läst på någon ingenjörslinje, men så vitt jag vet, så har inte examensförordningen förändrats, vilket innebär att det är samma krav som tidigare.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
David skrev:
carlanton skrev:
Vi har för höga löner, för hög moms och för höga sociala avgifter i Sverige.

Exakt, och på det är det dessutom alldeles för svårt att sparka folk som inte håller måttet eller inte längre behövs.

Tidigare var det sagt att Sverige skulle konkurrera med högre kompetens, men jag säger lycka till nu när det visar sig att de som kommer ur skolan läser, skriver och räknar sämre än både tidigare generationer och motsvarande åldersgrupp i många andra länder.

Det måste alltid vara mer lönsamt att jobba än att inte jobba, oavsett jobb, och det måste vara lönsamt för arbetsgivare att anställa.

Och lärare borde ha Sveriges högsta löner!

+1

LAS är i vissa fall helt obegriplig. Arbetsgivare kan ju till och med få problem att sparka folk som begår brott. Arbete ska löna sig. Vill man inte arbeta, då får man leva sitt liv efter det. Det är ju ett feltänk som är åt h-e att tycka att någon annan ska försörja dig.
Jag menar nu självklart inte folk som har någon form av funktionsnedsättning etc. Dessa ska det självklart finnas stöd för.
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
Vilka den du referarar till godkänner, eller inte och på vilka grunder, får han själv stå för. Jag har inte läst på någon ingenjörslinje, men så vitt jag vet, så har inte examensförordningen förändrats, vilket innebär att det är samma krav som tidigare.
Jag tänker inte namnge källor utan att deras medgivande, och hur kraven ser ut i förhållande till examensordningen kan jag inte svara på. Det enda jag med säkerhet vet är att kursmoment efter kursmoment som tidigare ansågs absolut nödvändiga har försvunnit ur kursplanen eftersom studenterna inte klarade dem, samtidigt som antalet utbildningsplatser på elektro- och datatekniklinjerna halverades, ca 2002. Ungefär samtidigt startades IT-linjen med ännu lägre krav på resultat i fysik och matematik.
 
Topp