• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SNZH55K1 - håller tiden dåligt

Axiom

Panerai
2-Faktor
yonsson
Tror även de säljer nya accutron klockor? Eller skiljer sig dessa från de vintage med stämgaffelverk i och med avsaknad av flytande visare? Det var för övrigt därför jag lade till vintage mer som en sidenote :)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
yonsson
Snabb googling visar att sista stämgaffelverket producerades 1977, så där hade du rätt! Och Precionisten "tickar" 16 "slag" i sekunden så flyter med dubbelt så hög "upplösning" (?) som ett rolexverk, GS ligger väl på 10 i sekunden?
Dubbelt upp av dig med andra ord, imponerande Yonsson :)
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
+15-20 sek per dag * 7 = ~2. Inget konstig med det. Många klockor har toleransen 15-30 sek +/- per dag, även de som kostar 50 000.
 
C

China

Guest
Hej KS , köpte nyligen en Seiko Snzh55k1 för cirka 1200kr. Jag är van vid Quartz klockor som håller tiden perfekt. Jag har märkt att Seikon går cirka 1-3? minuter för snabbt per vecka vilket är ett problem för mig. Spelar ingen roll om det är 1 eller 3 minuter då det fortfarande är ett problem.

Är det något man får räkna med när man köper en billig klocka från Asien? Eller är kanske klockan defekt?

Finns det billigare automatiska klockor (upp mot 7000kr) som går bra eller får man isåfall hålla sig till Quartz?

Mvh,

Du har redan fått en hel del svar i tråden, men ett nytt automaturverk kan också behöva en inkörningsperiod och sedan en regulering hos en urmakare. Billiga urverk är oftast inte optimalt regulerade från fabrik, och en faktor är att smörjmedel behöver en viss tid för att fördelas i urverket. Efter ett par tre veckor så går det oftast att få en tidshållning under +-5 sek/per dygn. Som ett exempel så går det att få t.ex. ett ETA 2824-2 av standardgrad till en tidshållning som ligger inom +-2 sek/dygn till skillnad mot de +-12 sek/dygn som tillverkaren uppger. En annan faktor är hur kunnig urmakaren som gjort reguleringen är.

Släng ett getöga på den här tråden;

https://klocksnack.se/threads/timegrapher-1000.7152/
 
C

China

Guest
Exempel, har inga konkreta exempel men kollar man på de flesta urverken så uppger tillverkaren en tolerans på ungefär 15-30 sekunder. Dessutom vad spelar det för roll? Vill man ha exakt tid så köper man quartz.

Med kunskap, tid och tålamod så kan en kunnig urmakare få även ett billigt urverk att hålla tiden inom ett par tre sekunder. Du kan ta en funderare på ursprunget till många välkända "high end" och kronometrar. Väldigt mycket hänger på hur pass justerat/regulerat ett urverk är, och hur man genom förbättringar för att få bort positionskänslighet/temperaturkänslighet får ett mekaniskt urverk att ligga nära nolltolerans. Tillverkarnas toleranser för billigare urverk får man ta med en nypa salt, det handlar om maxvärden, och inte vad urverket är kapabelt att prestera.

Bilden nedan är ett billigt Kinesiskt urverk som kostar några tior, verket går inte ens optimalt....

Ok värdet för en position säger inte allt, men även billiga urverk kan ha en bra tidshållning.

2eXfP0K.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exempel, har inga konkreta exempel men kollar man på de flesta urverken så uppger tillverkaren en tolerans på ungefär 15-30 sekunder. Dessutom vad spelar det för roll? Vill man ha exakt tid så köper man quartz.

Skärp dig. Finns inga klockor för 50000kr som uppger 15-30 spd.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Jag håller med ovan, få gånger betalar man för klockornas urverk.

@ Yonsson
Finns många klockor med eta verk som mycket väl har gränsen 20 sec +/- varje dag. Eller tror du plötsligt att en klocka med ett generiskt verk är bättre bara för att det är något fett märke på uret?
 

Lumik

Breitling
Vad kostar det att lämna in en Seiko för kalibrering? kan tänka mig att det är dyrare än klockan ;)

Bulova precisionist var riktigt tuffa, verkar som mycket bang for the buck... finns dem i någon butik i Stockholm för åskådning? Vore kul att se den i verkligheten innan jag slår till :)
 
C

China

Guest
Jag håller med ovan, få gånger betalar man för klockornas urverk.

@ Yonsson
Finns många klockor med eta verk som mycket väl har gränsen 20 sec +/- varje dag. Eller tror du plötsligt att en klocka med ett generiskt verk är bättre bara för att det är något fett märke på uret?

Läs länken som jag postat, så ser du vad man kan få en standardgrad av ETA 2824-2 att prestera. Sedan är temperaturkänslighet en annan femma.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns många klockor med eta verk som mycket väl har gränsen 20 sec +/- varje dag. Eller tror du plötsligt att en klocka med ett generiskt verk är bättre bara för att det är något fett märke på uret?

Du slänger ur dig massvis med saker som om de var fakta. Du sa att det finns klockor fö 50000kr som uppger 15-30spd, vilket det ju självklart inte finns. Det finns inte en vettig människa som skulle lägga de pengarna på en klocka med ojusterat och oregulerat urverk, så den ekvationen håller inte.

Fattar inte ens varför jag diskuterar med dig, men denna gången svarade du i en tråd där trådstartaren är nybörjare när det avser mekaniska klockor och då bör man hålla sig till sanningen. Justering och regulering tar tid och kostar pengar. Det är därför man oftast får en mekanisk klocka med bättre gångavvikelse om man går upp i pris. Att vissa märken är överprisade är en självklarhet.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Du slänger ur dig massvis med saker som om de var fakta. Du sa att det finns klockor fö 50000kr som uppger 15-30spd, vilket det ju självklart inte finns. Det finns inte en vettig människa som skulle lägga de pengarna på en klocka med ojusterat och oregulerat urverk, så den ekvationen håller inte.

Fattar inte ens varför jag diskuterar med dig, men denna gången svarade du i en tråd där trådstartaren är nybörjare när det avser mekaniska klockor och då bör man hålla sig till sanningen. Justering och regulering tar tid och kostar pengar. Det är därför man oftast får en mekanisk klocka med bättre gångavvikelse om man går upp i pris. Att vissa märken är överprisade är en självklarhet.
Ehh...det kostar omkring 500-2000:- att justera en klocka och det är mycket enklet för de som har verktygen som deusstom är mycket mer kostnadseffektiva nu jämfört med för 20-30 år sedan. Tror du verkigen själv på vad du skriver?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad kostar det att lämna in en Seiko för kalibrering? kan tänka mig att det är dyrare än klockan ;)

Kostar några hundra, men det luriga är att hitta en urmakare med en sådan mackapär och som är villig att göra enbart det och itne en helservice. I GBG finns det vad jag vet bara en urmakare som har en liknande grunka och det är Bergströms. Tror inte de skulle bemöda sig med att regulera den åt dig.

Du kan ju PMa China eller Mcgyver och fråga om de är villiga att göra det.
 
Topp