Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej KS , köpte nyligen en Seiko Snzh55k1 för cirka 1200kr. Jag är van vid Quartz klockor som håller tiden perfekt. Jag har märkt att Seikon går cirka 1-3? minuter för snabbt per vecka vilket är ett problem för mig. Spelar ingen roll om det är 1 eller 3 minuter då det fortfarande är ett problem.
Är det något man får räkna med när man köper en billig klocka från Asien? Eller är kanske klockan defekt?
Finns det billigare automatiska klockor (upp mot 7000kr) som går bra eller får man isåfall hålla sig till Quartz?
Mvh,
Många klockor har toleransen 15-30 sek +/- per dag, även de som kostar 50 000.
Exempel, har inga konkreta exempel men kollar man på de flesta urverken så uppger tillverkaren en tolerans på ungefär 15-30 sekunder. Dessutom vad spelar det för roll? Vill man ha exakt tid så köper man quartz.Ge ett exempel.
Exempel, har inga konkreta exempel men kollar man på de flesta urverken så uppger tillverkaren en tolerans på ungefär 15-30 sekunder. Dessutom vad spelar det för roll? Vill man ha exakt tid så köper man quartz.
Exempel, har inga konkreta exempel men kollar man på de flesta urverken så uppger tillverkaren en tolerans på ungefär 15-30 sekunder. Dessutom vad spelar det för roll? Vill man ha exakt tid så köper man quartz.
Jag håller med ovan, få gånger betalar man för klockornas urverk.
@ Yonsson
Finns många klockor med eta verk som mycket väl har gränsen 20 sec +/- varje dag. Eller tror du plötsligt att en klocka med ett generiskt verk är bättre bara för att det är något fett märke på uret?
Finns många klockor med eta verk som mycket väl har gränsen 20 sec +/- varje dag. Eller tror du plötsligt att en klocka med ett generiskt verk är bättre bara för att det är något fett märke på uret?
Ehh...det kostar omkring 500-2000:- att justera en klocka och det är mycket enklet för de som har verktygen som deusstom är mycket mer kostnadseffektiva nu jämfört med för 20-30 år sedan. Tror du verkigen själv på vad du skriver?Du slänger ur dig massvis med saker som om de var fakta. Du sa att det finns klockor fö 50000kr som uppger 15-30spd, vilket det ju självklart inte finns. Det finns inte en vettig människa som skulle lägga de pengarna på en klocka med ojusterat och oregulerat urverk, så den ekvationen håller inte.
Fattar inte ens varför jag diskuterar med dig, men denna gången svarade du i en tråd där trådstartaren är nybörjare när det avser mekaniska klockor och då bör man hålla sig till sanningen. Justering och regulering tar tid och kostar pengar. Det är därför man oftast får en mekanisk klocka med bättre gångavvikelse om man går upp i pris. Att vissa märken är överprisade är en självklarhet.
Vad kostar det att lämna in en Seiko för kalibrering? kan tänka mig att det är dyrare än klockan![]()
Ehh...det kostar omkring 500-2000:- att justera en klocka och det är mycket enklet för de som har verktygen som deusstom är mycket mer kostnadseffektiva nu jämfört med för 20-30 år sedan. Tror du verkigen själv på vad du skriver?