• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SRP775 turtle trasig? fejk osv.?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Såja efter drygt 5dagars användning totalt (köpte den i vintras) så fungerar det inte att ställa dag och datum längre. Ingenting händer när man sätter kronan i den possitionen, Klockan skiftar dock vid midnatt som den ska och tiden går att ställa och klockan går fint. Jag kan ju inte utesluta att jag försökt ändra dag och datum med klockan nära 12.00 vilket man inte ska, men tror inte det. Kan det va så kass kvalite elller är det ett måndagsex.? eller helt enkelt något som händer/kan hända så pass direkt på en ny klocka? erfarenheter?

Fejk? det är en Made in Japan modell, men den har arabisk (tror jag) dagvisning, den kom dock med box och länk och allt känns bra, men att den bara håller ett par veckor är ju ytterst tveksamt. den var heller inte jättedyr ny.

Vad göra?

Gillar looken skarpt annars på den.

tmp_29597-IMG_20170504_1648371260480928.jpg
tmp_29597-IMG_20170504_1544281054599500.jpg

Sämsta lumeapplicering jag har sett på en Seiko, deras billigare modeller har perfekt applicering.
Hade man bara sett tavlan hade nog fake-varning lampan lyst till lite tror jag...
På en del MarineMaster förekommer dock en lite icke-centrerad lume, men det är för att de är manuellt applicerade tror jag.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kanske borde hitta en Padi-tavla och montera dit :)
 
Sämsta lumeapplicering jag har sett på en Seiko, deras billigare modeller har perfekt applicering.
Hade man bara sett tavlan hade nog fake-varning lampan lyst till lite tror jag...
På en del MarineMaster förekommer dock en lite icke-centrerad lume, men det är för att de är manuellt applicerade tror jag.

Man kan hitta någon som fan fixa relume, dock tar dem rätt mycket
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur kan den tavlan med den dåliga lume placeringen ens komma ut till kund? Samma med sarb033 där man har sett hemska placeringar med strecken på chapter ringen. Är det pga den stora mängden klockor som tillverkas så det slinker igenom måndags ex? Hur som helst behöver de göra en rejäl uppryckning på sin kontroll av färdiga klockor! Detta skadar ju deras ryckte helt klart!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag är riktigt sur kan jag säga, denna klocka som jag trodde skulle bli en keeper... kommer försöka samla ihop mig och om jag inte lägger den på spårvagnsspåret i helgen redan så kan det bli en doppa i havet 2-3 år moddning på den eller nåt.

Jag kommer INTE serva den i detta läget i alla fall, det är den inte värd!! :)
Keeper..... seriöst... hehe blir liksom lika trovärdigt som när två taxibassar står och gapar på varandra för att den en brutit mot en trafikregel och den andra bedyrar vikten av att följa trafikreglerna .....
 
D

Deleted member 1154

Guest
Keeper..... seriöst... hehe blir liksom lika trovärdigt som när två taxibassar står och gapar på varandra för att den en brutit mot en trafikregel och den andra bedyrar vikten av att följa trafikreglerna .....

Jodå, kommer köpa en ny utan Japan på tavlan och behålla, men vad jag gör med denna återstår att se....
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är det många med kritiska kommentarer om turtle? Det jag sett:
- chapter ring är dåligt centrerad på de första exen. Bättre nu verkar det som.
- lumeapplikation sådär (horribel ibland) på en del.
- upptåckte nyss att min har två damkorn innanför glaset vid chapter ringen. Nu ska jag byta glas etc så det går ju blåsa bort då.
- även sett en hel del nya ex med märken på bezeltriangeln via wus. Och dåligt centrerad bezel/insert.

Själv tycker jag att det ovan inte ska finnas på klockor med retail för 4-5k, men kanske har jag för höga krav. Iaf inte i den utsträckning som var när de släpptes :blackeye:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det många med kritiska kommentarer om turtle? Det jag sett:
- chapter ring är dåligt centrerad på de första exen. Bättre nu verkar det som.
- lumeapplikation sådär (horribel ibland) på en del.
- upptåckte nyss att min har två damkorn innanför glaset vid chapter ringen. Nu ska jag byta glas etc så det går ju blåsa bort då.
- även sett en hel del nya ex med märken på bezeltriangeln via wus. Och dåligt centrerad bezel/insert.

Själv tycker jag att det ovan inte ska finnas på klockor med retail för 4-5k, men kanske har jag för höga krav. Iaf inte i den utsträckning som var när de släpptes :blackeye:
Jag är mest förvånad att ingen kommenterat den dåliga finishen på slutet av bandhornens ovansida. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag är mest förvånad att ingen kommenterat den dåliga finishen på slutet av bandhornens ovansida. :)

Det duger för mig ändå :)
Tycker dock 7040 har bättre kvalite än dessa. Tyvärr är jag mer lagd åt nya klockor än vintage för tillfället. Hittar man dock ett perfekt ex av turtle är de ju trevliga. Ändå nöjd med min, med några små moiferingar kommer den bli kalas :)
 

Krabbeluring

Cartier
Ska se vad säljaren säger, jobbar på det....
Fått någon rätsida på det hela?

Känns som ett riktigt måndagsexemplar! Öppnat upp och kollat så det är rätt urverk i? Kan ju vara någon som kört en fuling och stoppat i ett billigt skiturverk för några tior. Har tyvärr hänt mig på en klocka i liknande prisklass (annat märke). Boett, tavla etc var korrekt, men urverket var fel. Jag fick lämna tillbaka iaf, så löste sig till slut :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Fått någon rätsida på det hela?

Känns som ett riktigt måndagsexemplar! Öppnat upp och kollat så det är rätt urverk i? Kan ju vara någon som kört en fuling och stoppat i ett billigt skiturverk för några tior. Har tyvärr hänt mig på en klocka i liknande prisklass (annat märke). Boett, tavla etc var korrekt, men urverket var fel. Jag fick lämna tillbaka iaf, så löste sig till slut :)
Inte fått svar än, men är ju ledsen helt klart
 
D

Deleted member 1154

Guest
Säljaren i Singapore tar nu på sig att betala returfrakt och byta ut tavlan och fixa klockan, känns helt okej efter omständigheterna, uppdatering följer när detta är klart.,...
 

Akoa

Omega
2-Faktor
Är den köpt via eBay eller paypal? Tänk på att köpskyddet löper ut i så fall. Säljarna på bukten försöker alltid få mig att skicka tillbaka om ngt är fel. Om paketet inte kommer så vill de skicka igen och köpskyddet löper ut. Jag vägrar bara och kräver pengarna så ger de sig.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Är den köpt via eBay eller paypal? Tänk på att köpskyddet löper ut i så fall. Säljarna på bukten försöker alltid få mig att skicka tillbaka om ngt är fel. Om paketet inte kommer så vill de skicka igen och köpskyddet löper ut. Jag vägrar bara och kräver pengarna så ger de sig.
This, varit med om exakt samma sak.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag undrar lite om man verkligen kan "riskera" att få lumedotsen felapplicerade? Kanske skulle starta en ny tråd och kolla med andra turtleägare hur det ser ut därute i stugorna?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tänkte starta en egen tråd om detta, hur ser det ut för er, är era lumedots felplacerade
Se nedan, de runda ringarna är osymetriska och väldigt fula, nån mer som råkat ut för det?
Kan man begära byte från Säljaren tror ni?

_MG_8625.jpg
tmp_29597-IMG_20170504_1544281054599500.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tänkte starta en egen tråd om detta, hur ser det ut för er, är era lumedots felplacerade
Se nedan, de runda ringarna är osymetriska och väldigt fula, nån mer som råkat ut för det?
Kan man begära byte från Säljaren tror ni?

_MG_8625.jpg
tmp_29597-IMG_20170504_1544281054599500.jpg

Att de är lite snea är ju vanligt men i ditt fall är det ju extremt på nästan alla och kl 6/9/12 är ju bedrövligt. Min observation är att tidiga ex av just den guldiga är liiite sämre än övriga (chapter ring sne framför allt).
 
D

Deleted member 1154

Guest
Att de är lite snea är ju vanligt men i ditt fall är det ju extremt på nästan alla och kl 6/9/12 är ju bedrövligt. Min observation är att tidiga ex av just den guldiga är liiite sämre än övriga (chapter ring sne framför allt).

Så man ska acceptera det även om det hade varit bättre "men inte helt bra"?
Tänkte kanske köpa nån mer Turtle men är nu "rädd" att få en liknande tavla...
 
Topp