• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Turtle (Nh36A) +10 min/dag + fix

Ostberg

Basic
Halloj,
För en tid sedan slog jag till på en Turtle som gick på tok för fort (jag misstänkte magnetisering). Efter en tur på min Kina demagnetizer visade det sig att så inte var fallet dock! Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av min lösning.

Först öppnade jag klockan för att kolla läget., Justerings armen var helt maxad på minus så någon hade helt klart försökt lösa problemet den vägen.
(Här på bilden hade jag redan hunnit justera tillbaka den en bit innan jag kom på att jag borde fota!).
turtle_back.jpg

Nästa steg blev Google. Jag hittade tips från personer med liknande problem där lösningen var:
1. Låt klockan ligga tills den stannar
2. knacka klockans baksida och motsatta sida av kronan i handen eller på halvmjuk yta.
Teorin var att eventuellt trassel på balansfjädern skulle lösas av detta. Feg som man är knackade jag bara lite löst i handen och märkte ingen skillnad. Men jag tänkte att det verkar vara ett problem med balansfjädern så jag funderade på om man kunde byta balans till en från ett 7s26 urverk (Någon som vet om det går?).

När jag tog bilder för att lägga upp en fråga på vårat eminenta forum tyckte jag mig dock se lite trassel på fjäder.
nh36_vs_7s26.jpg
Syns tydligare på denna.
balance_not_working.jpg
Där kan man se att första lindningen av fjädern fastnat ihop eller ligger ovanpå lindning nr 2 och på så vis gör att fjädern svänger snabbare.
(Den här upptäkten tyder väl på att metoden med att misshandla klockan kanske hade funkat om man gjort det ordentligt ;) ) istället tog jag en liten vässad trästicka och förde första lindningen utåt försiktigt. Resultatet blev precis som jag hoppats att fjädern lade sig bättre (kanske till och med bra?).
Och klockan visade mycket mer rimlig tidshållning.
balance_working.jpg
Tänkte att den ska få gå någon dag nu innan jag försöker regulera den ytterligare.

Tänker att det säkert är vardagsmat för många men det kanske sitter någon där ute med ett liknande problem :)
Ska försöka uppdatera med lite screenshots av timegraphern om jag kan hitta dem!
Ha det fint!

EDIT: lär inte bli några bilder från innan fix, hade missförstått hur save screenshot-funktionen i min timegrapher-programvara funkade :(

Senast ändrad:
Haft samma problem. Bytte balansfjäder och problemet var löst. Ja, det går att byta ut den med ett fjäder från 7s26:a. Själv tog från en NH36 från Kina.

Haft samma problem. Bytte balansfjäder och problemet var löst. Ja, det går att byta ut den med ett fjäder från 7s26:a. Själv tog från en NH36 från Kina.

Okej! Jo nh36 till nh36 verkar ju vara ganska beprövat. Men bytte du bara fjädern eller hela balansstaven + svänghjul? Jag har ännu inte vågar ge mig på att meka balansfjäder!

Tillbaka
Topp