• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Certina KF324 problem.

Minuteman

Rolex
Jag hade ju redan läst och kommenterat i din tråd, men hade glömt av den och att det var liknande problem som du hade. :) ska göra ett försök efter fjäderbyte och om jag också misslyckas blir det kanske en ny fjäder här med...
Vet du om du egentligen har några problem med beat error?
Som jag tolkade det så är "ditt" problem låg amplitud, och detta är ju endast perifiert kopplat till beat error (om inte beat error är väldigt hög).
Tror din nya fjäder har mycket större chans att fixa amplituden än balansen.
Eller har jag missat något? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet du om du egentligen har några problem med beat error?
Som jag tolkade det så är "ditt" problem låg amplitud, och detta är ju endast perifiert kopplat till beat error (om inte beat error är väldigt hög).
Tror din nya fjäder har mycket större chans att fixa amplituden än balansen.
Eller har jag missat något? :)


Jo så är tänkt, men det är ju alltid kul med diskussioner. :)
 

rogart-63

Patek
Finns det nån KF 324 med moveble stud ?. Har sett att det ibland finns samma verk fast med olika konstuktioner .BTW så får du gärna skicka hit klockan så ska jag justera den i min timegrapher . Efter bästa förmåga då vill säja;) .Med frimärken för returfrakt .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det nån KF 324 med moveble stud ?. Har sett att det ibland finns samma verk fast med olika konstuktioner .BTW så får du gärna skicka hit klockan så ska jag justera den i min timegrapher . Efter bästa förmåga då vill säja;) .Med frimärken för returfrakt .


Jag har ett KF 320 verk som går perfekt, om inte ny fjäder löser problemet så tänkte jag testa att flytta över balansen från KF320 till KF324. Det är i stort sett samma verk som jag förstår det, fast med sub/centrum sekund.

Om inte så skickar jag gärna klockan för en omgång i timegraphern Rogart! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Brev från Turkiet
Hn4I2Of.jpg


KF320 reservdel

Dsu6PTz.jpg


Inte tillverkad i förrgår direkt :)

XNoQV7c.jpg


Tillbaka i klockan. Den går stabilt till och från i någon minut, men ibland hoppar den till och klockan rusar... :/ Något är fortfarande knas.

Fjap0tE.jpg


Lämnar klockan för en sen middag istället. :)

bCgytYy.jpg
 

Minuteman

Rolex
Brev från Turkiet
Hn4I2Of.jpg


KF320 reservdel

Dsu6PTz.jpg


Inte tillverkad i förrgår direkt :)

XNoQV7c.jpg


Tillbaka i klockan. Den går stabilt till och från i någon minut, men ibland hoppar den till och klockan rusar... :/ Något är fortfarande knas.

Fjap0tE.jpg


Lämnar klockan för en sen middag istället. :)

bCgytYy.jpg
Hur gick det med amplituden?
Blev den bättre efter fjäderbytet?

Är ditt nästa steg att prova att byta balansen, som du funderade på?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur gick det med amplituden?
Blev den bättre efter fjäderbytet?

Är ditt nästa steg att prova att byta balansen, som du funderade på?


Faktiskt så glömde jag av att kika hur balansen svängde innan jag satte ihop klockan och var tvungen att springa och laga mat till hungrig flickvän :) Imorgon ska jag testa byta balansen och jag fick även ett infall att det kanske kan vara ankaret (pallet fork) så ska testa det också.
 

Minuteman

Rolex
Om klockan rusar är det hyggligt sannolikt balansen som är felet. Kan vara magnetiserad, eller behövas tvättas om.
Eller helt enkelt trasig :(
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om klockan rusar är det hyggligt sannolikt balansen som är felet. Kan vara magnetiserad, eller behövas tvättas om.
Eller helt enkelt trasig :(


Jag avmagnetiserade och tvättade innan jag testade att byta fjäder... Jag ska testa att byta balans imorgon, men skulle det inte kunna vara stenarna på ankaret som är paj och som gör att det missar slag på "escape wheel"?

Edit: Jag ser att den "bara" har dragit sig 2 min på 3 timmar, oftast när balansen är magnetiserad brukar den väl dra sig mer? Den har ju också oftast normal gång och hoppar bara till ibland och blir stillastående en/ett par sekunder för att sedan rusa iväg :)
 

Minuteman

Rolex
Jag avmagnetiserade och tvättade innan jag testade att byta fjäder... Jag ska testa att byta balans imorgon, men skulle det inte kunna vara stenarna på ankaret som är paj och som gör att det missar slag på "escape wheel"?

Edit: Jag ser att den "bara" har dragit sig 2 min på 3 timmar, oftast när balansen är magnetiserad brukar den väl dra sig mer? Den har ju också oftast normal gång och hoppar bara till ibland och blir stillastående en/ett par sekunder för att sedan rusa iväg :)
Har ingen erfarenhet av krånglande gånghakar / gånghjul, så jag vet inte. Har dock svårt att se hur ett sådant problem skulle vara intermittent.

Kanske om en axel / tapp är väldigt sliten, så haken hamnar snett i förhållande till hjulet, och missar att greppa?


Låter för övrigt som ett liknande problem som alexndr hade med sin Seiko:
https://klocksnack.se/index.php?threads/15115/
I det fallet var ju en ny balans lösningen, så kanske är det även så i ditt fall.:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har ingen erfarenhet av krånglande gånghakar / gånghjul, så jag vet inte. Har dock svårt att se hur ett sådant problem skulle vara intermittent.

Kanske om en axel / tapp är väldigt sliten, så haken hamnar snett i förhållande till hjulet, och missar att greppa?


Låter för övrigt som ett liknande problem som alexndr hade med sin Seiko:
https://klocksnack.se/index.php?threads/15115/
I det fallet var ju en ny balans lösningen, så kanske är det även så i ditt fall.:)


vi får se imorgon, jag återkommer med uppdatering. :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En magnitiserad eller smutsig spiral gör att svängningen på den blir kortare vilket medför att klockan "rusar".

Har den en tendens att helt plötsligt rusa när den ligger i samma position? Vore intressant att sätta den i en Timegrapher ..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tre syskonverk... 324,321,320
6XS559b.jpg


Tyvärr ingen skillnad efter balansbyte :/ Jag hade inte tid att testa att byta gånghake, tror ni att det kan vara en orsak eller är det slöseri med tid att testa?

YGfX8km.jpg


En magnitiserad eller smutsig spiral gör att svängningen på den blir kortare vilket medför att klockan "rusar".

Har den en tendens att helt plötsligt rusa när den ligger i samma position? Vore intressant att sätta den i en Timegrapher ..


jag tror det, men är osäker.
Jag har försökt att hålla verket i olika positioner för att försöka framtvinga effekten av rusande och hoppande sekund men inte lyckats...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Försök hitta ett "mönster" på hur ofta den rusar och hur länge den gör det. Går det hitta ett sådant borde man kunna gissa vilket hjul det rör sig om (om det nu är det som är anledningen).

Jag tror inte att gånghaken är boven om verket har en tendens att gå oregelbundet när den ligger stilla i samma position. Med min begränsade lekmannakunskap anser jag att ett sådant problem borde yttra sig på ett annat sätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Försök hitta ett "mönster" på hur ofta den rusar och hur länge den gör det. Går det hitta ett sådant borde man kunna gissa vilket hjul det rör sig om (om det nu är det som är anledningen).

Jag tror inte att gånghaken är boven om verket har en tendens att gå oregelbundet när den ligger stilla i samma position. Med min begränsade lekmannakunskap anser jag att ett sådant problem borde yttra sig på ett annat sätt.


Jag får se om jag får tid över till att kika lite närmare för "trial and error" :)
 

Fadershan

Patek
Spännande, väcker lite liv i tråden. Hur gick det till slut? Sitter själv med ett kf Certina 324 och har en del problem jag med :) Har även ett 320 verk så bra att du sa att de i princip var likadana med undantag för sub sekunden! Det är inte så att du kommer ihåg måtten på sekundvisaren? Ser ut som din röda är egenbytt och jag är på jakt efter en i guld men vet ej storlek. :)
 
Topp