• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnad på Speedmaster

D

Deleted member 1154

Guest
Dom som äger Ferrari som ofta måste servas för dyra pengar klagar sällan över det, däremot de som har en risig bil har svårt att gilla en service...
dvs. en fin klocka kräver sin omsorg oavsett pris.... eller? :)
 

DrDre

Patek
WatchBernt/DrWatch servade min Speedmaster för några år sedan. Jag är inte säker men jag tror jag betalade runt 3-3,5 tkr.
 

noeLLY

Cartier
Baserar ni det på deras prislistor eller är det av egen erfarenhet? känns som dessa prislistor som är ute ibland är missvisande! Jag har åkt på dyrare peng några gånger.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Missvisande är kanske inte helt rättvist. Det beror väl på skicket på klockan som ska servas. Inga konstigheter=4500 en massa trasiga delar=hur mkt som helst.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag lämnade in min Speedy för service för 3v sedan, ETA nästa helg. Får se vad servicen landar på.
De skulle ringa om det skulle bli över 4800:- och jag har inte fått något samtal så det ser ut att bli däromkring :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Försökte leta upp någon recension på Speedy Pro men hittade ingen här :( Nån som vill skriva en eller bara berätta om era erfarenheter kanske?^^
 

Matte80

Breitling
Letar Speedy Pro vintage efter att ha sålt min nyare Speedy (ej servad) och enligt säljare som jag varit i kontakt med det senaste så har det i närtid betalts ca 6-8k för utförd service hos icke AD, och 12-14 hos AD.
 

MKC

Omega
12 400 kr inkl. slitdelar genom Swatch Group/Omega. Då byts med största sannolikhet verket ut till ett 3220 som är en lite uppdaterad version.
Tack! Låter ju rätt saftigt om man då sätter det i relation till kostnaden för en sådan på c24 (pappers-/boxlös i relativt sliter skick)… kanske får fundera på den 😃

Antar att det kanske blir något billigare om man inte kör den via SG/Omega.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Tack! Låter ju rätt saftigt om man då sätter det i relation till kostnaden för en sådan på c24 (pappers-/boxlös i relativt sliter skick)… kanske får fundera på den 😃

Antar att det kanske blir något billigare om man inte kör den via SG/Omega.
Problemet är att hitta någon som är villig att serva modulkronografer, och som då servar även modulen. Det är annars vanligt att man lägger den åt sidan och enbart servar själva basverket, vilket kanske inte alltid är optimalt om klockan har närmare 30 år på nacken. Om man gör det genom Swatch Group får man åtminstone ett splajtans nytt urverk.
 

MKC

Omega
Problemet är att hitta någon som är villig att serva modulkronografer, och som då servar även modulen. Det är annars vanligt att man lägger den åt sidan och enbart servar själva basverket, vilket kanske inte alltid är optimalt om klockan har närmare 30 år på nacken. Om man gör det genom Swatch Group får man åtminstone ett splajtans nytt urverk.
Fattar - bra inspel. Äger ingen chronograf ännu så är lite dåligt påläst. Thx :)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Tack! Låter ju rätt saftigt om man då sätter det i relation till kostnaden för en sådan på c24 (pappers-/boxlös i relativt sliter skick)… kanske får fundera på den 😃

Antar att det kanske blir något billigare om man inte kör den via SG/Omega.

Just en av anledningarna till att reduced har den prisbild de har är att den är kostsam att hålla igång.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Fattar - bra inspel. Äger ingen chronograf ännu så är lite dåligt påläst. Thx :)
Om du tittar på en Speedmaster som är 7750-baserad istället, så en Speedmaster Date t ex så skulle det vara betydligt lättare att hitta någon oberoende urmakare som kan göra en vettig service. Dock är dessa kanske inte lika estetiskt tilltalande.
 
  • Like
Reactions: MKC
Topp