Jofaaa
Basic
Haha ja! Måste ju finnas någon som haft en jäkla oturVore kul att höra om den mest otursförföljda klockan.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha ja! Måste ju finnas någon som haft en jäkla oturVore kul att höra om den mest otursförföljda klockan.![]()
Däremot så sved det lite när min Omega SMP GMT åkte in på service, och det visade sig att urverket ej kunde servas i Sverige (rätt roligt coaxial-urverk som bara användes i två omegamodeller under en viss period för 10 år sen eller nåt..), utan var tvungen att skickas till Schweiz.
Kostade över 7000kr för en "relativt vanlig" service (ett fåtal mindre grejer byttes) av en SMP liksom...
Ouch
Hur var det med det? Var det så att rolex hade sagt det eller hade de bara gått ut och sagt att klockorna i snitt började komma in på service efter 10 år. Kommer ärligt talat inte ihåg hur diskussionerna slutade.Rolex själva har ju gått ut med cirka 10 år
Ganska säker på att de har sagt 7-10 årHur var det med det? Var det så att rolex hade sagt det eller hade de bara gått ut och sagt att klockorna i snitt började komma in på service efter 10 år. Kommer ärligt talat inte ihåg hur diskussionerna slutade.
OnT: lägger inte undan pengar för service och gör inga kalkyler, men har iaf servicekostnad i bakhuvudet vid nyköp.
Pow!Hur var det med det? Var det så att rolex hade sagt det eller hade de bara gått ut och sagt att klockorna i snitt började komma in på service efter 10 år. Kommer ärligt talat inte ihåg hur diskussionerna slutade.
OnT: lägger inte undan pengar för service och gör inga kalkyler, men har iaf servicekostnad i bakhuvudet vid nyköp.
Tack!
Det där är väldigt bra att ha med i åtanke när man köper en ny Rolex, låååånga serviceintervaller och jämfört med en del andra tillverkare lagom hög servicekostnad. Gillar Rolex mer och mer
Fast det där var ju ingen fakta från Rolex?
Håller med! En vanlig automat bör ligga runt 5k eller mindre och en kronograf runt 8k eller mindre och gärna minst 5 års intervaller mellan service. Annars tycker jag det börjar bli ointressantDet där är väldigt bra att ha med i åtanke när man köper en ny Rolex, låååånga serviceintervaller och jämfört med en del andra tillverkare lagom hög servicekostnad. Gillar Rolex mer och mer
Gamla Rollar måste självklart servas oftare
Inte? Minns att det var mycket prat om det i början, och att man till slut kunde hänvisa till mail som Rolex hade skickat ut om just denna infoFast det där var ju ingen fakta från Rolex?
Detta är vad som tydligen lämnar Rolex HQ:Inte? Minns att det var mycket prat om det i början, och att man till slut kunde hänvisa till mail som Rolex hade skickat ut om just denna info
Googlade lite, och kom fram till samma sakDetta är vad som tydligen lämnar Rolex HQ:
'the typical time frame between service intervals has grown to approximately ten years'.
Vilket inte säger mer än hur ofta folk servar sina Rolexur.
![]()
Så länge de är rimliga nivåer så bryr jag mig inte så mkt. Jag har dock valt bort några klockor som jag annars hade varit lite intresserad av.
GP kronograf - coola men fööör dyra att underhålla
AP Royal Oak - femsiffrigt för en vanlig automat. Nope, inte för mig.
JLC vintage Memovox - jäkligt coola, båda deras lite "funky" och traditionella, men risk för fabriksservice avskräcker tyvärr
Breitling 1461 - ngn av deras kalendervarianter hade varit roligt. Men dyrt och inget den lokale urmakaren fixar.
Ang trycktest. Är det ok att lämna in hos lokala urmakaren för att slippa resan då jag har en bit bort , eller bör man ta en tur till AD man köpte från? Tänkte höra era erfarenheter kring detta.
Har en 114060 från 2016, som jag inte trycktestat sedan den införskaffades.
Var ju någon som hade en anekdotisk datapunkt om sin GMT-Master som inte servats på 20 år. Servicen blev några lappar dyrare men han hade ju faktiskt ”sparat” typ 20k på stt stretcha intervallet.
Och tiden höll bra hela tiden?Jag har en DJ som aldrig sett en service sedan den köptes i mitten på åttiotalet fram till ca mitten på 2k talet. Till slut slutade kronan att fungera och det var alltså runt mitten på 2000 talet. En service gick på runt 5 tkr har jag för mig. Men där hade jag kanske tur även om Rolex urverk är kända att bara gå och gå.
Och tiden höll bra hela tiden?![]()
En 114060 borde väl inte va något problem att trycktesta hos din lokala uris. Värre är det med plexisub som Klockmaster inte hade möjlighet att trycktesta då de saknade rätt verktyg...Ang trycktest. Är det ok att lämna in hos lokala urmakaren för att slippa resan då jag har en bit bort , eller bör man ta en tur till AD man köpte från? Tänkte höra era erfarenheter kring detta.
Har en 114060 från 2016, som jag inte trycktestat sedan den införskaffades.
Har också hört det men inte varit säker på om det är från Rolex själva. Tack för info!Rolex själva har ju gått ut med cirka 10 år
Så ska det se utJag har en DJ som aldrig sett en service sedan den köptes i mitten på åttiotalet fram till ca 2010. Till slut slutade kronan att fungera och jag lämnade in den hos AD. En service gick på runt 5 tkr har jag för mig. Men där hade jag kanske tur även om Rolex urverk är kända att bara gå och gå.
Så ska det se ut. Ca 25år utan service är lång tid och ägandet blev billigt, 200kr/år!. Med tanke på vintage-priserna är det ingen förlust om du får för dig att sälja. Är det en 16030?. Hade själv en DJ från just mitten av åttiotalet (85:a) som jag gillade skarpt och ångrar att jag sålde. Ångrar också att jag inte testade den på ett svart läder. Min förra "arbetshäst" i helrätt utförande:
![]()
Visst vill man alltid vara på säkra sidan, men ska det verkligen behövas på en sprillans ny klocka? dvs redan efter ett år? och efter 2?badar du med klockan så trycktesta en gång/ år.
annars vartannat, man vill helst vara på den säkra sidan