• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader för klockor

joca

Patek
2-Faktor
Jag är själv väldigt sugen på en AP Royal Oak. Personligen är det en av mina favoriter:) vad bör man räkna med på en sån då tror du?
Har sett service-kvitton på ~15k för 15300. Har även sett på 40k+ på chronografer men då är det ju mer än "bara service" :)
Springer snabbt iväg om det "är någonting"
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Visst vill man alltid vara på säkra sidan, men ska det verkligen behövas på en sprillans ny klocka? dvs redan efter ett år? och efter 2?

Edit: blev mer nyfiken,ska ta fram instruktionsboken och kika vad det står där!
Edit2: Lite lagom luddigt svar från Rolex:
"To guarantee continued accuracy and waterproofness,Rolex recommends that you periodically return your watch to an Official Rolex Retailer or Service Centre for professional servicing".

Så för att garantin skall gälla rekommenderar dom att serva (vilket inkluderar trycktest) klockan lite då och då..
Kan ju bli spännande att se hur de tar ett garanti-ärende om klockan av någon anledning tar in vatten efter låt säga ett-två år och den inte blivit trycktestad, då kan man rent krasst bli nekad garantin för det står ju inte någon direkt angiven tidsintervall..
Det är vad jag har fått höra, och det är ju inga pengar i sammanhanget mot vad en skadad klocka skulle kosta att fixa
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är vad jag har fått höra, och det är ju inga pengar i sammanhanget mot vad en skadad klocka skulle kosta att fixa
Nej det har du helt rätt i :)
Frågan var mer om det "verkligen skall behövas"?
Uppenbarligen är svaret: Ja, om man inte vill riskera att åka på en tråkig utgift trots man har garanti kvar ;)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ang trycktest. Är det ok att lämna in hos lokala urmakaren för att slippa resan då jag har en bit bort , eller bör man ta en tur till AD man köpte från? Tänkte höra era erfarenheter kring detta.
Har en 114060 från 2016, som jag inte trycktestat sedan den införskaffades.
Jag tryckte en klocka på Bergströms ur för 250kr. På ex stjärnurmakarna betalar man 100-150kr vilket gör att jag kommer vända mig dit i fortsättningen, inga stora pengar men känns dumt att betala mer när dom kommer fram till samma sak. Ska man bada i djupa pölar blir det dock AD som får ta kontrollen
 

Richie

Audemars
2-Faktor
jo man kan tycka att det inte ska behövas, men det kan vara skönt att ha en sak mindre att noja över;)
Nu blev man nojjig inför semestern, min sub är 2år gammal och aldrig provtryckt:nailbiting:
Iofs brukar jag skölja den under kranen ca 1gång/vecka så den är med största sannolikhet tät!

Men är det någon som har koll på om man måste boka tid för en provtryckning? eller det är bara till att traska in så kan dom göra det omgående tro?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Nu blev man nojjig inför semestern, min sub är 2år gammal och aldrig provtryckt:nailbiting:
Iofs brukar jag skölja den under kranen ca 1gång/vecka så den är med största sannolikhet tät!

Men är det någon som har koll på om man måste boka tid för en provtryckning? eller det är bara till att traska in så kan dom göra det omgående tro?
Der är bara att knalla in, kostar en hundring och tar tio minuter
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Vet inte om alla håller med men jag tänker så här: om man lämnar in för, eller själv kollar, amplitud och tidshållning och det är bra värden - så finns inget akut servicebehov på ett tag.
Sen kan såklart man säkerställa täthet genom trycktest för de dykare man faktiskt tänker använda i vatten.
Ovan nämnde kontroller är avsevärt mkt billigare än en fullservice.
--> Min poäng, spar fullservice tills dess att amplitud och tidshållning visar att det är dags, inte slaviskt vart 5.e år (coaxial 7.e).
Det beror ju även lite på hur och hur ofta klockan används.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Är det inte lite som Audis Longlife service, men servar inte bilen lika ofta, men när man väl gör det får man betala ett premium för att man gör det så sällan.
 

Jofaaa

Cartier
Är det någon som har koll på hur Breguet ligger i priser när det kommer till service? Utan egen erfarenhet så får jag magkänsla att de ligger dyrt.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har koll på hur Breguet ligger i priser när det kommer till service? Utan egen erfarenhet så får jag magkänsla att de ligger dyrt.
upload_2018-6-28_9-28-22.png


Enligt nymans är detta standardpriset
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Nu blev man nojjig inför semestern, min sub är 2år gammal och aldrig provtryckt:nailbiting:
Iofs brukar jag skölja den under kranen ca 1gång/vecka så den är med största sannolikhet tät!

Men är det någon som har koll på om man måste boka tid för en provtryckning? eller det är bara till att traska in så kan dom göra det omgående tro?
Tror inte du behöver oroa dig för en så pass ny Sub! Om du ändå vill provtrycka brukar AD fixa det på max någon timme, bara att gå in och be om att få det gjort. När jag tänker på det har jag själv en tre år gammal Breitling Colt som kanske skall provtryckas med i närtid :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Vart får Dr. Watch delar från när han servar rollar? Han tar 4 lakan och Ad ~ 6', lär ju få tillbaka dom slantarna vid försäljning om det står nymans eller dylikt på servicekvittot ändå tänker jag.
 
Även jag har funderat över detta.

BUMP!

Servade min sub 16803 för någon månad sedan, jämförde lite med Dr watch och liknande. För mig kändes det "värt" att lägga de där extra kronorna på att få min servad hos en AD, både för framtida försäljning och att tidigare service utförts av AD också.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vart får Dr. Watch delar från när han servar rollar? Han tar 4 lakan och Ad ~ 6', lär ju få tillbaka dom slantarna vid försäljning om det står nymans eller dylikt på servicekvittot ändå tänker jag.
Byter han delar då?

Gissar på att AD byter delar för säkerhetsskull, medan fristående urisar byter delar om de måste. Generellt då.
 

Smn

Omega
Hej, har en standard automatisk Certina DS action diver. Inköpt 2014 funderar på att lämna på service.

Då det inte är någon dyrare klocka tänkte jag se vad det finns för ställen som man kan lämna in för service. Gärna billigare alternativ.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Har fått ett kostnadsförslag från AD på ~7-9k för en service på min Speedmaster Reduced. Jag har även fått ett kostnadsförslag hos https://urserviceinorr.se/ som tar runt 4k för en service med 2 års garanti.

Hur tänker ni, är det det värt de extra tusenlapparna som man får pynta hos en AD?
 
Topp