VWatchie
Basic
Nej, inte direkt. Jag har inte sett det med egna ögon, men en synnerligen erfaren amerikansk urmakare som jag har regelbunden kontakt med skrev följande när jag beklagade mig över att jag återigen "lyckats" dra av skruvhuvudet på ett Rolex-verk (översättning via ChatGPT):Du menar att Rolex verkstäder har en maskin som drar åt skruvarna?
"(---) jag har personligen besökt Rolex servicecenter i Genève. Där är det standardförfarande att samtliga skruvar i ett urverk byts ut vid service. Teknikerna får ett komplett nytt skruvset för varje klocka, eftersom de använder elektriska skruvdragare och det finns en reell risk att skruvhuvuden går av vid åtdragning. För att eliminera detta moment byts alla skruvar.
Med andra ord: om det finns risk att till och med Rolex drar av skruvhuvuden, bör det inte komma som någon överraskning om ett skruvhuvud ibland går av när vi drar åt för hand utan kontrollerat moment."
En annan urmakare, Stewart Lesemann*, som jag hyser stor respekt för och har fått många goda råd av genom åren, uttryckte det så här:
"In school, if your screws aren't tight, like you think they might snap, you get your movement tossed in the sawdust box!"
"tossed in the sawdust box!" betyder ungefär "ta isär hela urverket och börja om från början".
Min erfarenhet är att skruvar oftare dras åt för löst än för hårt, vilket kan leda till att delar inte sitter som de ska – eller i värsta fall att skruvar lossnar och blockerar och skadar rörliga komponenter i verket.
Jag tror att en vanlig orsak är att många inte tar sig tid att slipa sina skruvmejslar så att de passar perfekt. När bladet inte ligger helt rätt i skruvhuvudet vet den mer erfarna urmakaren att mejseln kan slinta när vridmomentet ökar – och väljer därför att inte dra åt tillräckligt hårt.
Jag är inte auktoriserad, men jag kan lova att skruvarna ser precis likadana ut efter mitt arbete som de gjorde innan. Auktorisation från Rolex är inte ett garantikvitto på hantverkets kvalitet – på samma sätt som avsaknaden av auktorisation inte innebär brist på kunskap eller noggrannhet.Rolex är ganska populära att skruva i av oauktoriserade urmakare och då ser ut därefter…
Mitt råd (för den som har möjlighet) är att välja urmakare, inte nödvändigtvis auktoriserad återförsäljare. Det är ovanligt, men det finns tyvärr dokumenterade fall där Rolex-klockor har kommit tillbaka från auktoriserade verkstäder och inte fungerat som de ska.
Vad gäller gängor och låsmedel: man brukar vanligtvis applicera det på gängorna till uppdragsbommen – där kronan fäster – och ibland på gängorna till kronröret. Däremot kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett det på urverkets inre gängor. Troligen beror det på att det skulle försvåra demontering och rengöring vid service.Sen undrar man ju om det inte skulle gå att ha gänglåsning på vissa skruvar i urverk
*Stewart Lesemann is a distinguished American watchmaker based in the horological hub of Bienne/Biel, Switzerland. With over two decades of experience, he has made significant contributions to both independent watchmaking and horological education. One of Lesemann's most notable collaborations was with the late master watchmaker Derek Pratt. Together with fellow American watchmaker Ron DeCorte, Lesemann worked on realizing Pratt's vision of a wristwatch featuring a constant-force escapement mechanism known as the remontoir d’égalité.