• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader

Du menar att Rolex verkstäder har en maskin som drar åt skruvarna?
Nej, inte direkt. Jag har inte sett det med egna ögon, men en synnerligen erfaren amerikansk urmakare som jag har regelbunden kontakt med skrev följande när jag beklagade mig över att jag återigen "lyckats" dra av skruvhuvudet på ett Rolex-verk (översättning via ChatGPT):

"(---) jag har personligen besökt Rolex servicecenter i Genève. Där är det standardförfarande att samtliga skruvar i ett urverk byts ut vid service. Teknikerna får ett komplett nytt skruvset för varje klocka, eftersom de använder elektriska skruvdragare och det finns en reell risk att skruvhuvuden går av vid åtdragning. För att eliminera detta moment byts alla skruvar.
Med andra ord: om det finns risk att till och med Rolex drar av skruvhuvuden, bör det inte komma som någon överraskning om ett skruvhuvud ibland går av när vi drar åt för hand utan kontrollerat moment."

En annan urmakare, Stewart Lesemann*, som jag hyser stor respekt för och har fått många goda råd av genom åren, uttryckte det så här:

"In school, if your screws aren't tight, like you think they might snap, you get your movement tossed in the sawdust box!"

"tossed in the sawdust box!"
betyder ungefär "ta isär hela urverket och börja om från början".

Min erfarenhet är att skruvar oftare dras åt för löst än för hårt, vilket kan leda till att delar inte sitter som de ska – eller i värsta fall att skruvar lossnar och blockerar och skadar rörliga komponenter i verket.

Jag tror att en vanlig orsak är att många inte tar sig tid att slipa sina skruvmejslar så att de passar perfekt. När bladet inte ligger helt rätt i skruvhuvudet vet den mer erfarna urmakaren att mejseln kan slinta när vridmomentet ökar – och väljer därför att inte dra åt tillräckligt hårt.

Rolex är ganska populära att skruva i av oauktoriserade urmakare och då ser ut därefter…
Jag är inte auktoriserad, men jag kan lova att skruvarna ser precis likadana ut efter mitt arbete som de gjorde innan. Auktorisation från Rolex är inte ett garantikvitto på hantverkets kvalitet – på samma sätt som avsaknaden av auktorisation inte innebär brist på kunskap eller noggrannhet.

Mitt råd (för den som har möjlighet) är att välja urmakare, inte nödvändigtvis auktoriserad återförsäljare. Det är ovanligt, men det finns tyvärr dokumenterade fall där Rolex-klockor har kommit tillbaka från auktoriserade verkstäder och inte fungerat som de ska.

Sen undrar man ju om det inte skulle gå att ha gänglåsning på vissa skruvar i urverk
Vad gäller gängor och låsmedel: man brukar vanligtvis applicera det på gängorna till uppdragsbommen – där kronan fäster – och ibland på gängorna till kronröret. Däremot kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett det på urverkets inre gängor. Troligen beror det på att det skulle försvåra demontering och rengöring vid service.

*Stewart Lesemann is a distinguished American watchmaker based in the horological hub of Bienne/Biel, Switzerland. With over two decades of experience, he has made significant contributions to both independent watchmaking and horological education. One of Lesemann's most notable collaborations was with the late master watchmaker Derek Pratt. Together with fellow American watchmaker Ron DeCorte, Lesemann worked on realizing Pratt's vision of a wristwatch featuring a constant-force escapement mechanism known as the remontoir d’égalité.

BTW, finns det någon tråd på KS som specifikt handlar om service och reparation? Jag är fortfarande ganska ny här (eller har i alla fall inte hängt särskilt mycket här) och har inte riktigt lärt mig navigera så en länk skulle uppskattas! Tack!

Får inte till det med multicitat från mobilen men svar till det långa inlägget ovan:

Huruvida Rolex fabriksverkstäder i Schweiz har den rutinen eller ej kan jag inte svara på eftersom jag inte varit där själv. Det låter osannolikt och jag känner inte till några av namnen du nämner på urmakare heller. (Men det kan jag säkert googla mig till.)

Det som möjligt skulle tala för att Rolex rutinen stämmer är att de som jobbar där i många fall är tekniker och inte urmakare. De gör alltså bara ett fåtal moment som de är upplärda på och då kanske jobbar efter parametrar snarare än ”känsla”, men det är bara spekulationer från min sida.

Känner inte till att AD verkstäder annars har den rutinen med standardmässigt skruvbyte på något annat märke heller egentligen. Iallafall inte inom Richemont, LVHM och Swatch Group plus några AD butiker som säljer andra märken, Rolex inkluderat, utanför dessa grupper där jag har kontakter.

Enda märke jag kan bekräfta med 100% som har rutin att byta alla skruvar i verket är vid slutmonteringen i produktionen på Lange & Söhne för där görs allt in-house så under hela processen används ”arbets-skruvar” och som sagt i sista skedet när allt är OK får motsvarande en service då allt demonteras och tvättas och sätts ihop med helt nya skruvar innan den ens lämnar fabrik första gången. Därefter när den kommer in på service byts endast skruvar om klockan är uppenbart stötskadad eller att oauktoriserad varit inne i klockan och förstört det optiska skicket. (Dock mer ovanligt på Lange än Rolex men förekommer…)

Sedan är det inte så att oauktoriserat betyder dålig yrkesman, det är inte det jag menar men det finns fullt med oseriösa gråhandlare som inte ens är urmakare som öppnar upp klockor och gör lite småfix för att tjäna en snabb peng. Kan vara ett tavelbyte på en modell där en färg har högre marknadsvärde (typ Daytona) där man hittar fingeravtryck och repor överallt i verket något en AD verkstad aldrig skulle göra, då kvaliten där är övervägande hög och jämn men finns undantag för allt.

Sedan är nackdelen med AD verkstad att de byter sånt de anser vara nödvändigt. Exempelvis en vintage urtavla med patina för de bedömer att lysmassa kan släppa och kontaminera verket eller annat liknande argument. Så man lämnar in en 100% legit vintage och får tillbaka en med service urtavla och kanske mer än halverar marknadsvärdet. I de fallen ska man naturligtvis gå till en oauktoriserad urmakare man har förtroende för där man kan komma överens om vilket jobb som skall utföras innan.

Som sista punkt kan jag även bekräfta att det du skriver om skruvar och åtdragning stämmer. Uppskattningsvis 90% av skruvar som inte är korrekt åtdragna är för löst. En person som inte är utbildad urmakare skulle dra dem för löst 100% av gångerna då de skall tightas till mer än man tror. Därför läggs stor vikt vid detta under urmakarutbildningen.

Det är små ömtåliga skruvar men de tål en hel del. Ta bara exempel med slag test på ett ETA 7750 som jag nämnde i mitt förra inlägg där rotor skruven ska hålla för 20 kg vid en kraftig stöt.

Väl mött 🙂

Sedan är nackdelen med AD verkstad att de byter sånt de anser vara nödvändigt. Exempelvis en vintage urtavla med patina för de bedömer att lysmassa kan släppa och kontaminera verket eller annat liknande argument. Så man lämnar in en 100% legit vintage och får tillbaka en med service urtavla och kanske mer än halverar marknadsvärdet. I d

Det där har märkesverkstäderna blivit bättre på numer. Det är sällan det byts några delar som t.ex. tavlor/visare, särskilt om man påpekar att man vill behålla dem. Kronor och annat som är väsentligt för funktionen byts oftare. Samma sak med polering, vill man inte ha polering får man inte det.
Förr var det värre, då byttes t.ex. alltid visare och det är ju inte så kul. Antar de fått för många klagomål så de fått anpassa sig.
Jag skulle inte vara orolig att lämna in t.ex. en vintage Rolex till Nymans.

Det där har märkesverkstäderna blivit bättre på numer. Det är sällan det byts några delar som t.ex. tavlor/visare, särskilt om man påpekar att man vill behålla dem. Kronor och annat som är väsentligt för funktionen byts oftare. Samma sak med polering, vill man inte ha polering får man inte det.
Förr var det värre, då byttes t.ex. alltid visare och det är ju inte så kul. Antar de fått för många klagomål så de fått anpassa sig.
Jag skulle inte vara orolig att lämna in t.ex. en vintage Rolex till Nymans.
Det låter som en bra utveckling för kunderna då i alla fall! För tillgodoser man inte kundernas önskemål har man inga kunder kvar tillslut.

Men det är ju fortfarande så att en AD verkstad inte behåller delar där funktion inte kan garanteras? Mitt exempel med ”smulig” lysmassa kanske va lite dålig. Säg att en tavelpelare är av efter en stöt, är mycket tveksam att Nymans skulle reparera en vintage tavla och löda dit en ny tavelpelare. Vilket såklart en skicklig urmakare med rätt utrustning skulle kunna göra utan att påverka utseendet eller framsidan på ursprungstavlan.

Just tavlan är ju något som kan stå för en stor del av värdet i en vintage klocka. Men jag antar att vi har ungefär samma syn på det för en avbruten tavelpelare är ju som exemplet med kronan som du nämner med väsentligheten för funktionen.

Kanske lite off topic då det handlar om service kostnader här men väl intressant. 🙂

Det låter som en bra utveckling för kunderna då i alla fall! För tillgodoser man inte kundernas önskemål har man inga kunder kvar tillslut.

Men det är ju fortfarande så att en AD verkstad inte behåller delar där funktion inte kan garanteras? Mitt exempel med ”smulig” lysmassa kanske va lite dålig. Säg att en tavelpelare är av efter en stöt, är mycket tveksam att Nymans skulle reparera en vintage tavla och löda dit en ny tavelpelare. Vilket såklart en skicklig urmakare med rätt utrustning skulle kunna göra utan att påverka utseendet eller framsidan på ursprungstavlan.

Just tavlan är ju något som kan stå för en stor del av värdet i en vintage klocka. Men jag antar att vi har ungefär samma syn på det för en avbruten tavelpelare är ju som exemplet med kronan som du nämner med väsentligheten för funktionen.

Kanske lite off topic då det handlar om service kostnader här men väl intressant. 🙂

De har blivit mycket bättre på kompromisser. Nej de skulle nog inte laga en tavelpelare, bedömning görs nog mycket från fall till fall.
Ofta kan de ge förslaget att byta ut visarna eller t.ex. behålla de gamla men inte ge någon garanti. Det är ju omöjligt att lämna garanti på gamla visares lysmassa t.ex.
En ny tavla är ju dyr, så det är ju i vilket fall inget som byts ut utan att kund tillfrågas :)

Tillbaka
Topp