• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader

Fick du klockorna levererade direkt i brevlådan? Eller var det en chaufför som lämnade över paketet i handen på dig? Det gör nämligen stor skillnad på dessa två förfaranden vad gäller försäkringskrav. När jag har beställt nya klockor från svenska återförsäljare har jag aldrig någonsin fått dem direkt i brevlådan.
Olika, till ombud (ICA) eller personlig leverans till hemmet. Nya klockor så igenom brevinkastet går ju inte dessa paket.

Det jag vill säga är att man skall inte hänga upp sig på att dom använder en tjänst som enligt operatören inte är försäkrad till värdet av varan då det faktiskt finns separata fraktförsäkringar. Tror dom flesta jobbar så inkl Swatch Group (?).

Absolut, ett litet paket som läggs i ens kanske olåsta brevlåda är givetvis inte acceptabelt ! Antingen till ombud eller leverans till hemmet med personlig överlämning.

Söker du runt lite kan du ju läsa hur det gick när ett paket försvann hos en av de du nämner.
Ja, trist. Absolut, stor skillnad på att skicka en ny Sinn där man faktiskt kan skicka en ny, exakt likadan om den första försvinner mot en äldre klocka med kanske stort affektionsvärde.
-----
Ja, utifrån det här kommer jag inte att anlita Urteknik.

Nu ska jag inte kidnappa denna tråden helt. Men klockan drar sig även ungefär 2 minuter i timmen, och konografens timvisare rör sig trots att konografen är avstängd. Kul dilemma, vågar man skicka tillbaka klockan till Urteknik, eller ska man se det som väldigt dyra läropengar? För jag gissar att garantin som lämnas inte går att åberopa hos Omega/SGN?

Det intressanta är att jag har ett papper som visar att gången är uppmätt och ska vara inom toleranserna.
Det där med 2 min i timmen känns som klockan blivit magnetiserad men kronografens timvisare kan jag förstås inte förklara. Tyvärr, även om servicen är Omega-auktoriserad så kan garantin bara åberopas hos urmakeriet som utfört den. Mycket trist och jobbigt givetvis. Men skulle försöka kolla om den blivit magnetiserad innan du går på dom.

Så då är frågan vad man gör. Riskera att ha klockan liggande där om de går i konkurs är inte särskilt lockande. Men jag har inte riktigt råd att låta 10k brinna inne heller...
Nej. Och dålig ekonomi betyder naturligtvis inte konkurs men ränker att det jan vara bra att känna till. Kanske att man ligger på lite hårdare att få svar och få tillbaka sin klocka snabbare än annars?

Lider med dig @jaqob. Måste kännas rent förjävligt. 🙁 Själv skulle jag försökt få pengarna tillbaka genom att skicka en utförlig film där jag förklarar allt som inte fungerar. Ifall de vägrar - ja, då är goda råd dyra. Hade jag vågat skicka klockan en gång till? Tveksamt. Hur ska man kunna lita på en bättre hantering nästa gång? Tänk om den som packar och skickar klockan inte har en aning om er gamla mejlkonversation och helt enkelt skickar den med MyPack brevlåda igen? Ve och fasa. Med tanke på den här tråden kan allt hända, och då var det en vintage Omega som kostade väldigt mycket mindre än din Speedmaster som blev stulen i posthanteringen.

Nu ska jag inte kidnappa denna tråden helt. Men klockan drar sig även ungefär 2 minuter i timmen, och konografens timvisare rör sig trots att konografen är avstängd. Kul dilemma, vågar man skicka tillbaka klockan till Urteknik, eller ska man se det som väldigt dyra läropengar? För jag gissar att garantin som lämnas inte går att åberopa hos Omega/SGN?

Det intressanta är att jag har ett papper som visar att gången är uppmätt och ska vara inom toleranserna.
Nej du ska inte se det som läropengar, ring dem! Jag har haft min Tag Heuer Carrera på service och allt har fungerat perfekt. Låter inte bra med frakten men i mitt fall fungerade utan problem och levererades på utsatt dag t o m. De delar som byttes följde med tillsammans med en spec.

Urteknik är en fd sponsor till KS.

Hur de väljer att skicka saker alt försäkrar sina försändelser är inget KS vet något mer om än vad som skrivs i tråden. Men man kan ju tycka att värde är en sak och affektion ett svårare värde att kompensera vid en stöld.

Var bor du någonstans? Jag skulle kunna göra en kostnadsfri bedömning av klockan om du önskar.
Speedmasterns timräknare är separat från resten av kronografen, inte helt ovanligt att den inte bromsar ordentligt och fortsätter gå. Låter som servicen gick lite för fort..

Om du önskar en bedömning kan du skicka pm så löser vi det med värdefrakt. Annars är du välkommen in till mig om du har vägarna förbi Dalarna.

Var bor du någonstans? Jag skulle kunna göra en kostnadsfri bedömning av klockan om du önskar.
Speedmasterns timräknare är separat från resten av kronografen, inte helt ovanligt att den inte bromsar ordentligt och fortsätter gå. Låter som servicen gick lite för fort..

Om du önskar en bedömning kan du skicka pm så löser vi det med värdefrakt. Annars är du välkommen in till mig om du har vägarna förbi Dalarna.
Väldigt vänligt :) Men Urteknik får en chans till att få ordning på klockan.

Väldigt vänligt :) Men Urteknik får en chans till att få ordning på klockan.
Självklart, dom flesta av oss kan ju inte bara ta att ha betalat 10k och sedan ytterligare kostnader för att lämna den till någon annan för att det inte blev rätt. Ibland blir inte jobbet rätt gjort och det kan nog gälla precis alla urmakerier, det är ju därför man har servicegaranti. Jag vet, skicka den tar emot men vad gör man? Köra dit och lämna och sedan dit igen för att hämta fungerar ju bara på ett visst avstånd.

Priser på nya klockor upp, begpriser rasar och servicekostnader skenar. Exempelvis 12400 kr för att serva en Speedie och det är en kostnad många tillverkare hävdar att man ska ta var 5 år, i vissa fall längre intervall. Servicekostnader för dom flesta klockorna gör en tveksam, speciellt om man har flera klockor. Quartz har nog en plats ändå, framförallt i lägre prisklasser och i fallen där estetik och utsida är viktigare än verket. Det här med in-house verk och in-house verk blev kanske inte så kul i slutändan ändå.

Priser på nya klockor upp, begpriser rasar och servicekostnader skenar. Exempelvis 12400 kr för att serva en Speedie och det är en kostnad många tillverkare hävdar att man ska ta var 5 år, i vissa fall längre intervall. Servicekostnader för dom flesta klockorna gör en tveksam, speciellt om man har flera klockor. Quartz har nog en plats ändå, framförallt i lägre prisklasser och i fallen där estetik och utsida är viktigare än verket. Det här med in-house verk och in-house verk blev kanske inte så kul i slutändan ändå.
Quartz har absolut en plats i klockvärlden. För under 30k så tycker jag ofta att quartz kan vara mer värt i längden, särskilt om man pratar om kronografer som är dyra att serva. I gränslandet kring typ 24-34k för begagnade klockor (t.ex äldre Omega Seamaster) så kan det även funka med enklare ETA-baserade urverk som är billigare att serva och kan servas hos oberoende urmakare för en lägre kostnad, men man behöver göra lite research om man inte vill spendera mycket pengar på underhåll, vilket är förståeligt om man har många klockor. Sen finns det såklart en charm i att köpa automatiskt även i lägre prisklasser om man gillar känslan och är beredd att betala för det.

Sedan finns det ju quartz som är både inhouse och mer "speciellt" än vanliga eta/selitta automater. Inte så många kanske men åtminstone GS 9f finns ju i en mängd modeller.

Det som känns helt off när det gäller servicekostnader är när servicekostnaden speglar 50% eller mer av klockans värde. Då börjar det bli en förbrukningsvara istället för något man är glad över att kunna behålla länge. Sedan är nog ganska många nya klockköpare omedvetna om att service var 5-7:e år är ett riktmärke. Går klockan bra så behövs ingen förebyggande service enligt mig.

Håller helt med ovanstående. Bara 20% av klockans värde börjar kännas som galenskap. Förstår att det ligger jobb bakom osv, men som sagt svårt att motivera mekaniska klockor där servicen springer iväg till +20% av klockans värde. Då köper jag hellre andra prylar. Det börjar allt mer kännas som in-house servicen är en stor del av affären för tillverkarna. Går nästan inte att motivera klockköp under 30k längre, om servicekostnader springer upp mot 5-10k.

Håller helt med ovanstående. Bara 20% av klockans värde börjar kännas som galenskap. Förstår att det ligger jobb bakom osv, men som sagt svårt att motivera mekaniska klockor där servicen springer iväg till +20% av klockans värde. Då köper jag hellre andra prylar. Det börjar allt mer kännas som in-house servicen är en stor del av affären för tillverkarna. Går nästan inte att motivera klockköp under 30k längre, om servicekostnader springer upp mot 5-10k.
Men tänk så här istället: Hur många har inga problem med att köpa en mobil för 15000 bara för att se dess värde i princip bli noll efter 5+ år? Köp en klocka för 15000 och efter 7 år serva den för 6000 och den håller ytterligare 7+ år. Efter 15 år säljer du den för 6000. Hur många mobiler har du inte avverkat under den tiden?

Har man inte råd att äga en klocka så kanske detta inte är den rätta hobbyn...

Men tänk så här istället: Hur många har inga problem med att köpa en mobil för 15000 bara för att se dess värde i princip bli noll efter 5+ år? Köp en klocka för 15000 och efter 7 år serva den för 6000 och den håller ytterligare 7+ år. Efter 15 år säljer du den för 6000. Hur många mobiler har du inte avverkat under den tiden?

Det handlar kanske inte så mycket om att ha råd eller inte utan snarare att det är absurda underhållskostnader där servicen snart överstiger, eller i många fall är lika höga om inte högre än själva värdet av produkten. Klockor under 20k stiger inte direkt i värde så som många andra dyrare gör så servicekostnaden blir omotiverat hög och då blir det istället att många struntar i att serva eller helt enkelt slutar använda/slänger klockan efter ett par år. Vilket medför att verkstäderna i det långa loppet enbart överlever på de dyrare klockornas servicar som i sin tur går upp i pris. Ingen bra situation överlag skulle jag vilja påstå.

Inte samma sak, enligt mig iaf. En mobiltelefon är en nödvändighet och används 24/7, en mekanisk klocka är inte det. På samma sätt som en bil, vitvaror osv är nödvändigheter för många. Behåller du dessutom klockan länge har till slut servicar kostat mer än själva klockan, multiplicera sedan ev. med flera klockor...

Behåller du dessutom klockan länge har till slut servicar kostat mer än själva klockan, multiplicera sedan ev. med flera klockor...
Jag ser inte problemet. Behåller jag en bil tillräckligt länge så har till slut dess servicar också kostat mer än själva bilen ;)

(Sorry, kunde inte låta bli.)

Hur som helst. Service kostar, det är människor som gör jobbet, de har en maskinpark, de har massa utbildningar, de har hyra och ett liv. Jättebra att kunna hålla liv i prylar.

Antingen så köper jag en klocka för 15k och accepterar att jag kan ha den i 5-15 år innan den dör, eller så myser jag med vetskapen att jag kan få klockan att fortsätta fungera efter en service/reparation av den.

Jag ser inte problemet. Behåller jag en bil tillräckligt länge så har till slut dess servicar också kostat mer än själva bilen ;)

Hur som helst. Service kostar, det är människor som gör jobbet, de har en maskinpark, de har massa utbildningar, de har hyra och ett liv. Jättebra att kunna hålla liv i prylar.

Antingen så köper jag en klocka för 15k och accepterar att jag kan ha den i 5-15 år innan den dör, eller så myser jag med vetskapen att jag kan få klockan att fortsätta fungera efter en service/reparation av den.

Jag förstår ju att det kostar. Vi pratar om pariteten mellan nypris och servicekostnader, om mekaniska verk och in-house verk alltid är en god idé i alla prisklasser. Fristående aktörer kan inte längre serva och in-house servicen börjar bli väldigt dyr och tar väldigt lång tid.

Bilen är ett bra exempel där din argumentation inte riktigt håller. En genomsnittlig service på säg 5k i förhållande till ett idag "normalt" nypris är kanske en procent av bilens värde. Ändå tycker vi det är dyrt att serva bilen. Här snackar vi ju kanske 10 procent av klockans värde eller i vissa fall kanske 25 procent...

Jag förstår ju att det kostar. Vi pratar om pariteten mellan nypris och servicekostnader, om mekaniska verk och in-house verk alltid är en god idé i alla prisklasser. Fristående aktörer kan inte längre serva och in-house servicen börjar bli väldigt dyr och tar väldigt lång tid.
Håller helt med om att hela "inhouse" grejen i stora drag verkar bygga på möjligheten att tjäna grova pengar på eftermarknaden. Dock skiljer det ju enormt mellan märken. Att serva en Nomos (iaf delvis inhouse) är ju tom relativt billigt så det varierar ju....

Skillnaden med att lämna in bilen på verkstad om den strular är väl att man betalar för att de ska lösa problemet, inte ta isär hela motorn, byta ut slitagedelar som 'kanske kommer strula om ett tag' men som är orelaterade till varför den lämnades in.

Om jag byter bromsar på en bil lämnas ingen garanti på att motorn inte rasar. Tycker liknande borde kunna appliceras vid urmakeri. Möjligheten att betala för den grad av service man önskar.

Jag förstår båda sidor, har själv köpt automatiskt för runt 15k (Longines Legend Diver för ca 10 år sedan) och även billigare automatiska klockor med Seiko-urverk där servicekostnaden förmodligen hade uppgått till 20-50% av klockans värde, men känslan av ett automatiskt urverk gjorde att jag kände att det ändå var värt det. Det är en hobby jag är beredd att spendera lite pengar på. Merförsäljning/underhållsintäkter är något dom flesta branscher räknar med, vissa mer, andra mindre.

Samtidigt så tycker jag idag när jag generellt köper lite dyrare klockor (t.ex Rolex) att det inte är värt underhållskostnaden om jag ska köpa en billigare automatisk klocka, eftersom jag även har andra dyrare klockor som kommer kosta i underhåll. En quartz blir därför mer prisvärd om jag ska addera ytterligare en klocka. Men jag har även vänner och bekanta som tycker det är värt att köpa en automatisk Seiko för 6-7k och använda som enda klocka. Dom kommer antagligen serva eller så blir klockan liggandes efter 5-10 år när den börjar gå dåligt. Så allt är relativt, alla räknar nog inte med vad som kommer hända 10-15 år framåt i tiden heller, och vissa gillar känslan av en automatisk klocka utan att behöva spendera över 20-30k, det är inget fel med det.

Angående diskussionen om höga servicekostnader: Vi väljer ju själva att köpa ett hantverk, byggt av hundratals delar som sen någon stackare ska sitta och serva med kirurgisk precision. Klart som fan det är dyrt! Men samtidigt valfritt! Man kan ju köpa en kvartsare som tuffar och går under decennier där det här är en ickefråga. Däremot att tvingas serva en elbil hos märkersverkstad för bibehållen garanti är ocker! Och för många ett tvång!

Sen kan jag personligen också tycka att det är rätt dyrt med servicar av klockor. Men jag väljer ju att köpa mekaniska ur som kräver service så jag får skylla mig själv.

Bilen är ett bra exempel där din argumentation inte riktigt håller. En genomsnittlig service på säg 5k i förhållande till ett idag "normalt" nypris är kanske en procent av bilens värde. Ändå tycker vi det är dyrt att serva bilen. Här snackar vi ju kanske 10 procent av klockans värde eller i vissa fall kanske 25 procent...
Fair enough. Går det då att säga vad som är prisvärd service utifrån en procentsats av varans värde?

Säg att du köper ett par bättre skor för 3000:-. Din första "service" hos skomakaren kommer kosta 10-50% av inköpsvärdet. Är det också att kasta pengarna i sjön och hutlöst dyrt?

du kanske ska tänka på hur du låter, jag tycker nog att vi kan behandla nya medlemmar lite trevligare.
Absolut, men detta är ju uppenbart någon som spampostar för att nå upp i 50 inlägg så fort som möjligt, därav min ton. Lite högre verkshöjd kan vi väl kräva? Men absolut, jag hör vad du säger, det var onödigt.

OnT: Min samling (6-8 klockor) har genom åren i huvudsak utgjorts av quartzklockor, i spannet 3.000-10.000 kr. Tror att jag under den senaste tioårsperioden behövt serva två av dem, totalkostnad någonstans runt 2.500-3.000 kr. Då exkluderar jag givetvis batteribyten och trycktest, men lägg till en tusenlapp kanske. Ett förhållandevis billigt och smidigt (om än lite tråkigt kanske) ägande med andra ord.

Tillbaka
Topp