• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnadstråden

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Han är inte auktoriserad för Omega alls och om han ens kan få tag i delar, tveksamt, så kommer alla garantier försvinna. Rekommenderar starkt att INTE gå till någon som inte är auktoriserad.

Låter vettigt! Men enklare äldre klockor med standardverk skulle jag inte tveka att skicka. Synd att det inte finns någon i sthlm som kan utföra billigare service. Känns lite jobbigt att betala 3-4000kr för service när uret kostar 5000.
 
Låter vettigt! Men enklare äldre klockor med standardverk skulle jag inte tveka att skicka. Synd att det inte finns någon i sthlm som kan utföra billigare service. Känns lite jobbigt att betala 3-4000kr för service när uret kostar 5000.

Precis, men är det modernt så bör man absolut hålla sig till AD. Lidéns Urteknik och Lindahls Urmakeri är riktigt vassa på äldre klockor, vintage och annat kul om man sitter på något sådant!
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Service på en Franck Muller rattrapante chronograph CHF 1380.- då ingår nytt bank i krokodil i valfri färg, ny krona och polering om så önskas. Dvs cirka SEK 12.200

Service på en Parmigiani Toric Chrono (Zenith El Primero baserad) inkl nytt safirglas och några delar t.ex. krona i vitt guld CHF 2400.- även här ingår ett nytt krokodilband i valfri färg. SEK 21.200

Service på Daniel JeanRichard rattrapante chronograph full service inkl. delar CHF 1868.- nytt band i alligatorskinn CHF 324.- nytt safirglas CHF 130.- totalt SEK 20.500

Ännu är jag lyckligt ovetande om vad service kommer att kosta på mitt senaste förvärv...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det finns, men de är oftast dem som inte är auktoriserade.

När det kommer till t ex. @Oscaro s Marine och liknande dyrgripar så handlar det i de flesta fall inte om att de är svårare (beroende på komplikation självklart.) att serva än något annat, men att reservdelarna är avsevärt dyrare att köpa in och därmed är logiskt nog dyrare för kunden.
Är det därför en AP kostar 14-15K att serva och en Rolex ca 6-8K eller finns det andra anledningar?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Någon som servat en speedmaster pro nyligen? Servade min för 2 år sedan och då var listpriset 4500kr hos JS i Göteborg. Verkar som man får betala betydligt mer idag?
 
Är det därför en AP kostar 14-15K att serva och en Rolex ca 6-8K eller finns det andra anledningar?

En del av det, ja. AP's delar är rätt logiskt sett dyrare. Det är ju inte direkt så att företag tänker "Ja, fan, kunden har ju råd med en AP så de kan ju hosta upp 14K på en service bara för att, det låter som en bra summa, delarna kostar ju lika mycket som Rolex!"
Inte riktigt...
 
Låter vettigt! Men enklare äldre klockor med standardverk skulle jag inte tveka att skicka. Synd att det inte finns någon i sthlm som kan utföra billigare service. Känns lite jobbigt att betala 3-4000kr för service när uret kostar 5000.

Precis som @Echo Delta skriver så ska Omegas klockor med co-axial gång servas av AD eller något av Omegas servicecenters; en urmakare behöver erfarenhet av co-axial gång och utbildning på urverkstypen för att göra ett bra jobb. Bara en sådan sak som gånghjulet kräver smörjning under mikroskop med 50 graders förstoring. För mycket olja och denna kommer att migrera och leda till driftstörningar, för lite olja och spärrhaken kommer att slå i gånghjulet med sådan kraft att detta skadas över tid (oljan på hjulets tänder har inget smörjande syfte, utan är tänkt att fungera likt en stötdämpande kudde). Felmarginalen är liten.

Äldre manufakturkalibrar kan dock med fördel servas av en icke-auktoriserad men duglig urmakare. Själv låter jag icke-AD skruva i mina fina kaliber 283 med fint resultat.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Precis som @Echo Delta skriver så ska Omegas klockor med co-axial gång servas av AD eller något av Omegas servicecenters; en urmakare behöver erfarenhet av co-axial gång och utbildning på urverkstypen för att göra ett bra jobb. Bara en sådan sak som gånghjulet kräver smörjning under mikroskop med 50 graders förstoring. För mycket olja och denna kommer att migrera och leda till driftstörningar, för lite olja och spärrhaken kommer att slå i gånghjulet med sådan kraft att detta skadas över tid (oljan på hjulets tänder har inget smörjande syfte, utan är tänkt att fungera likt en stötdämpande kudde). Felmarginalen är liten.

Äldre manufakturkalibrar kan dock med fördel servas av en icke-auktoriserad men duglig urmakare. Själv låter jag icke-AD skruva i mina fina kaliber 283 med fint resultat.

Vänligen
Forumets undersköterska

Nja, kanske inte fullt så extremt som du säger. Har skruvat Co-Axial och använt x10 eller 1.5 Loupe (Inte 1.5x förstoring, den heter helt enkelt 1.5 av någon anledning.) och det har fungerat alldeles utmärkt, men man måste få utbildning på den och veta framförallt var det ska oljas, med vilken olja eller fett och hur mycket. Sen finns det såklart olika typer av Co-Axial. Roger W Smiths t ex. har endast ett hjul, istället för Omegas som har två. (Smiths är en klart bättre utveckling på den.)
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vet inte, jag servade en gammal Eterna som var manuell och betalade 1400.

Låter lovande. Ska svänga förbi med min beater (hamilton khaki field) och låta dem göra ett försök. Har en ganska tråkig ding på glasringen. Swatchgroup i sthlm ville ha 1400kr (om jag minns rätt) för att byta den utan service så det blev inte av. Vet inte om det var dyrt/billigt men det är ju 1/3 av klockans nypris :s
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Låter lovande. Ska svänga förbi med min beater (hamilton khaki field) och låta dem göra ett försök. Har en ganska tråkig ding på glasringen. Swatchgroup i sthlm ville ha 1400kr (om jag minns rätt) för att byta den utan service så det blev inte av. Vet inte om det var dyrt/billigt men det är ju 1/3 av klockans nypris :s

Som sagt, in och prata med honom.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Service på en Franck Muller rattrapante chronograph CHF 1380.- då ingår nytt bank i krokodil i valfri färg, ny krona och polering om så önskas. Dvs cirka SEK 12.200

Service på en Parmigiani Toric Chrono (Zenith El Primero baserad) inkl nytt safirglas och några delar t.ex. krona i vitt guld CHF 2400.- även här ingår ett nytt krokodilband i valfri färg. SEK 21.200

Service på Daniel JeanRichard rattrapante chronograph full service inkl. delar CHF 1868.- nytt band i alligatorskinn CHF 324.- nytt safirglas CHF 130.- totalt SEK 20.500

Ännu är jag lyckligt ovetande om vad service kommer att kosta på mitt senaste förvärv...
Och det är bara vad jag betalt i service de senaste 12 månaderna... Nej föresten SEK 6.400 hos Nymsns för service på min otäta TAG Heuer Link Chrono som inte var tät också...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Under året har jag servat hos Dr Watch.
Vintage Rolex DJ 3.900 kr
Vintage Heuer Autavia 3.900 kr
Packningsservice Rolex Explorer 400 kr
Trycktest Rolex GMT Master 2, 100 kr.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En del av det, ja. AP's delar är rätt logiskt sett dyrare. Det är ju inte direkt så att företag tänker "Ja, fan, kunden har ju råd med en AP så de kan ju hosta upp 14K på en service bara för att, det låter som en bra summa, delarna kostar ju lika mycket som Rolex!"
Inte riktigt...
Menar du att delarna till Rolex är dyrare än till AP, eller menar du tvärtom?
 
Topp