• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Engo

Breitling
Hej KS

Riktigt sugen på att slå till på min första riktiga klocka. Har snöat in på två märken men lutar mest åt någon SS, den ska bäras till allt och vara en Every day Watch.

Vad har ni för tankar om dessa två märken och modeller? vad klär era handleder?

// Engo

(Lånade bilder)


FEE25896-A16F-4A98-8347-94C8C3376AAD.jpeg
3225CE29-C8E0-48D2-8FA2-B0C611155E26.jpeg
3BC31A2C-49E7-49E0-BF35-C0507711C0E9.png
D28A8B20-F6BD-4DEB-A892-088AEDC98DEC.png
EE15A20E-3274-4FB7-B9FE-DCE8FFB94743.png
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Jag har en av varje och använder Sinn 104 mest. Sjöö Sandström gör sig fin till dressad klädsel med pga av hemmajobb har den fått vila mycket sista tiden.
Vet inte vart du bor med Erikson urhandel i Sundbyberg säljer både Sinn och Sjöö Sandström så har du möjlighet bör du åka dit och klämma och känna lite :)

Finns väldigt mycket info i Sinn tråden samt Sjöö Sandström tråden här på KS också.

IMG_20200314_163809.jpg

IMG_20200804_171603.jpg
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
2 väldigt bra val, även om jag är en ”sucker” för SS så verkar Sinn vara grymma dinkor, som sagt var ta en sväng förbi Eriksson urhandel så kan du testa bägge. Lycka till👍
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Sinn gör mycket bra klockor för pengen, men i valet mellan dessa så hade jag gått på en SS Worldtimer. Mycket fin klocka som passar till precis allt. Mitt tips är att prova både Sinn och SS, och välja det du gillar mest. Lycka till!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Ja, som andra redan påpekat är båda två fenomenala urtillverkare. Jag har en 556 A RS på H-länk och den är en riktig GADA. Jag har ännu inte burit den till kostym, men jag skulle inte dra mig för det heller. Så mångsidig är den faktiskt. Den passar till nästan allt och är riktigt skön att ha på sig. Men som sagt, vilken av dessa modeller du än väljer lär du bli nöjd.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Båda har underbara klockor och svårt att välja mellan dem. Ett argument för Sinn är tool-känslan och såklart det tyska daghjulet:
20210803_143244.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Säger som alla andra, båda är kanon men jag har bara erfarenhet av att äga Sinn. En Worldtimer i 36mm står dock högt på önskelistan. Kanske kan din livsstil hjälpa att väga endera håll? SS är ju mer åt det dressade hållet och Sinn är mer tooliga. T ex så är jag själv mest antingen hemma eller i skogen eller ute på annat håll och är sällan "uppklädd". Så i grund och botten passar Sinn mig bättre.

Iof är väl worldtimern ett ganska bra mellanting? Lite sportig men också lite dressig.
 
Jag hade en Royal Steel, exakt den modell du har bild på här, köpte den på brunt läder men köpte sedan till ett blått läder med kopparfärgad tråd för en tusenlapp.

Nu sålde jag min pga att jag helt enkelt satt med för många klockor som var "nästan" vad jag ville ha, så den fick lämna tillsammans med bla nån omega och panerai mm. Hur som helst, jag tycker att du borde titta efter en beg, jag yror jag sålde min för 11 el 12k, då var den inte mer än ett år gammal och i otroligt skick.

Så jag skulle råda dig att gå på en Royal Steel, den bär inte så stort som man kan tro med dess 41mm heller. En perfekt everyday watch iom att den även har 100m WR. Bara att kasta på ett trevligt gummi till sommaren.

:)

Mvh
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Två grymma klockor åkte själv 40 mil för att hälsa på Ericson ur, Och är lätt värt det om man är intresserad, (fördel om man kan få med sig någon 😉) sjukt trevligt personal som låter en känna och klämma fritt. Och bilda dig en uppfattning 😁
 

ClownenJac

Panerai
Som tillägg till ovan: Worldtimern är rätt dressad på länk och riktigt sportig på gummi, nästan som två olika klockor. Har inte testat men tror den kan bli riktigt bra på läder också.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Skydivern är riktigt trevlig ur ett använfarperspektiv, men dessvärre för stor för många handleder. Hade jag haft ett per riktiga stockar till handleder hade jag haft kvar min. Den var riktigt praktisk. Kvartsare är förbannat smidigt.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Känns spontant som att det inte kan bli fel hur du än väljer. Både Sinn och SS gör fantastiska dinkor i hög kvalitet.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jag hade resonerat som JoelD; är du en kostymsnubbe så välj SS om du gillar designen, men om du är en riktig karl så väljer du en 556. I-modellen är stilren och lättläst som få och funkar likväl till begravningskostymen som glesbygdskavajen. Den är dessutom ett redigt strapmonster som klär i vadhelst du föredrar: länk, läder, gummi, bund eller nato.
 

Barricello

Audemars
Tja! Nu framgår ju det inte vad du är för typ size eller vilken budget du har. Om bugeten säger, låt säga 25k så är det ju verkligen läge att köpa både Sinn och SS beggat, då får du båda i fint skick inom den budgeten. Trivs du då inte med den ena, så är det bara att sälja till typ samma pris som du gav. Men som redan nämnt så är det bästa rådet att besöka mysgänget på Erikson i Sumpan.. känn klämm och gå på magkänslan 😎👍
 
Senast ändrad:

Stoffe-Sebbe

Rolex
2-Faktor
Tjena.
Jag har provat både SS och Sinn modeller, och kan bara säga att båda gör grymt fina klockor med olika prisspann. Men skulle jag välja modell av dessa två, så skulle jag välja Sinn. Dom gör gedigna klockor i premium klass men till ett billigare pris än tex grannarna som gör Omega och Breitling.
Har själv precis fått hem en Sinn 104 som jag ska testa ett tag, och den känns verkligen gedigen. Så allt handlar nog om vad man gillar för design och historia kring klockan och vad man är villig att betala.
Kan rekommendera båda, fina grejer, och SS har en kanonservice mot sina kunder och lätt att ha med att göra om något strular.
😃
 
Hej KS

Riktigt sugen på att slå till på min första riktiga klocka. Har snöat in på två märken men lutar mest åt någon SS, den ska bäras till allt och vara en Every day Watch.

Vad har ni för tankar om dessa två märken och modeller? vad klär era handleder?

// Engo

(Lånade bilder)


FEE25896-A16F-4A98-8347-94C8C3376AAD.jpeg
3225CE29-C8E0-48D2-8FA2-B0C611155E26.jpeg
3BC31A2C-49E7-49E0-BF35-C0507711C0E9.png
D28A8B20-F6BD-4DEB-A892-088AEDC98DEC.png
EE15A20E-3274-4FB7-B9FE-DCE8FFB94743.png
Många har svarat och svarat bra. Sinn och Sjö Sandström är riktigt fina klockor. Jag har haft en Sinn 104 och funderar nu på en SS Worldtimer. Jag ångrar delvis att jag sålde min Sinn. Det är fantastiskt fina klockor och 104 är en riktigt användbar tool watch som man kan variera med läder, nato, perlon osv. SS är ett svenskt premiummärke med ambitionen att bygga riktiga timepieces. Deras designspråk attraherar mig starkt. Jag har dessutom hört från min urmakare att deras service är i särklass. Du har säkert redan valt klocka men om du inte gjort det föreslår jag SS. Du kan komplettera med en Sinn längre fram.
 

Engo

Breitling
Var inne och prova några SS idag och gillar dem skarpt. De skulle få in en Worldtimer 41 mm om några veckor, 36 mm kändes alldeles för liten..
RSC med blå urtavlan kändes mumma! 🤗

Då jag är utan möjlighet att pröva en Sinn och med grymt bra känsla från SS så lutar det åt en Svensk klocka 👍🏽
 

Bilagor

  • 687C95B9-0C1F-41BE-91BB-93A29114DE18.jpeg
    687C95B9-0C1F-41BE-91BB-93A29114DE18.jpeg
    425.2 KB · Visningar: 20
Var inne och prova några SS idag och gillar dem skarpt. De skulle få in en Worldtimer 41 mm om några veckor, 36 mm kändes alldeles för liten..
RSC med blå urtavlan kändes mumma! 🤗

Då jag är utan möjlighet att pröva en Sinn och med grymt bra känsla från SS så lutar det åt en Svensk klocka 👍🏽
Rock On!
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Var inne och prova några SS idag och gillar dem skarpt. De skulle få in en Worldtimer 41 mm om några veckor, 36 mm kändes alldeles för liten..
RSC med blå urtavlan kändes mumma! 🤗

Då jag är utan möjlighet att pröva en Sinn och med grymt bra känsla från SS så lutar det åt en Svensk klocka 👍🏽
Härlig position du är i! Ny inför klockor och koll på dessa grymma märken. Kör på en SS men om intresset för klockor växer så röstar jag för att komplettera med en Sinn U50 som något mer rugged att variera med.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är egentligen inte i behov av ngn klocka men SS Worldtimer står alltid på min lista. Delvis för att den är sjukt snygg och ett bra GADA alternativ men även för att den är svensk och från Stockholm. Har däremot inget emot Sinn, de gör riktigt roliga klockor.
 
  • Like
Reactions: ajs
Topp