• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SINN UX GSG9 - En oljefylld tuffing från Tyskland

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Kul att du @engst (och även andra) uppskattade recensionen av UX GSG9:an. Det är verkligen en toppenklocka, vilket jag tror framgår av det jag skrev för drygt en månad sen. Det finns heller inga egenheter utöver det jag då nämnde i recensionen, det dammattraherande silikonarmbandet och urtavlans överflöd av text, som jag har stört mig på under den här tiden, och det är egentligen marginella anmärkningar. Snarare har förtroendet för UX:en och dess stryktålighet växt. Det är verkligen en seriös klocka som möter och överträffar de krav man kan ställa på denna typen av ur. Är du intresserad av en UX tycker jag att du skall försöka ta dig till Erikson Urhandel i Sundbyberg, om du bor i närområdet eller har vägarna förbi, och prova hur den passar dig på armen. I mitt tycke riskerar du oavsett om du har möjlighet till det dock aldrig att "köpa grisen i säcken". Sinn UX, och särkskilt då GSG9-versionen ;), gör nämligen ingen besviken.

IMG_1240.JPG
IMG_1241.JPG
IMG_1242.JPG
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Recension av SINN UX EZM 2B GSG9

IMG_0751.JPG

Bakgrund

Jag kom i kontakt med denna klocka första gången för ungefär fem år sedan när jag under en övning i södra Tyskland kom att samspråka med en styrka från den tyska polisens (Bundespolizei) antiterroristenhet, GSG9 (Grenzschutzgruppe 9), som jag träffade när jag landade för att tanka på en militär flygplats någonstans i Bayern. Vi pratade helikoptrar, taktiskt utrustning och jämförde avslutningsvis våra tjänsteklockor över en kopp kaffe. Tyckte att det var en jäkligt clean och fältmässig klocka som GSG9 var utrustade med och la den på minnet, inte mer än så.

Efter att under det gångna året ha deltagit i två trevliga märkes-AW:n anordnade av forumsponsorn Erikson Urhandel, ett för Omega och ett förr Tissot, där jag mest stått och sneglat in i Sinnmontern, blev det häromveckan läge för att beställa hem en UX från Sinn. Att det skulle vara GSG9-versionen med det svarta silikonarmbandet rådde det ingen tvekan om. Däremot var jag inte helt säker på om den skulle vara PVD:ad helsvart , ofärgad med svart bezel eller helt ofärgad. Valde till slut det senare alternativet då jag tycker att den ofärgade konstraterar fint mot urtavla och armband i svart, versionen med svart bezel skulle vara alltför lik den Sinn 757 jag har sedan tidigare och den helsvarta blev lite för dyster i min smak.

IMG_0753.JPG


Specifikationer

Referens: SINN UX EZM 2B GSG9
Diameter: 44 mm
Tjocklek: 13,3 mm
Luggvidd: 22 mm
Material: Tyskt u-båtsstål
Klockglas: Dubbelsidigt antireflexbehandlat safirglas
Armband: 22 mm i svart silikon med spänne i mattborstat stål
Vikt: 155 g (utan armband)
Urverk: Quartz, ETA 955.652
Batteri: Mer än 7 års livslängd
Krona: Skruvad
WR: 5000 m (500 bar) med full funktion, 12000m (1200 bar) med bibehållen vattentäthet

IMG_0716.JPG


Boett med bezel

Boetten är tillverkad i specialhärdat (tegimenterat) och saltvattenbeständigt tyskt u-båtsstål av högsta kvalitet med en sidenmatt finish. Klockans bezel är ofärgad bortsett från dess index i rött och svart och går att vrida moturs i 60 distinkta steg med ett skönt och förtroendeingivande klickande. Bezeln är säkrad i sin infästning på ett sådant sätt att den inte kan lossna från boetten ens om den utsätts för kraftigt våld.
IMG_0722.JPG

Klockans krona, som är skruvad för ökad täthet, är på GSG9-versionen placerad på boettens vänstra sida (klockan 10) för att inte vara i vägen mot handryggen eller riskera ihakning vid taktisk insats. Bandhornen är försedda med borrade lugholes vilket avsevärt förenklar byte av band/länk för den som är intresserad av det, och vem är inte det?
IMG_0745.JPG


Baksida


Klockans baksida utgörs huvudsakligen av dess boettlock. Detta är i likhet med klockan i övrigt i sidenmatt u-båtsstål och försett med UX-logga, serienummer, uppgifter om klockans utförande och dess häpnadsväckande vattentäthet vilken är sanslösa 5000 meter.
IMG_0749.JPG



Urtavla och visare med lume

Urtavlan som verkligen är nattsvart ligger ”normaldjupt” placerat i boetten men eftersom denna är oljefylld får man intrycket av att den befinner sig betydligt närmare glaset, särskilt då man betraktar klockan från sidan. Det är fascinerande att kunna titta på urtavlan i nästan 180 graders vinkel och fortfarande tydligt kunna läsa av tiden. Använder man klockan under vattenytan slipper man också den spegeleffekt som annars uppstår i en luftfylld boett och omöjliggör avläsning av tiden. Det här är en klocka som är skapt för att fungera i alla miljöer och vinklar.
IMG_0732.JPG

IMG_0721.JPG

Vid klockan 3 finns ett datumfönster placerat. Den innanför liggande datumskivan är svart med vita siffror som tydligt avtecknar sig mot bakgrunden. På urtavlan finns förutom Sinn- och GSG9-loggan, UX, HYDRO, ”Made in Germany” och Einsatzzeitmesser skrivet. Lite för mycket information för min smak även om de inte nämnvärt stör läsbarheten av klockans huvudfunktion, aktuell tid.
IMG_0717.JPG

Klockan har de normala tre visarna vilka alla är vita till skillnad från den normala UX-versionen där sekundvisaren är vit och röd. Sekundvisaren kämpar sig fram genom oljan med den karakteristiska rekylrörelsen ”The Sinn UX Bounce” där visaren åker tillbaka lite efter varje sekundslag.

Samtliga visare och timindex, inklusive nolläget på bezeln är försedda med lume som åtminstone i en jämförelse med nuvarande Seikostandard kunde vara bättre. Vid en skarp insats i mörker är det dock bra att lumen är lite mer diskret och inte riskerar att röja klockans bärare. Hade GSG9 velat ha en skarpare lysande lumemassa är jag övertygad om att klockan hade försetts med det. Allt är nog därför som det skall vara och den lyser faktiskt fullt tillräcklig när det blir mörkt.
IMG_0754.JPG


Armband med spänne


Armbandet som är svart är utfört i silikon vilket jämfört med gummi ger en skön, hudliknande känsla. Det drar åt sig en del damm, kanske är det så nu när det är nytt, det är lätt att skölja det rent i alla fall. På dess mot bäraren vända del finns en Sinnlogga ingjuten i silikonet. Jag är vanligtvis lite kritisk till ett alltför flitigt användande av loggor men här är det faktiskt snyggt. Armbandets längd är ursprungligen väl tilltaget men kortas enkelt, dock utan återvändo, till rätt längd för att passa dess bärare perfekt. Armbandets spänne i sidenmatt stål av clasptyp är tämligen stort, gediget i sitt utförande och öppnas med två fjädrande knappar på dess sidor. Spännet är försett med en lättmanövrerad dykförlängning så att klockan kan bäras utanpå en våtdräkt eller uniform när så krävs.
IMG_0741.JPG
IMG_0719.JPG
IMG_0720.JPG
IMG_0714.JPG



Helhetsintryck och sammanfattning

Det här är en klocka som motsvarar mina högt ställda förväntningar. När man sätter på sig UX:en och säkrar den på armen genom att stänga spännet med ett distinkt klick kan man nästan höra GSG9’s distinkta tyska kommandon inför en inbrytning: ” Auf mein Kommando lasst ihr die Hölle los!”. Klockorna är synkroniserade, chockgranaterna redo och vapnen osäkrade. Den svartklädda gruppen gör sig hukande redo för insats med kvartsverken ljudlöst tickande i de oljefyllda boetterna på armen. ”Drei, zwei, eins – los!”
IMG_0718.JPG

IMG_0713.JPG

Det här är en i alla avseenden seriös klocka. Den ingår i GSG9’s standardutrustning men fungerar fint som ”vardagsklocka” på de flesta armar. Dess utförande gör den lättavläst och det termokompenserade kvartsverket från ETA har minimal gångavvikelse, oavsett temperatur och övriga yttre omständigheter. Vill man använda den som dykklocka är den svårslagen med sin extremt tryck- och vattenskyddade boett. Risk för imma på glasets insida kan du helt glömma, oljefylld som den är.
IMG_0743.JPG

Klockan är med dagens mått mätt vad jag anser vara normalstor, kanske något högre. Men eftersom glas och bezelring ligger i samma nivå känns den ändå rätt slimmad och går lätt in under manschetten om du inte kör med supertighta skjortärmar.

Kvalitetsintrycket är rakt igenom högt. Alltifrån utförande, materialval och känsla till hur den ser ut och upplevs när man bär den på armen. GSG9-loggan med den tyska riksörnen och eklövskransen pryder urtavlans nedre del på ett snyggt sätt. UX- och HYDRO-loggan hade jag faktiskt kunnat vara utan, urtavlan hade gjort sig bättre som helsvart där dessa nu återfinns.
IMG_0740.JPG

Är du ute efter en klocka som inte tar ett kliv tillbaka ”when the going gets tough” är detta helt rätt val. Den kommer aldrig att svika dig, oavsett vad du ger dig in på. Möjligtvis gör den det när det är dags för batteribyte efter drygt sju år. Det är något du inte kan göra själv eller lämna in för hos närmaste klackbar eller urmakare. UX:en måste nämligen skickas till Sinn i Frankfurt för nytt batteri, oljepåfyllning, byte av packningar och avslutande trycktest. Sen är det klart att ge sig ut i hetluften igen. Immer bereit!
IMG_0661.JPG

IMG_0742.JPG


Avslutningsvis stort tack till @ERIKSON URHANDEL i Sundbyberg och dess kunniga personal som i vanlig ordning levererade en beställd klocka till mig på ett föredömligt sätt.
Haha! Bra skrivet! Vielen Dank!
 

MAIN

Cartier
Seriöst tuff och välbyggd klocka, som inte viker ner sig! Står pall för ett tredje världskrig om det behövs. Jösses vilken spec!

Nära nog perfekt i sitt segment. Begränsningarna verkar ligga utanför klockans avsedda användningsområden, den är väl ingen kontorsråtta eller mingelnisse direkt.

Tack för en välskriven recension med grymma bilder!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Ser hård ut men oljefylld? Hur går det i kyla? Olja blir ju som åkt annat mer trögflytande vid kyla.

Det är ingen fara. Sinn garanterar full funktion mellan -20 till +60 grader celcius. Klockan sitter ju dessutom på armen vilket förstås värmer upp boetten något. Så även om det skulle vara riktigt kallt ute så tickar den nog på som den skall.

IMG_2195.JPG
 
Senast ändrad:

engst

Cartier
Så här beskriver Sinn själva sitt ubåtsstål. Någon med fördjupade stålkunskaper får gärna berätta mer om innebörden :)
- - -
submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability.

http://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_63
 

Tunnel

Omega
Så här beskriver Sinn själva sitt ubåtsstål. Någon med fördjupade stålkunskaper får gärna berätta mer om innebörden :)
- - -
submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability.

http://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_63

Intressant! Detta måste man nästa undersöka närmare känner jag :D
 

msa00

Omega
Tack för fina bilder och trevlig recension! Har varit hos i Sumpan och tidigare kollat in Sinn och klockorna är verkligen speciella!
Får sätta upp UX:en på min önskelista
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Överlägset bästa och roligaste recensionen jag läst hittills @Fliegerchronograph
Väl författat!

Tickar den på än?

Tack! Visst tickar den på, om än nästintill ljudlöst, i den oljefyllda boetten. Räknar med att den gör så i dryga sex år till innan det är dags för batteribyte och övrig service. Ett bra val som är värd att vänta på.

IMG_4854.JPG
 
Topp