• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SINN UX GSG9 - En oljefylld tuffing från Tyskland

demondave

Rolex
Ser hård ut men oljefylld? Hur går det i kyla? Olja blir ju som åkt annat mer trögflytande vid kyla.

Körde ett litet test på min UX när jag hängde på i den smågalna Frös ner min Sinn-tråden.
UX på åktur i frontbågen på lastbilen en vinterdag. Ingen som helst inverkan på tidshållning, liten bubbla (känt fenomen) som gick tillbaka direkt den blev mindre kall igen. Enda problemet var lite smågrus i länken efteråt :D
 

TomGanks

Panerai
Låt mig först börja med att tacka för en utmärkt recension, riktigt kunglig!

*Saxar lite av det jag precis postade i stora Sinn tråden*
Jag har förälskat mig i de här klockorn i min jakt på en sommarklocka (anledningen att få köpa en NU) som jag sedan kan ha som vardagsklocka (verkliga anledningen att köpa en). Jag har bytt arbete ifrån kontor där jag trivdes med min Speedmaster .005 varje dag till att jag delvis arbetar i verkstad med mek och då blir man lite skitig och det släpas, bärs, repas och bankas en del vilket jag inte vill utsätta min speedy för men något som den här klockan verkar klara galant! Sedan gillar jag tanken att ha en klocka som är rymdcertifierad och en som klarar de mörkaste djupen :)

På hemsidan listas 6 modeller, 2 uppsättningar med 3 varedera för UX och UX GSG9. Jag försöker tyda skilnaderna mellan standard, S och SDR. Oavsett modell så verkar man kunna köpa med länk, läder, silicone. Det enda jag ser är ytbehandlingen av länk samt bezel på de 3 varianterna. Stämmer det? Är det den enda skillnaden mellan dom? Skillnaden mellan UX och UX GSG9 är enbart layouten på tavlan samt placering av kronan? Ingenting annat?

Sedan undrar jag hur den upplevelse fortlett med klockan? Har du enbart använt Silicone-remmen? Är det svettigt eller OK? Hur känns klockan efter en längre tids användande? Det där med dammansammling, kvarstår det, försvann eller blev värre med tiden?
Alla erfarenheter och tips angående uppleverlsen av klockan tas tacksamt emot.

Återigen tusen tack för en underbar recension som riktade in mig på Sinn UX!
 

Bilagor

  • SINN UX.png
    SINN UX.png
    58.9 KB · Visningar: 14

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Hej @TomGanks!

460CCE3F-7B4F-4A39-BC6E-684203F0F9DC.jpeg

Kul att du gillade recensionen och därför kanske funderar på att köpa dig en egen UX. Det finns mycket riktigt tre varianter av den vanliga UX:en och GSG9-versionen. Dessa är klockor med:
  1. Ofärgad boett och vridring
  2. Ofärgad boett med svart vridring
  3. Svart boett och vridring
S står av denna anledning för Schwarz (helsvart) och SDR för Schwarzes Drehring (svart vridring/bezel). Du kan köpa klockan tegimenteringsbehandlad eller inte, är dock osäker på om det också gäller boetten eller endast vridring och länk. Utöver det finns det dom bandval du nämner. Skinn, silikon eller länk. Efter att ha provat GSG9-kollegornas tjänsteklocka med kronans placering var det bara den som var aktuell för mig. Den är mycket bekväm och eftersom man vanligtvis inte håller på med kronan så ofta på ett kvartsur är det lite förvånande att inte fler tillverkare placerar kronan där. Förmodligen en ren traditionssak.

82BC5FB3-EEC3-4AD1-9011-DBFB09E32B2C.jpeg

Är du fortsatt intresserad så rekommenderar jag varmt att du tar kontakt med @ERIKSON URHANDEL i Sundbyberg så får du all hjälp du behöver och möjlighet att prova klockan och kolla in de olika bandalternativen innan du bestämmer dig. Av samma skäl som med kronan valde jag silikonarmbandet, det satt på den GSG9-klocka jag fick prova i Bayern. Dess benägenhet att dra åt sig damm har minskat efterhand. Bandet är mycket bekvämt, känns inte varmt och svettigt på samma sätt som ett vanligt dykargummi, silikonets stora fördel.

D9CC44F1-9BC7-48C1-A319-84968F2AB569.jpeg

Jag har burit klockan en hel del, både i tjänsten och privat. Den har stått pall för allt och ser fortfarande ny ut. Med tanke på ditt jobbyte och behovet av en tåligare klocka än Speedyn gör du ett utmärkt val i att snegla på UX:en. Jag är övertygad om att den skulle dominera även på månens yta...;)

77884100-C2A7-4495-A126-FC0A16B83FA4.jpeg

912EADA6-C893-4A9B-8A77-9BE714E49A5F.jpeg
 
Senast ändrad:

TomGanks

Panerai
Vilka j*kla bilder du bjuder på! Så grymt hård! (Väldigt snabbt och utförligt svar du fick iväg med)
Tack för uppdatering om upplevelsen, det gör mig mer trygg i mitt förstahandsval att köpa med och jämt använde den med Silikon.
Jag får ringa till Eriksson's och hör vad dem har inne och kanske ta mig upp till huvudstaden för ett besök här framöver och prova själv!
 

TomGanks

Panerai
"Du kan köpa klockan tegimenteringsbehandlad eller inte, är dock osäker på om det också gäller boetten eller endast vridring och länk"
Juste den där sista notisen är om ytbehndlingen: Det här är alltså det som ger den slutgiltiga skyddet mot repor? Känns som att det vill man nog ha :)

Ytterligare en fråga jag drog i Sinn tråden som jag upprepar för förtydligande (förlåt om jag låter tjatig):
Enda skilnaden mellan GSG9 och Standard är alltså kronans placering och design av tavlan?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
"Du kan köpa klockan tegimenteringsbehandlad eller inte, är dock osäker på om det också gäller boetten eller endast vridring och länk"
Juste den där sista notisen är om ytbehndlingen: Det här är alltså det som ger den slutgiltiga skyddet mot repor? Känns som att det vill man nog ha :)

Ytterligare en fråga jag drog i Sinn tråden som jag upprepar för förtydligande (förlåt om jag låter tjatig):
Enda skilnaden mellan GSG9 och Standard är alltså kronans placering och design av tavlan?
Annan färg på sekundvisaren också. Den vanliga UX har en röd/vit men GSG9 har en som är helt vit.
 

TomGanks

Panerai
Jag har som många andra börjat snegla vidare, jävla konstigt att man aldrig kan vara nöjd. Men för att få den planen i lås så fanns tankar på att sälja av denna.. När man sedan läser din recension idag igen så svalnar säljtankarna. :) Speciellt med sommar och vattensäsongen intågandes. Den är bra hård UX'n alltså :D
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Grym läsning.
bra språk med en intressant story och tydlig uppdelning. 5 av 5 toasters!

Även Sinn och klockan verkar ju grymt intressant, lite tråkigt att det är en quartz men som tool watch är det klart lämpligt! Grymt kul att du tog dig tid att dela med dig!
 

Robin08

Omega
2-Faktor
Recension av SINN UX EZM 2B GSG9

IMG_0751.JPG

Bakgrund

Jag kom i kontakt med denna klocka första gången för ungefär fem år sedan när jag under en övning i södra Tyskland kom att samspråka med en styrka från den tyska polisens (Bundespolizei) antiterroristenhet, GSG9 (Grenzschutzgruppe 9), som jag träffade när jag landade för att tanka på en militär flygplats någonstans i Bayern. Vi pratade helikoptrar, taktiskt utrustning och jämförde avslutningsvis våra tjänsteklockor över en kopp svart kaffe. Tyckte att det var en jäkligt clean och fältmässig klocka som GSG9 var utrustade med och la den på minnet, inte mer än så.

Efter att under det gångna året ha deltagit i två trevliga märkes-AW:n anordnade av forumsponsorn Erikson Urhandel, ett för Omega och ett förr Tissot, där jag mest stått och sneglat in i Sinnmontern, blev det häromveckan läge för att beställa hem en UX från Sinn. Att det skulle vara GSG9-versionen med det svarta silikonarmbandet rådde det ingen tvekan om. Däremot var jag inte helt säker på om den skulle vara PVD:ad helsvart , ofärgad med svart bezel eller helt ofärgad. Valde till slut det senare alternativet då jag tycker att den ofärgade konstraterar fint mot urtavla och armband i svart, versionen med svart bezel skulle vara alltför lik den Sinn 757 jag har sedan tidigare och den helsvarta blev lite för dyster i min smak.

IMG_0753.JPG


Specifikationer

Referens
: SINN UX EZM 2B GSG9
Diameter: 44 mm
Tjocklek: 13,3 mm
Luggvidd: 22 mm
Material: Tyskt u-båtsstål
Klockglas: Dubbelsidigt antireflexbehandlat safirglas
Armband: 22 mm i svart silikon med spänne i mattborstat stål
Vikt: 155 g (utan armband)
Urverk: Quartz, ETA 955.652
Batteri: Mer än 7 års livslängd
Krona: Skruvad
WR: 5000 m (500 bar) med full funktion, 12000m (1200 bar) med bibehållen vattentäthet

IMG_0716.JPG


Boett med bezel


Boetten är tillverkad i specialhärdat (tegimenterat) och saltvattenbeständigt tyskt u-båtsstål av högsta kvalitet med en sidenmatt finish. Klockans bezel är ofärgad bortsett från dess index i rött och svart och går att vrida moturs i 60 distinkta steg med ett skönt och förtroendeingivande klickande. Bezeln är säkrad i sin infästning på ett sådant sätt att den inte kan lossna från boetten ens om den utsätts för kraftigt våld.
IMG_0722.JPG

Klockans krona, som är skruvad för ökad täthet, är på GSG9-versionen placerad på boettens vänstra sida (klockan 10) för att inte vara i vägen mot handryggen eller riskera ihakning vid taktisk insats. Bandhornen är försedda med borrade lugholes vilket avsevärt förenklar byte av band/länk för den som är intresserad av sånt, och vem är väl inte det?
IMG_0745.JPG


Baksida

Klockans baksida utgörs huvudsakligen av dess boettlock. Detta är i likhet med klockan i övrigt i sidenmatt u-båtsstål och försett med UX-logga, serienummer, uppgifter om klockans utförande och dess häpnadsväckande vattentäthet vilken är sanslösa 5000 meter.
IMG_0749.JPG



Urtavla och visare med lume

Urtavlan som verkligen är nattsvart ligger ”normaldjupt” placerat i boetten men eftersom denna är oljefylld får man intrycket av att den befinner sig betydligt närmare glaset, särskilt då man betraktar klockan från sidan. Det är fascinerande att kunna titta på urtavlan i nästan 180 graders vinkel och fortfarande tydligt kunna läsa av tiden. Använder man klockan under vattenytan slipper man också den spegeleffekt som annars uppstår i en luftfylld boett och omöjliggör avläsning av tiden. Det här är en klocka som är skapt för att fungera och leverera i alla miljöer och vinklar.
IMG_0732.JPG

IMG_0721.JPG

Vid klockan 3 finns ett datumfönster placerat. Den innanför liggande datumskivan är svart med vita siffror som tydligt avtecknar sig mot bakgrunden. På urtavlan finns förutom Sinn- och GSG9-loggan, UX, HYDRO, ”Made in Germany” och Einsatzzeitmesser skrivet. Lite för mycket information för min smak även om de inte nämnvärt stör läsbarheten av klockans huvudfunktion, aktuell tid.
IMG_0717.JPG

Klockan har de gängse tre visarna (timma, minut och sekund) vilka alla är vita till skillnad från den normala UX-versionen där sekundvisaren är vit och röd. Sekundvisaren kämpar sig fram genom oljan med den karakteristiska rekylrörelsen ”The Sinn UX Bounce” där visaren åker tillbaka lite efter varje sekundslag.

Samtliga visare och timindex, inklusive nolläget på bezeln är försedda med lume som åtminstone i en jämförelse med nuvarande Seikostandard kunde vara bättre. Vid en skarp insats i mörker är det dock bra att lumen är lite mer diskret och inte riskerar att röja klockans bärare. Hade GSG9 velat ha en skarpare lysande lumemassa är jag övertygad om att klockan hade försetts med det. Allt är nog därför som det skall vara och den lyser faktiskt fullt tillräcklig när det blir mörkt.
IMG_0754.JPG


Armband med spänne

Armbandet som är svart är utfört i silikon vilket jämfört med gummi ger en skön, hudliknande känsla. Det drar åt sig en del damm, kanske är det så nu när det är nytt, det är lätt att skölja det rent i alla fall. På dess mot bäraren vända del finns en Sinnlogga ingjuten i silikonet. Jag är vanligtvis lite kritisk till ett alltför flitigt användande av loggor men här är det faktiskt snyggt. Armbandets längd är ursprungligen väl tilltaget men kortas enkelt, dock utan återvändo, till rätt längd för att passa dess bärare perfekt. Armbandets spänne i sidenmatt stål av clasptyp är tämligen stort, gediget i sitt utförande och öppnas med två fjädrande knappar på dess sidor. Spännet är försett med en lättmanövrerad dykförlängning så att klockan kan bäras utanpå en våtdräkt eller uniform när så krävs.
IMG_0741.JPG
IMG_0719.JPG
IMG_0720.JPG
IMG_0714.JPG



Helhetsintryck och sammanfattning

Sinn's UX GSG9 är en klocka som motsvarar mina högt ställda förväntningar. När man sätter på sig UX:en och säkrar den på armen genom att stänga spännet med ett förtroendeingivande klick kan man nästan höra GSG9’s distinkta tyska kommandon inför en inbrytning: ” Auf mein Kommando lasst ihr die Hölle los!”. Klockorna är synkroniserade, chockgranaterna redo och vapnen osäkrade. Den svartklädda gruppen gör sig hukande redo för insats med kvartsverken ljudlöst tickande i de oljefyllda boetterna på sina vänsterarmar. ”Drei, zwei, eins – los!”
IMG_0718.JPG

IMG_0713.JPG

Det här är en i alla avseenden seriös klocka. Den ingår i GSG9’s standardutrustning men fungerar fint som ”vardagsklocka” på de flesta armar. Dess utförande gör den lättavläst och det termokompenserade kvartsverket från ETA har minimal gångavvikelse, oavsett temperatur och övriga yttre omständigheter. Vill man använda den som dykklocka är den svårslagen med sin extremt tryck- och vattenskyddade boett. Risk för imma på glasets insida kan du helt glömma, oljefylld som den är.
IMG_0743.JPG

Klockan är med dagens mått mätt vad jag anser vara normalstor, kanske något högre. Men eftersom glas och bezelring ligger i samma nivå känns den ändå rätt slimmad och går lätt in under manschetten om du inte kör med supertighta skjortärmar.

Kvalitetsintrycket är rakt igenom högt. Alltifrån utförande, materialval och känsla till hur den ser ut och upplevs när man bär den på armen. GSG9-loggan med den tyska riksörnen och eklövskransen pryder urtavlans nedre del på ett snyggt sätt. UX- och HYDRO-loggan hade jag faktiskt kunnat vara utan, urtavlan hade gjort sig bättre som helsvart där dessa nu återfinns.
IMG_0740.JPG

Är du ute efter en klocka som inte tar ett kliv tillbaka ”when the going gets tough” är detta helt rätt val. Den kommer aldrig att svika dig, oavsett vad du ger dig in på. Möjligtvis gör den det när det är dags för batteribyte efter drygt sju år. Det är något du inte kan göra själv eller lämna in för hos närmaste klackbar eller urmakare. UX:en måste nämligen skickas till Sinn i Frankfurt för nytt batteri, oljepåfyllning, byte av packningar och avslutande trycktest. Sen är det klart att ge sig ut i hetluften igen. Immer bereit!
IMG_0661.JPG

IMG_0742.JPG


Avslutningsvis stort tack till @ERIKSON URHANDEL i Sundbyberg och dess kunniga personal som i vanlig ordning levererade en beställd klocka till mig på ett föredömligt sätt.
var jag inte helt övertygad om att jag behövde en innan så är jag det nu!
otroligt trevlig recension som höll en engagerad rakt igenom, snyggt!
 

Ingeröd

Omega
Hittade den här utmärkta recensionen igen, och kan inte låta bli att lägga upp en (gammal) bild på min 20+ år gamla EZM 2 (föregångaren till 2B alltså). Jag bytte f.ö. batteri för andra gången nu i våras, så för min del har batterilivslängden varit klart bättre än sju år.
IMG_0258.jpeg
 
Hittade den här utmärkta recensionen igen, och kan inte låta bli att lägga upp en (gammal) bild på min 20+ år gamla EZM 2 (föregångaren till 2B alltså). Jag bytte f.ö. batteri för andra gången nu i våras, så för min del har batterilivslängden varit klart bättre än sju år.
IMG_0258.jpeg
Finns dessa oljefyllda ur även som automatiska?
 
Topp