• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Size matters? En diskussion om storlekar, omkrets mm...

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det många verkar missa är att det inte finns nån gyllene regel hur stora eller små klockor ska eller bör vara, det beror helt på klockan och inte handleden, vill jag ha en Rolex Datejust som är 44mm -NEJ men lika lite vill jag ha en Omega PloProf som är 36mm och båda dessa klockor passar på i stort sett alla handleder....

Vissa typer av klockor SKA vara stora, andra inte helt enkelt....

Mina personliga preferenser är

Dykare på gummi - 42-47mm
Allround stålis, läs typ Sub eller PO - 40-42mm
Dressare typ 36-40mm
Sportdressare på läder/kroko typ, Radiomir, IWC Portuguese 40-45mm

+1
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det många verkar missa är att det inte finns nån gyllene regel hur stora eller små klockor ska eller bör vara, det beror helt på klockan och inte handleden, vill jag ha en Rolex Datejust som är 44mm -NEJ men lika lite vill jag ha en Omega PloProf som är 36mm och båda dessa klockor passar på i stort sett alla handleder....

Vissa typer av klockor SKA vara stora, andra inte helt enkelt....

Mina personliga preferenser är

Dykare på gummi - 42-47mm
Allround stålis, läs typ Sub eller PO - 40-42mm
Dressare typ 36-40mm
Sportdressare på läder/kroko typ, Radiomir, IWC Portuguese 40-45mm
Du missar en sak och det är att maxmåttet alltid gäller oavsett ur. Åt andra håller är det däremot helt upp till vad det är för sorts ur.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Mina handleder är 16 cm och jag tycker att de flesta damklockor känns så galet små. Damhydroconquesten med sina 30 mm är på smärtgränsen, men den är ju blå och det överväger det negativa i litenheten... Heritagen med sina 35 mm känns som idealet. Den stora Hydron på 39 känns stor men på ett bra sätt, men där går nog min gräns. Jag kan känna mig lite avundsjuk på kvinnor med späda handleder som kan bära små damklockor, men det ser bara tokigt ut på mig. Jag tycker nog att det har med både handled och klockmodell att göra.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Här är 44mm.
DSC_0765-01.jpeg


och 41mm
DSC_1007-01.jpeg


Sen ser det mesta här i världen stort ut på nära håll men lite mindre ut på avstånd ;)
DSC_0552-01.jpeg

Wristshots bör tas på minst 30 cm avstånd:)
Det är bandhornspets till bandhornspets som skall vägas mot handledens bredd som vi brukar konstatera i dessa trådar.
Jo bland annat. Det här är ju lite av en derivattråd från din "hur sitter klockan på handleden tråden" men det är också lite som @masterkiller säger, beror helt och hållet på klockan också...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker det är hemskt men jag har sett att vi inte delar smak när det kommer till band. Ostoppat med tvärgående söm och skurna/vaxade kanter är överlägset. För det lite sportigare känslan kan man ha hästrumpa eller saffiano-finish om man tröttnat på strutsen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tycker det är hemskt men jag har sett att vi inte delar smak när det kommer till band. Ostoppat med tvärgående söm och skurna/vaxade kanter är överlägset. För det lite sportigare känslan kan man ha hästrumpa eller saffiano-finish om man tröttnat på strutsen.

Det är ej struts, det är gris. Är knappt stoppat dessutom.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är helt inne på samma linje som @don segundo , variation förnöjer och jag testar och utmanar mig åt flera olika håll storleks och tjockleks mässigt vad gäller klockor. Min smak har gått mot att jag är bekväm med traditionella herrklocksstorlekar typ 34-35 mm som jag numera bär mycket och jag utmanar mig neråt.
På samma sätt håller jag med @masterkiller om typen av klocka avgör storleken, även om mitt val av klockor är mindre storlek än MKs.
En sak som jag tror missats i denna tråds diskussion är klockornas tunnhet/tjockhet som starkt påverkar storleksintrycket. Är klockorna riktigt tunna så upplevs de som större i diameter än vad de är och vise versa.
Min handled är 18cm.

Min senaste Girard Perregaux 31.5mm, men tunn.
image.jpeg


Denna gris (42mm och rätt tjock) är en annan favorit, Bulgari Diagono Prof 2000-meters dykare
image.jpeg


Men jag har faktiskt ännu större. GP med kontraster åt alla håll; Girard Perregaux Sea Hawk II 44mm. Denna är dock riktigt väldesignade och sitter som en smäck på handleden.
image.jpg
image.jpg


Val av armband är ytligare en dimension som starkt påverkar. Jag grejar tex inte riktigt stora dykarklockor på länk. Är de "oversize" så måste de bäras på band, helst gummi.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
17-arm. Tycker de flesta klockor är okej på mig. Har haft allt från stor Chrono Avenger på 44 till Datejust på 36. Man vänjer dig fort. Min 116000 känns som en liten damklocka om jag just haft något större på mig, och vice versa. Har en Tissot Racing Touch som jag knappt kan ha på mig direkt efter 116000, känns då som en stor tung kloss. Men man vänjer sig fort. Tycker dock alla klockor ser större ut på bild än vad de är...
IMG_2661.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Behöver inte vara tunt bara för att det inte är stoppat. Udda att man inte ser de karakteristiska hålen i ditt läder, står det gris på bandet?

Mm till och med "genuine" ska se om jag hittar en bild. Dock från eBay så man vet ju aldrig men jag gillar det.
 
Grundregeln är mig veterligen att storleken på case+bandhorn aldrig skall överstiga bredden på handleden. Sounds reasonable.

Den där PAM341 ser förresten fruktansvärd ut - som att bära runt på någon random väckarklocka.
Det har alltid fått mig att ogilla Seamaster 300 Master Co-axial. Den har i sin design hel orimligt långa bandhorn som gör att den väldigt ofta ser för stor ut.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Borde ju vara tämligen avklarat vid detta laget att bilder nästintill omöjligt kan illustrera "rätt" klockstorlek.
Tom helt olika saker att titta ned på sin klocka jmfr med att se sig i spegeln, blir två olika rätt/fel
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håller med Rozzy om armbandet, en DJ är ju två olika klockor på band och länk. En annan sak som påverkar intrycket är ju färgen på tavlan, en ljus upplevs större än en mörk. Jag tycker min 16710 ser större ut med en blekt pepsiinsert än med det helsvarta. Åt andra hållet ser min certina på 34 mm mindre ut på ett jämnbrett 18mm nato
image.jpg
 
PAM341 är det enda rätta... :cool:
IMG_0283.JPG

(Bild hänsynslöst lånad från RF)

Grundregeln är mig veterligen att storleken på case+bandhorn aldrig skall överstiga bredden på handleden. Sounds reasonable.

Den där PAM341 ser förresten fruktansvärd ut - som att bära runt på någon random väckarklocka.

Ingen vedertagen regel då uren är clownstora vid denna gräns.

Nja, inte nödvändigtvis..
image.jpeg

Går under min definition av clownstort.

Clownstort.

Äsch, passar massa folk ;)
image.jpeg

PAM341 är ju ascool, den är ju inte bara ett uppförstorad variant utan en re-issue av en av dom mest eftertraktade Panerai som finns och som också var 60mm och den är inte gjord att bäras -tror nog 95% av dom nya som sålts sitter i boxen hemma hos samlare som 'conversation piece'...

Skulle gärna ha en själv...

Orginalet
lot27_gpf256.jpg
 
PAM341 är ju ascool, den är ju inte bara ett uppförstorad variant utan en re-issue av en av dom mest eftertraktade Panerai som finns och som också var 60mm och den är inte gjord att bäras -tror nog 95% av dom nya som sålts sitter i boxen hemma hos samlare som 'conversation piece'...

Skulle gärna ha en själv...

Orginalet
lot27_gpf256.jpg

Skulle som sagt gärna ha en PAM341 som 'conversation piece' själv, såå jävla brutal...

panerai_image.1595706.jpg


panerai_image.1595711.jpg


panerai_image.1595716.jpg


panerai_image.1595721.jpg


panerai_image.1595741.jpg
 
Topp