• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström på CareofCarl.com

Vad anser du om att webbsidor blir AD för klockmärken?

• Det är bra!

Röster: 77 65.8%
  • Det är dåligt!

Röster: 19 16.2%
  • Likgiltig/Låt mig utveckla

Röster: 21 17.9%

• Totala väljare
    117
Nackdelen med det är att de då samtidigt som de är leverantörer till återförsäljarna även blir konkurrenter. Finns inget enkelt svar på den frågan vad som är rätt eller fel men är inte säkert att det alltid är bra att ha egen försäljning via internet.
Tror även att man kan se den här säljkanalen som en väg att exponera märket och öka medvetenheten om SS, även om det för tillfället inte resulterar i ett köp så når det ut till en (vad jag tror) är en köpstark grupp vilket över tid kan vara bra. Man måste ändå komma ihåg att utanför klocknörd-kretsar så är inte SS ett så etablerat namn och med tanke på de relativt små volymer de producerar idag så måste de växa för säkra sin framtid.
Alla bor ju dessutom inte nära en AD och alla ADs har inte alla modeller inne, då är det smidigt med webshop, även för att enkelt kunna se pris på olika modeller. Bäst är ju dock om AD har egen webshop.

Nu har jag sovit på saken :)

Jag tycker att man i första hand skulle ha startat en egen webbshop, precis som @yonsson redan påpekat att exempelvis Sinn och JLC har gjort.

Där tycker jag att man även skulle sälja tillbehör, stort som smått...allt från bandstift till länkar. Också att man skulle erbjuda "serviceförsändelser" dvs att man hade ett färdigt paket, (fysiskt paket alltså), som man skickade till kund om denna antingen ville serva eller rucka sin klocka. Det låter kanske krångligt men varianter på tjänsten finns ju redan, exempelvis hos "Knivbrev" där man beställer slipning över nätet, klickar i vilken typ av slipning man vill ha samt av hur många knivar, och sen får man ett paket hemskickat färdigfrankerat och klart. En sådan tjänst tror jag hade gjort extremt mycket för märkets premiumkänsla.

Jag står fast vid att placeringen under accessoarer är direkt skadlig för märket och att en separat kategori är nödvändig.

Det är toppen att man hittar nya sätt att öka tillgängligheten och igenkänningen av märket, men man måste verkligen tänka sig för i vilket sammanhang man placerar sin produkt. Som svar till @Erik F finns det självklart en gränsdragning när det går från att vara bra till att vara dåligt. Harrods, NK, KaDeWe...absolut, men vi är nog överens om att Sjöö Sandström på Ellos eller Rusta hade varit varumärkes-harakiri.

I vanliga fall hade jag nog inte brytt mig så mycket över vart ett märke väljer att placera sin produkt, men nu vurmar jag verkligen för @Sjöö Sandström så därför känns det viktigt.

Senast ändrad:
Nu har jag sovit på saken :)

Jag tycker att man i första hand skulle ha startat en egen webbshop, precis som @yonsson redan påpekat att exempelvis Sinn och JLC har gjort.

Där tycker jag att man även skulle sälja tillbehör, stort som smått...allt från bandstift till länkar. Också att man skulle erbjuda "serviceförsändelser" dvs att man hade ett färdigt paket, (fysiskt paket alltså), som man skickade till kund om denna antingen ville serva eller rucka sin klocka. Det låter kanske krångligt men varianter på tjänsten finns ju redan, exempelvis hos "Knivbrev" där man beställer slipning över nätet, klickar i vilken typ av slipning man vill ha samt av hur många knivar, och sen får man ett paket hemskickat färdigfrankerat och klart. En sådan tjänst tror jag hade gjort extremt mycket för märkets premiumkänsla.

Jag står fast vid att placeringen under accessoarer är direkt skadlig för märket och att en separat kategori är nödvändig.

Det är toppen att man hittar nya sätt att öka tillgängligheten och igenkänningen av märket, men man måste verkligen tänka sig för i vilket sammanhang man placerar sin produkt. Som svar till @Erik F finns det självklart en gränsdragning när det går från att vara bra till att vara dåligt. Harrods, NK, KaDeWe...absolut, men vi är nog överens om att Sjöö Sandström på Ellos eller Rusta hade varit varumärkes-harakiri.

I vanliga fall hade jag nog inte brytt mig så mycket över vart ett märke väljer att placera sin produkt, men nu vurmar jag verkligen för S&S så därför känns det viktigt.
Bra sammanfattat!

Tycker det är bra! För de flesta "normala" människor så är klockor just en accessoar och inget heligt som måste dyrkas och endast hanteras av välutbildade experter som kan möta upp veliga nördars och kugghjulsdyrkares miljoner frågor. Att kränga finklockor ihop med schyssta kläder och dojjor i en nätbutik är smart i mina ögon.

Internet har jag inget emot, men känns ganska tråkigt att gå in på en modesida, klicka vidare på accessoarer för att köpa en sån klocka.
Men det kanske bara är jag.
Jag håller med dig på en sida för klockor syns märket tillsammans med andra mer kända märken som då kunden kan relatera till och sätta Sjöö Sandström i relation till.
När jag kollar så finns det en egen kategori för klockor.

Bra om man inte bor nära en AD
Gäller väl alla deras produkter rent krasst
Varför handla RL på nätet när man kan i butik :)
för att RL är billigare på nätet ;) Här är väl snarare fallet det omvända då det är svårt att pruta hos en internetbaserad-AD? Det förutsatt att diverse rabattkoder utesluter klockor eller just specifikt Sjöö Sandström.

Tycker ändå att det är ett bra initiativ och att fler borde ta efter, även om jag föredrar att märkena själva sköter E-handeln likt Sinn etc. Showrooms kombinerat med E-handel och hemleverans är det nya.

Nej, jag har inte bestämt mig, CoC har ju kläder och assessorer i övre skiktet men klockor i det övre skiktet säljs ju inte online.
Jag vet inte...
Edit: men det är ju bra för det går inte att pruta online när man inte pratar med en säljare f2f?

Nu hat jag sovit och funderst på saken.
Min slutsats jag gillar det. Varför främst för att jag tror sjöö sandström kan sälja mer klockor vilket är bra för jag gillar märket.

Tycker det är positivt ändå, ökar sannolikheten att fler får upp ögonen för kvalitetsklockor. Samtidigt gör det ju ett köp lite enklare när det finns priser online som kunden faktiskt kan få se och jämföra i lugn och ro (nu finns iof uret.se men om de inte hade funnits hade det kanske varit betyldigt mycket svårare att faktiskt se vad de olika klockorna kosta). Jag kan tänka mig att många som kanske är lite sugna på en klocka drar sig för att gå in i fysiska klockbutiker och fråga efter olika priser, speciellt om man inte vet vad det är man vill ha.

Ser inga som helst nackdelar. Tror snarare att de har allt att vinna på att bredda sig och nå ut till andra än bara storstadsbor. Personligen ser jag inga större fördelar med att behöva åka till en fysisk butik för att handla klocka.

Jag blev positivt överraskad. Med nyhetsbrevs- rubiken "Tiden är inne - tillökning i klockavdelningen" fick jag ett DW- varsel som turligen nog inte fanns någon substans i.

Alla tillverkare borde ha egen webshop som Sinn, Tag Heuer, JLC med flera har. Lätt tillgänglighet är bra, inte dåligt. Vill man ha personlig service så går man till en butik, enkelt.

Problemet är att branschen bygger på en wholesale-modell och det är mycket tack vare de externa återförsäljarna som klocktillverkarna nått ut och även marknadsfört sig. Att tacka för stödet genom att ta hela marginalen själva kan framstå som en smula egoistiskt men såklart säkert högintressant ekonomiskt sett till marginalerna i återförsäljarled.

Samtidigt som jag tycker det vore fel att konkurrera med sina egna samarbetspartners så har många varumärken valt att göra så sedan länge med egna flaggskeppsbutiker. Självklart blir en internetförsäljning ett större slag då man kan konkurrera på alla marknader.

Problemet är att branschen bygger på en wholesale-modell och det är mycket tack vare de externa återförsäljarna som klocktillverkarna nått ut och även marknadsfört sig. Att tacka för stödet genom att ta hela marginalen själva kan framstå som en smula egoistiskt men såklart säkert högintressant ekonomiskt sett till marginalerna i återförsäljarled.

Samtidigt som jag tycker det vore fel att konkurrera med sina egna samarbetspartners så har många varumärken valt att göra så sedan länge med egna flaggskeppsbutiker. Självklart blir en internetförsäljning ett större slag då man kan konkurrera på alla marknader.
Jag förstår dilemmat. Bor man däremot där det inte finns en AD så kan man som kund klicka hem en klocka digitalt, få öppet köp via distansavtalslagen osv vilket såklart är en fördel för många kunder.

JLC, Panerai, Sinn osv finns exempelvis inte representerade i GBG. Lägg till problemet med att en AD inte kan ha alla modeller i lager så blir problemet ännu större.

En bra lösning tycker jag däremot är att göra som Breitling, alltså att man har en officiell hemsida med priser och med tydlig dirigering till vilka återförsäljarna är.

Jag förstår dilemmat. Bor man däremot där det inte finns en AD så kan man som kund klicka hem en klocka digitalt, få öppet köp via distansavtalslagen osv vilket såklart är en fördel för många kunder.

JLC, Panerai, Sinn osv finns exempelvis inte representerade i GBG. Lägg till problemet med att en AD inte kan ha alla modeller i lager så blir problemet ännu större.

En bra lösning tycker jag däremot är att göra som Breitling, alltså att man har en officiell hemsida med priser och med tydlig dirigering till vilka återförsäljarna är.

Förstår och kan till viss del hålla med även om jag tror att det hade vart bättre att återförsäljarna själva började sälja online. (Nymans, Rob E, Bergströms, Jarl Sandin etc)

Jag tycker det skall bli spännande att se utvecklingen på det här området då mindre varumärken som Richard Mille aktivt valt att sälja i egna led istället för via återförsäljare. Just de kanske inte är en aktör man klickar hem på nätet men principen går att applicera på fler. En nischad aktör (tänk Moser, FPJ etc) som kanske inte går att motivera att sälja i fysisk butik pga bristande efterfrågan i den lokala orten blir högaktuellt att sälja från tillverkarens egna web.

I nuläget är det få som skulle köpa en så dyr klocka utan att se den i person och prova men så sa man om kavajer för 10 år sedan också. Med säker frakt och fria returer tror jag att det konsumentbeteendet kring klockor kommer ändras också.

Om man vill ha smidigheten med online-beställningar och bibehålla "premium" känslan för SS tycker jag att Sjöö Sandström helt enkelt borde starta sin egen webshop där alla modeller är tillgängliga för beställning. Enklare blir det inte.

Tillbaka
Topp