• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström releaseparty!

God natt. Tack KS för inbjudan. Tack SS för ett bra event. Grymt fin klocka!

Avslutar med lumeshot på min bp

39649dca9dc8d519d57c09f93c6fdfe1.jpg

Ser ut som det var ett grymt event, klockan ser bra ut men dom har lagt sig i ett högt segment, roseguldarn är 25k dyrare än nya Rolex Cellini date....

Dom siktar högt vilket är bra, Hoppas dom lyckas!!!!

Ser ut som det var ett grymt event, klockan ser bra ut men dom har lagt sig i ett högt segment, roseguldarn är 25k dyrare än nya Rolex Cellini date....

Dom siktar högt vilket är bra, Hoppas dom lyckas!!!!
Patek 5196 som är ganska snarlik till utseende
Listar cirka 150 i gult guld. Då är den ioförsig handjagad och mindre.

Jag gillade verkligen stålvarianten! Satt väldigt bra på armen.

Kvalitetskänslan på både guldaren och stålisen var dessutom riktigt gedigen. Jag tror faktiskt dessa kan bli en hit, även om priserna klivit upp rejält. Sen är det ju, åtminstone i min bok, betydligt fräckare att ta ett jättekliv och våga än om man skulle tagit småsteg uppåt i segmenten. Glory to the brave!

Och ett stort tack till Sjöö Sandström för en mycket trevlig och lyckad lanseringskväll!

Kvalitetskänslan på både guldaren och stålisen var dessutom riktigt gedigen. Jag tror faktiskt dessa kan bli en hit, även om priserna klivit upp rejält. Sen är det ju, åtminstone i min bok, betydligt fräckare att ta ett jättekliv och våga än om man skulle tagit småsteg uppåt i segmenten. Glory to the brave!

Och ett stort tack till Sjöö Sandström för en mycket trevlig och lyckad lanseringskväll!
När finnes den i butik?

Många som hackar på priset och att Sjöö Sandström tagit kliv "bakåt". Bara för att klivet inte faller en på läppen innebär det inte att det är ett kliv bakåt...

Såhär tänker jag.
Ska bli mycket intressant att klämma på en och testa den på armen men det visuella intrycket från alla bilder ger en positiv känsla. Håller med Denke, grymt att Sjöö Sandström satsar ordentligt och kliver upp i pris. Jag skulle dock inte köpa en, jag gillar inte dressare och jag gillar inte guld, de passar inte mig och jag tror den är för stor för mig. Jag tror att andrahandsvärdet kommer bli ganksa humant så priset är nog ingen biggie för den som vill testa.
Jag tycker det är superkul att vi har en svensk klocktillverkare som försöker ta klivet upp, på riktigt, i premiumsegmentet och jag önskar Sjöö Sandström lycka till! Ska bli intressant att följa :)

Visst är det jäkligt roligt att man satsar. Alltid kul med folk som vågar sig på något nytt. Hörde ni något skvaller om hur många man räknar med att sälja?

Jag tror att Sjöö Sandström tagit ett steg i helt rätt riktning, och valet av urverk kunde inte ha varit bättre. Visst har prislappen åkt upp ett par snäpp, men å andra sidan tycker jag det är motiverat. Det skall bli intressant att se vilket mottagande klockorna får internationellt, jag håller tummarna för Sjöö Sandström.:)

Grymt snygg. Bra storlek (ni på bilderna måste ha små handleder ;)).. Vaucher gör verk åt ex. Parmigiani och Richard Mille så det är verkligen ett exklusivt verk med mikrorotor. Döm den inte utefter suddiga fyllebilder utan skapa er en uppfattning väl i butik. Ciao!

Jag tycker det är lite märkligt att man framhåller både Stockholm och swiss movement. Tanken är väl att det ska utstråla någon form av kvalitet, men jag tror det blir förvirrande för de som inte är insatta. Lägg till förvirrande nämn på de "egna" kalibrarna så blir det lite rörigt.

Jag tycker det är lite märkligt att man framhåller både Stockholm och swiss movement. Tanken är väl att det ska utstråla någon form av kvalitet, men jag tror det blir förvirrande för de som inte är insatta. Lägg till förvirrande nämn på de "egna" kalibrarna så blir det lite rörigt.

Hade det stått Gothenburg på urtavlan så hade du jublat och ordnat en parad… ;)

Här är en länk till mer info om tillverkaren av urverken.

http://www.europastar.com/magazine/...er-manufacture-fleurier-proposes-two-new.html

Verkar vara riktigt fina. Utifrån bilderna ser det ut som S&S urverket är baserat på calibre 5300. Så här skriver man bla:

"The 5300, a micro-rotor
The first among these new calibres is a basic movement, the Calibre 5300, featuring hours, minutes, small seconds, and date. It is also extra-thin (2.6 mm for an encasing diameter of 30 mm), with automatic winding by micro-rotor that provides 42 hours of working reserve. The choice of a micro-rotor, besides the fact that it allows for the thin movement, also has the advantage of offering larger bridge surfaces, always visible, that permit elaborate personalization in terms of decoration. This is one of the axes on which VMF is basing its policies: offer movements that are easily personalized, including the shape of the bridges and rotor.
With lovely finishing (circular-graining, Côtes de Genève pattern, ceramic ball bearings, chamfering, curved pivots, etc.) and positioned to equip watches selling for around 8,000 CHF, the Calibre 5300 is intended to be produced in quantities of 50 to 200 pieces per series. Its average price will be around 1,190 CHF for a series of 500 pieces. There is also the possibility of adding an extra plate that can transform it into a perpetual calendar measuring less than 4 mm in thickness (so, watch fans, take note!)."

Och så här ser det ut i originalskick (5300 är det till vänster).
Vaucher411_2-9217d.jpg

Tillbaka
Topp