• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påminner mig om den fuktskadade tavlan på den som säljs på kaplans.

IMG_9893.jpeg
Jag måste erkänna att jag gillar det.

Kronan på min skydiver är otrolig trög/seg att vrida efter service nu i vintras. Har någon något jungelknep för o mjuka upp den?
Jag har ingen lust att skicka tillbaka den. Eller behöver den "köras in" mer?

Hej!

Funderar på om Sjöö Sandström letar ny ägare, jag kan ha fel men stämmer hyffsat med denna beskrivning:

Välrenommerat svenskt klockföretag med fokus på exklusiva armbandsur, egen produktion, hög teknisk kompetens och ett växande kundsegment inom både företags- och privatmarknaden. Med stabil lönsamhet, stark produktportfölj och tydliga expansions-möjligheter erbjuder verksamheten en attraktiv plattform för vidare tillväxt. Omsättningen för det senaste verksamhetsåret uppgick till ca 25 Mkr med ett EBIT på ca 3,8 Mkr.

Någon som vet mer?

Hej!

Funderar på om Sjöö Sandström letar ny ägare, jag kan ha fel men stämmer hyffsat med denna beskrivning:

Välrenommerat svenskt klockföretag med fokus på exklusiva armbandsur, egen produktion, hög teknisk kompetens och ett växande kundsegment inom både företags- och privatmarknaden. Med stabil lönsamhet, stark produktportfölj och tydliga expansions-möjligheter erbjuder verksamheten en attraktiv plattform för vidare tillväxt. Omsättningen för det senaste verksamhetsåret uppgick till ca 25 Mkr med ett EBIT på ca 3,8 Mkr.

Någon som vet mer?
Håller med om att det stämmer bra med beskrivningen

IMG_1081.png

Sjöö Sandström ägs idag av ett mindre investmentföretag och är dess i särklass största bolag sett till omsättning. Det är inte ovanligt att sälja till större aktörer, och casha ut, när ett bolag växt till en viss storlek. Luktar som att det är vad som är på väg här.

IMG_1080.png

Kronan på min skydiver är otrolig trög/seg att vrida efter service nu i vintras. Har någon något jungelknep för o mjuka upp den?
Jag har ingen lust att skicka tillbaka den. Eller behöver den "köras in" mer?
Tyvärr är det nog bara att skicka dit den igen :( Det var samma sak med min som kom från service i december så skickade tillbaka den så snart jul/nyår var över. Det var ett par till issues (nedre pusher fjädrade inte ut som den skulle och sekundvisaren träffade index ganska dåligt). SS är jättetrevliga att ha att göra med men släpper man iväg detta så är man ändå lite besviken. Kronan var iofs ok när jag packade upp den men blev rejält trög på under en vecka. Slapp fraktkostnad för andra vändan (dom mejlade en DHL fraktsedel) så det tycker jag du skall kräva om dom inte spontant erbjuder det.

Tror själva problemet handlar om rätt smörjning på O-ringen (typ). Sånt kan gå att lösa genom att putta in lite smörjmedel via kronhalsen för det lyckades urmakaren med på en Omega jag har men det här är ju ingen mekanisk klocka, man måste nog veta vad man gör för kronan på dom här skall ju inte gå för lätt att snurra heller.

Senast ändrad:
Har haft finfin dialog med SS via mail. Väntar på att dom ska vakna och berätta hur jag ska gå tillväga med att skicka in den. Tråkigt, ja. Men det är nog en enkel fix så det är lika bra att det blir gjort ordentligt. Också haft tanken o lirka i en droppe smörj vid kronan men nej, det är bättre att dom fixar det :)

Edit- skulle skicka in som rek. Vart inte bjuden på nån frakt där nej..

Senast ändrad:
Spännande! Blir det en comeback, revival, remastered, ..., ? Storlek upp eller ner?

Min RSC42 från 2023 är rätt rejäl med bra höjd. Kanske kan kompletteras bra med en smidigare version?
Urverket styr tjockleken och det där kronografverket är mer än 3mm tjockare än verken i RSC/WT. Inte så värst mycket man kan göra med mindre än att man hittat ett helt annat och påtagligt tunnare kronografverk. Men vad skulle det vara?

Tillbaka
Topp