• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

tänker att jag testar här innan jag beställer, finns det någon som har detta och vill göra sig av med? Jag fick med i paketet men den var för liten då förra ägaren hade kortat ner den!
Antingen bara gummiarmbandet då jag har viklåset eller hela ”paketet”?

Bilagor

• IMG_0033.png
    IMG_0033.png
    100.8 KB · Visningar: 1
Hallå SS-experter, jag är ny på forumet och klocksammanhang i övrigt. Jag har varit sugen på att skaffa mig en WT en tid, varit inne hos återförsäljare för att klämma och känna på de olika alternativen.

Tänker mig, novis som jag är, börjar med en begagnad och känner efter lite. Den modell- och färgkombination jag fastnat för, 41 mm med grå tavla och stålarmband, verkar dock sällan komma ut till försäljning, varken här på forumet eller på andra sidor på nätet. Har tidigare även sneglat på den svarta tavlan men upplever att det blir "väldigt svart" och väl cleant för min smak, men det är i alla fall mitt andrahands-alternativ.

Har hur som helst hittat en svart på Tradera som ser ut att vara i gott skick, med både stålarmband och dubbla i gummi, som jag funderar på att buda på. Min fråga är därför, är det förenat med en hög kostnad om jag skulle få för mig att vilja byta till den gråa tavlan, och, går det över huvud taget att köpa nya tavlor till WT? Inte lyckats hitta till den modellen på SS hemsida exempelvis.

Är det något särskilt man bör tänka på så att man inte råkar ut för förfalskningar? Finns bild på garantikort och säljaren har goda omdömen, men tänker om det finns något annat ett otränat öga ska kika särskilt efter. Har någon på forumet en klocka enligt önskemålen ovan som man känner ett spontant sug efter att kränga iväg är det också ett alternativ så klart, även om jag bedömer den chansen som låg :D

Tack på förhand och tack för en bra tråd med mycket matnyttig information!

ch säljaren har goda omdömen, men tänker om det finns något annat ett otränat öga ska kika särskilt efter. Har någon på forumet en klocka enligt önskemålen ovan som man känner ett spont
Ett tavelbyte hos SS kostar 3000kr (ink tavla). Bara maila eller ring till dom. Dom är väldigt trevliga :)

Den på tradera är 6 år gammal nu, så kanske smart att kombinera det med en service om du ändå skall byta tavla? :) (kostar 5000kr)

Ett tavelbyte hos SS kostar 3000kr (ink tavla). Bara maila eller ring till dom. Dom är väldigt trevliga :)

Den på tradera är 6 år gammal nu, så kanske smart att kombinera det med en service om du ändå skall byta tavla? :) (kostar 5000kr)
Tack så mycket för info! Ja precis det var en tanke jag hade också, plus trevligt att kanske få den lite upp-putsad i samma veva för lite ytterligare ny och fräsch-känsla :D Har efterfrågat lite mer bilder och info om gång, tidshållning och servicehistorik från säljaren nu för att kunna bedöma skicket lite bättre:) Du som har haft ett gäng, vad kände du över helhetsintrycket i annonsen?

Tack så mycket för info! Ja precis det var en tanke jag hade också, plus trevligt att kanske få den lite upp-putsad i samma veva för lite ytterligare ny och fräsch-känsla :D Har efterfrågat lite mer bilder och info om gång, tidshållning och servicehistorik från säljaren nu för att kunna bedöma skicket lite bättre:) Du som har haft ett gäng, vad kände du över helhetsintrycket i annonsen?
Annonsen är det inget fel på. Personligen hade jag dock inte polerat den (och det kostar ytterligare 1500 extra vid service).

Men du får ställa dig frågan om du är beredd på att lägga ytterliggare ca 10k efter auktionen för service+polering+byte av tavla. Dom dyker upp ibland för kanske 14-15 som inte behöver service på några år eller tom ännu mindre om du har lite is i magen. Då kanske det är bättre att köpa ny? Vilket inte heller är helt fel :)

(Btw, Jag vet att det förresten snart kommer ut en röd nyservad 41:a i mycket fint skick)

Annonsen är det inget fel på. Personligen hade jag dock inte polerat den (och det kostar ytterligare 1500 extra vid service).

Men du får ställa dig frågan om du är beredd på att lägga ytterliggare ca 10k efter auktionen för service+polering+byte av tavla. Dom dyker upp ibland för kanske 14-15 som inte behöver service på några år eller tom ännu mindre om du har lite is i magen. Då kanske det är bättre att köpa ny? Vilket inte heller är helt fel :)
Aa okej, finns det något särskilt argument mot polering eller bara en smaksak?

Haha nej jag förstår helt, har stått i valet och kvalet sen i sensomras/höstas och isen börjar dessvärre smälta 😅 Nytt eller begagnat har snarare blivit dilemmat, men ändå känt att jag vill ha tillfälle att testa på under en period och se så att det känns rätt, på ett annat sätt än man får än vid några minuter hos återförsäljaren, därefter bytt tavla eller investerat i nytt. Vore så trist att slå till på en ny, så blir man inte nöjd och får sälja med runt hälften i förlust.

Men å andra sidan, helt rätt som du säger, lär man ut med en massa deg i underhåll så att det bara diffar några tusenlappar i slutändan är det ju klart värt med en splitter ny som ingen använt tidigare 🙂

an ut med en massa d
Angående polering tror jag du får olika svar från alla du frågar. Min personliga åsikt är att det ofta förstör klockan. Dvs att det ändrar formen när man flyttar metall för att fylla igen. Boett och länk blir inte lika skarpa. Jag tycker att hairlines och små repor är det som gör klockan unik. Dom är ändå oundvikliga :)

Angående polering tror jag du får olika svar från alla du frågar. Min personliga åsikt är att det ofta förstör klockan. Dvs att det ändrar formen när man flyttar metall för att fylla igen. Boett och länk blir inte lika skarpa. Jag tycker att hairlines och små repor är det som gör klockan unik. Dom är ändå oundvikliga :)
Stort tack för all information, det har verkligen varit värdefull input :)

Stort tack för all information, det har verkligen varit värdefull input :)
Jag jagar en 2021 41mm RSC Pippi och är skitsugen på en ny klocka. Så känner igen mig i det som du skriver, risken är att man köper något som man egentligen inte blir helt nöjd med och betalar för mycket pengar i slutändan bara för att motivera sitt köp.

Ha is i magen och invänta rätt modell, är du nöjd med klockan som den är så är det ett okej pris.

Jag jagar en 2021 41mm RSC Pippi och är skitsugen på en ny klocka. Så känner igen mig i det som du skriver, risken är att man köper något som man egentligen inte blir helt nöjd med och betalar för mycket pengar i slutändan bara för att motivera sitt köp.

Ha is i magen och invänta rätt modell, är du nöjd med klockan som den är så är det ett okej pris.
Det är så sant det, jag får i vart fall fundera någon dag till. Tack för input! :)

Tillbaka
Topp