• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Karl_Magnum

Basic
2-Faktor
På en av öarna strax utanför Kallax.
Fan Majken inte visste jag att du skruvar Seiko! Härligt projekt som blir kul att se resultatet av..
Själv har jag aldrig kommit längre an att jag köpt nån färdig skx mod och gång efter annan snöar in på att göra nå kul av en gammal gen.3 Monster jag snart kört slut på!

Mvh Malle
 

Mikaell

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Fan Majken inte visste jag att du skruvar Seiko! Härligt projekt som blir kul att se resultatet av..
Själv har jag aldrig kommit längre an att jag köpt nån färdig skx mod och gång efter annan snöar in på att göra nå kul av en gammal gen.3 Monster jag snart kört slut på!

Mvh Malle
.. dock bosatt i GBG. ;)
Men kör ett Monster-projekt hörru, låter kul!
 

Karl_Magnum

Basic
2-Faktor
.. dock bosatt i GBG. ;)
Men kör ett Monster-projekt hörru, låter kul!
Haha var så jävla säker att du var en gammal klocktokig polare från Kallax som passande nog heller Mikael.L vilket skulle passa som handsken till ditt nick!
Jo det är väl att modda Monstern som lockar mest då jag haft den i snart sju år och inte ledsnat på den ännu..
Däremot tycker jag de är lite svårt att hitta info vad för delar som passar på den!
Är tavla chapter och visare jag inte fått kläm på vilka jag kan använda.. När jag fått koll på den saken ska jag bara samla mod att sätta tänderna i den, aldrig bytt mer än insert och band på någon klocka!
 

Mikaell

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Haha var så jävla säker att du var en gammal klocktokig polare från Kallax som passande nog heller Mikael.L vilket skulle passa som handsken till ditt nick!
Jo det är väl att modda Monstern som lockar mest då jag haft den i snart sju år och inte ledsnat på den ännu..
Däremot tycker jag de är lite svårt att hitta info vad för delar som passar på den!
Är tavla chapter och visare jag inte fått kläm på vilka jag kan använda.. När jag fått koll på den saken ska jag bara samla mod att sätta tänderna i den, aldrig bytt mer än insert och band på någon klocka!
Haha, jag hajjar. :) Finns massa info därute på interwebs kring moddning, kanske mest SKX-relaterat. Kbk!
 

Mikaell

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Uppföljning år 2

5C642F5B-E91D-4334-B4F5-793B81266644.jpeg


Som några vet fick en av klockorna ytterligare ett år (juli till juli) uppe i en björk i söderläge.
Tänkte det kunde vara intressant att se hur en komplett SKX klarar påverkan av elementen, så denna gången var klockan i standardutförande med verk, krona och boettpackning osv. Helt enkelt så den kommer som ny.

Väderstatistiken visar att temperaturen legat under nollan totalt 5 månader under året som gått (7 om man räknar nattemperatur).

Så, hur gick det? Patinavis hände i princip ingenting, varken med lysmassa, tavla eller vridringsinlägg. Kolla jämförande bilder:

Före (utan blåbärshänder)
CD45F8CC-1F2F-428A-8E27-705D94EEA298.jpeg


Efter (med blåbärshänder)
0B8C8BE4-AA25-4CC8-8089-209B9D076DAD.jpeg


Funktionsvis var det desto roligare, den tickade igång på klassiskt SKX-vis efter lite skakande. Enl min, inte så vetenskapliga slutsats, betyder det att den höll sig tät i alla väderskiftningar osv.

SKX nr 2, som var orörd och fick ett år på taket i söderläge kom ut.. såhär:

Före
53E4D3AE-7944-492E-8B95-727B974BBEC6.jpeg


Efter
1E6F4B25-DCCC-4F78-9F29-E7A819EB7D50.jpeg


Sicket antiklimax. Kollar man vridringsinlägget så blev detta renare och finare efter takvistelsen. :) Tavlan kanske kanske är liiiite brunare/ljusare eller inte, visarna ser nya ut. Natot blev mysigt solblekt dock.

Lysmassan verkar inte heller tagit någon stryk:
E1E3CF1B-3906-4381-8CF1-1C9D6C97D371.jpeg


Tänker jag dumpar denna inkl ett gäng visare i havet en vecka innan vi åker hem igen. Något pyssel måste man ju ha. :)

0F7C1534-B3AF-45D3-A6CA-28820B337871.jpeg

213CA1FA-9EA6-4B18-8472-759A15312C94.jpeg
 

Ghane

Basic
2-Faktor
Kul projekt. Jag skulle dock inte ha hjärta att göra det med en fungerande klocka. Har dock gjort liknande saker med egentillverkade knivar.
 
Topp