• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

När tråden äntligen lever igen. Jag har seborré vilket gör att min hy är sjukt känslig för parfym. Ironiskt nog tål den stark sol och behöver typ inga krämer eller annat.

Men det gör att alla skäggoljor går bort. Jag kör typ barnolja nu. Det funkar men är inte optimalt. Tycker skäggoljorna ger lite volym, lite lyster. (Kan va inbillning).

Vet ni nån skäggolja (och vax) som funkar för oss med mongo-hy?

Som exempel finns ett hår-vax som funkar för mig (om jag inte vill ha extremt torr hårbotten och röda utslag).

När tråden äntligen lever igen. Jag har seborré vilket gör att min hy är sjukt känslig för parfym. Ironiskt nog tål den stark sol och behöver typ inga krämer eller annat.

Men det gör att alla skäggoljor går bort. Jag kör typ barnolja nu. Det funkar men är inte optimalt. Tycker skäggoljorna ger lite volym, lite lyster. (Kan va inbillning).

Som exempel finns ett hår-vax som funkar för mig (om jag inte vill ha extremt torr hårbotten och röda utslag).
Jag använder ren arganolja i skägget vilket funkar bra för mig och är basen i de flesta oljor som säljs vad jag har sett. Min köper jag från Organic Makers, de har också ett recept på skäggolja med flera oljor om du vill mixa själv

Då vet du exakt vad du utsätter sin känsliga hud för 🙂

Jag använder ren arganolja i skägget vilket funkar bra för mig och är basen i de flesta oljor som säljs vad jag har sett. Min köper jag från Organic Makers, de har också ett recept på skäggolja med flera oljor om du vill mixa själv

Då vet du exakt vad du utsätter sin känsliga hud för 🙂
Magi! Sitter med argan, hamp och broccolifröolja i korgen nu!

Svarar på min egen fråga då jag inte kunde hålla mig:

Första intrycket är att kombinationen argan, hampa och broccoli är klart bättre än ren arganolja. Den håller styrseln på skägget mer som en lättare stylingprodukt och den går fort in i skägget och huden. Hampaoljan luktar dock lite gräs som hampa kan göra, inte weed utan klippt gräs. Tror inte att det skär genom en parfym om man har det över men det är något mer doft än den rena arganolja jag haft tidigare.

Allt som allt klart värt att blanda ihop dessa tre. Det kommer jag fortsätta med framöver

Använd ett mjällschampo med dokumenterad medicinsk effekt. T ex Fungural. Köps på apotek.

Speciella sk skäggschampo, skäggoljor och dylikt är bara trams. Sådant som hipsters tror behövs. Skägg tvättar du på samma sätt som håret och den övriga kroppen. Du tvättar det rent och sedan tillsätter du inga övriga kemikalier.

Det är löjeväckande vad reklambranchen försöker få oss att tro vi behöver. Som exempel sköljmedel när vi tvättar kläder. En helt onödig produkt som borde bort från hyllorna.

Använd ett mjällschampo med dokumenterad medicinsk effekt. T ex Fungural. Köps på apotek.

Speciella sk skäggschampo, skäggoljor och dylikt är bara trams. Sådant som hipsters tror behövs. Skägg tvättar du på samma sätt som håret och den övriga kroppen. Du tvättar det rent och sedan tillsätter du inga övriga kemikalier.

Det är löjeväckande vad reklambranchen försöker få oss att tro vi behöver. Som exempel sköljmedel när vi tvättar kläder. En helt onödig produkt som borde bort från hyllorna.
Beror ju på skäggmängden. Upplever behov av olja (kör med raw materials som finns på valfritt nätapotek). Huden blir mycket bättre under skägget med istället för utan. Beror ju på hur långt/kort skägg du har och hur luftigt. Jag har skittjockt så det blir som en djungel. Nu korthårig, ibland längre och ibland långt. I övrigt vanligt head n shoulders shampo + balsam. Vill man ha lite ordning så det inte flänger runt på dagen kör jag enkel saltvattensprej med fön. Bilder: nu, förut, längst förut, innan längst förut
IMG_3240.jpeg
29149.jpeg
62.jpeg
1793.jpeg

Håller inte med dig om att alla produkter är trams. Huden under skägget blir lätt torrt om man har ett längre skägg och då hjälper en bra olja till att hålla huden fuktig och motverka torrhet. Jag behöver smörja in 2ggr/dag för att motverka att huden ska bli torr och flagna, och jag har inget behov av att smörja in ansiktet när jag inte har skägg eller övriga delar av kroppen pga torrhet så någon skillnad gör i alla fall mitt skägg när det blir längre. Så skäggolja är egentligen inte så mycket för skägget i sig utan att ersätta den olja och fukt som försvinner från huden till skägget.

Sen finns det ju en massa andra produkter som kan vara mer i styling-syfte eller rengöringssyfte och beroende på vad man vill åstadkomma är det mer eller mindre aktuellt att använda dessa. På samma sätt som det finns hundratals olika stylingprodukter till håret beroende på vilken stil man vill ha på huvudet.

Beror ju på skäggmängden. Upplever behov av olja (kör med raw materials som finns på valfritt nätapotek). Huden blir mycket bättre under skägget med istället för utan. Beror ju på hur långt/kort skägg du har och hur luftigt. Jag har skittjockt så det blir som en djungel. Nu korthårig, ibland längre och ibland långt. I övrigt vanligt head n shoulders shampo + balsam. Vill man ha lite ordning så det inte flänger runt på dagen kör jag enkel saltvattensprej med fön. Bilder: nu, förut, längst förut, innan längst förut
IMG_3240.jpeg
29149.jpeg
62.jpeg
1793.jpeg
Sjukt bra skägg alltså 👍🏻

Tillbaka
Topp