• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

Jag kör just nu Recipe For Men, både skägg-schampoo och skäggbalsam. Doftar ganska gott och försvinner relativt fort (vilket jag tycker är bra då jag bär annan doft). Skägget känns mjukt och frissigheten lägger sig. Köpte båda på Åhlens när jag hade någon rabattkod

Hmm, alltför stark doft har jag svårt för. Kör American Crew nu och det doftar lite väl starkt, tycker jag. Nåt tips?

Jag kör just nu Recipe For Men, både skägg-schampoo och skäggbalsam. Doftar ganska gott och försvinner relativt fort (vilket jag tycker är bra då jag bär annan doft). Skägget känns mjukt och frissigheten lägger sig. Köpte båda på Åhlens när jag hade någon rabattkod

Även jag använder Recipe for men skäggolja!
Finns på NK.

Jag har nästan slutat med beard balm, för att jag tycker det doftar så jäkla mycket med mitt långa djungelskägg så numera är det bara redigt med olja som gäller för att få någon sorts ply. Då kör jag med Recipe for men, beställer från apotea för att pröjsa nästan halva priset jmf med på typ Åhléns eller apoteket. En flaska räcker knappt en månad för mig, så då blir det klart mer ekonomiskt :D

Jag har nästan slutat med beard balm, för att jag tycker det doftar så jäkla mycket med mitt långa djungelskägg så numera är det bara redigt med olja som gäller för att få någon sorts ply. Då kör jag med Recipe for men, beställer från apotea för att pröjsa nästan halva priset jmf med på typ Åhléns eller apoteket. En flaska räcker knappt en månad för mig, så då blir det klart mer ekonomiskt :D

Långt Vasa-skägg indränkt i olja från Recipe.
Fipplandes med reservoarpennor och bläckhorn. Du är som en tvillingbror.
Du är inte lärare också va?

För att göra ett lockigt/spretigt skägg rakt och följsamt hur gör man då? Blir bra när man borstar, i 5 min........ hur får man bättre varaktighet rakt/ icke spretigt skägg

För att göra ett lockigt/spretigt skägg rakt och följsamt hur gör man då? Blir bra när man borstar, i 5 min........ hur får man bättre varaktighet rakt/ icke spretigt skägg
Olja eller beard balm. I ditt fall är det kanske beard balm som gäller, då det mer eller mindre är olja med vax i. För min del körde jag balm när jag hade lite kortare skägg (under 10cm) och räckte med olja när jag hade längre än så. Kolla tipsen precis ovanför ditt inlägg.

Ica Maxis Toa borste är perfekt om du är stressad på morgonen, istället för köra din exklusiva skäggborste med strån av kanadensisk utter.

Toaborsten kan du rotera med båda händerna hyfsat fort och ditt skägg blir kammat i en nafs!
24:90kr
2EA35A36-D1E5-4447-A763-3B707046674A.jpeg

Hallå ganggang.. jag förstår att dessa ser bedrövliga ut men jag tyckte dom luktade illa så jag körde dom i ättiksbad och dom rostade satan efter det.. har bara kört med modernare modell med brytblad innan så min fråga är hur jag slipar en gammal rakkniv ? Hörde något om läderband och när jag googlade lite snabbt så pratade dom om slipsten… jag är nyfiken på hur proffsen gör, so here i am!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    406.6 KB · Visningar: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    227.4 KB · Visningar: 18
Hallå ganggang.. jag förstår att dessa ser bedrövliga ut men jag tyckte dom luktade illa så jag körde dom i ättiksbad och dom rostade satan efter det.. har bara kört med modernare modell med brytblad innan så min fråga är hur jag slipar en gammal rakkniv ? Hörde något om läderband och när jag googlade lite snabbt så pratade dom om slipsten… jag är nyfiken på hur proffsen gör, so here i am!
Jag har en sån gammal Eskilstuna kniv. Jag slipar den på 3000 sten. Om man ska strigla mot läder så behöver man både strigel och pasta som jag förstått det... Googla "strigla" så hittar du nog en hel del tips. På mitt blad ger utbuktningen på ryggen slipvinkel. Bara att lägga mot stenen med en liten tape över ryggen och slipa loss :)
*om du ska slipa bort rosten skulle jag köra med våtslippapper 800 och fönsterputs. Gnid i samma riktning hela tiden och byt inte papper förens det är helt blankt

Jag har en sån gammal Eskilstuna kniv. Jag slipar den på 3000 sten. Om man ska strigla mot läder så behöver man både strigel och pasta som jag förstått det... Googla "strigla" så hittar du nog en hel del tips. På mitt blad ger utbuktningen på ryggen slipvinkel. Bara att lägga mot stenen med en liten tape över ryggen och slipa loss :)
*om du ska slipa bort rosten skulle jag köra med våtslippapper 800 och fönsterputs. Gnid i samma riktning hela tiden och byt inte papper förens det är helt blankt
Guld browski! Jag har letat fram en slipsten och googlat till mig att de ska vara olja så har både böötlagt i vatten + olja nu. Ska försöka ge mig på lite knives nu och leta känslan ❤️🤷‍♂️

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    799.2 KB · Visningar: 18
Guld browski! Jag har letat fram en slipsten och googlat till mig att de ska vara olja så har både böötlagt i vatten + olja nu. Ska försöka ge mig på lite knives nu och leta känslan ❤️🤷‍♂️
Ser ut att bli en helkväll :) Tänk på att vara lättare och lättare på handen vart efter, så du inte käkar upp för mycket ;)

Bästa skäggtrimmern runt tusenlappen? Wahl?

Har testat rätt många. Enligt mig är det denna. Främst på grund av solid konstruktion, mycket tillbehör och extremt bra batteritid. Jag är nöjd med min.

Jag är lite för lat för att lösa genom hela tråden så ursäkta om det här varit uppe tidigare:

Själv är jag en DIY-nörd och kom aldrig ut kan-själv-åldern. Därför tröttnade jag ganska snabbt på att köp dyr olja från diverse tillverkare och började göra min egen med arganolja från Organic Makers —https://www.organicmakers.se/diy-be...h-broccolifroolja-ar-aven-en-utmarkt-harolja/ — och deras egna pumpflaskor i olika storlekar. Sist jag jämförde sparar men ganska många kronor över ett år genom att skippa mellanhanden.

De har recept på en egen skäggolja som kombinerar argan med bl.a. hampa men jag upplever att arganoljan gör susen i skägget utan att behöva något annat.

Nån här som gör egen olja och har andra tips?

Senast ändrad:
Bästa skäggoljan med mild doft? Jag bär mycket parfymer osv, och upplever att många av de bättre oljorna doftar för mycket, vilket tyvärr inte är önskvärt när man har fina parfymer på sig :D

Jag skulle vilja ha en skäggolja som helt saknar doft av samma anledning som ovan + att jag har extremt lätt att få torr hud under skägget. Får köra babyolja nu vilket inte är optimalt. :cool:

Bästa skäggoljan med mild doft? Jag bär mycket parfymer osv, och upplever att många av de bättre oljorna doftar för mycket, vilket tyvärr inte är önskvärt när man har fina parfymer på sig :D
Jag skulle vilja ha en skäggolja som helt saknar doft av samma anledning som ovan + att jag har extremt lätt att få torr hud under skägget. Får köra babyolja nu vilket inte är optimalt. :cool:

Nu blir jag en papegoja men: Köp ren arganolja. Det är ofta majoriteten av den olja som säljs som "skäggolja" i olika blandningar och den är i princip luktfri.

Jag behöver använda relativt mycket olja samt schamponera skägget mer eller mindre varje dag och därefter borsta (mekaniskt ta bort) döda hudceller för att inte bli torr och få mjäll under skägget.

Nu blir jag en papegoja men: Köp ren arganolja. Det är ofta majoriteten av den olja som säljs som "skäggolja" i olika blandningar och den är i princip luktfri.

Jag behöver använda relativt mycket olja samt schamponera skägget mer eller mindre varje dag och därefter borsta (mekaniskt ta bort) döda hudceller för att inte bli torr och få mjäll under skägget.

Tack! Bra tips!
Jag har nån arganolja men den har onekligen en lätt doft av eh stall

Tack! Bra tips!
Jag har nån arganolja men den har onekligen en lätt doft av eh stall
Stall är ju poppis i vissa doftkretsar har jag förstått... 😊

Den jag har doftar lätt nötigt men inte mer. Vet inte om det skiljer sig mellan tillverkare dock för jag har bara testat Orgranic Makers egna.
Dom verkar för övrigt ha börjat producera kombinationsoljor så det här kanske kan vara något? -- https://www.organicmakers.se/shop/h...blandningar/oljeblandning-04-protect-nourish/ -- har dock inte testat själv. Får göra det nästa gång jag beställer därifrån

Stall är ju poppis i vissa doftkretsar har jag förstått... 😊

Den jag har doftar lätt nötigt men inte mer. Vet inte om det skiljer sig mellan tillverkare dock för jag har bara testat Orgranic Makers egna.
Dom verkar för övrigt ha börjat producera kombinationsoljor så det här kanske kan vara något? -- https://www.organicmakers.se/shop/h...blandningar/oljeblandning-04-protect-nourish/ -- har dock inte testat själv. Får göra det nästa gång jag beställer därifrån

Jag kan testa, du vet inte om nån rabattkod?

Jag har kört med denna under en period, då jag redan har torr hårbotten så tänkte varför funkar det inte i skäggbotten också. Betydligt billigare också samt luktfritt;

Jag har kört med denna under en period, då jag redan har torr hårbotten så tänkte varför funkar det inte i skäggbotten också. Betydligt billigare också samt luktfritt;
Den har jag också använt mot torr hud/hårbotten. Funkar kanon!

Skäggolja är bra för att hålla skägghåret mindre frissigt vilket inte denna hjälper mot

Kan någon tipsa om en bra skäggtrimmer? Min philips börjar bli trött..
Scubaking tipsade om denna lite längre upp i tråden. Verkar vara bra kvalitet:

Tillbaka
Topp