JohnDoe
Guld
Det var en sån jag köpte för ett par år sedan. Lite dyrare nu.Den jag hittar som är snäppet upp prismässigt är den här:
Rymmer något mer.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det var en sån jag köpte för ett par år sedan. Lite dyrare nu.Den jag hittar som är snäppet upp prismässigt är den här:
Rymmer något mer.
![]()
Tack! Nu kommer nästa newbie-fråga: Hur tar man av länkarna från klockan om man bara vill köra armbandet i tvätten?Du ska definitivt inte ta ut urverket ur en ny Rolex på egen hand! Jag snackar alltså om 40-/50-talsklockor som jag betalat 200kr för på tradera!
Det räcker om du tar av länken från klockan och kör i ultraljudstvätt. Ska du bara skölja eller köra försiktigt med en mjuk tandborste så behöver du inte ta av den.
Det beror lite på vilken modell du har men man behöver oftast ett litet verktyg för att "klämma ihop" sprinten. Tror det finns lite guider på "mekardelen" av forumet. Tänk på att tejpa länken så du inte repar den, dvs typ där sprinten sitter.Tack! Nu kommer nästa newbie-fråga: Hur tar man av länkarna från klockan om man bara vill köra armbandet i tvätten?
Oj, det vågar jag nog inte! Blir till att plocka fram tandborsten i stället.Det beror lite på vilken modell du har men man behöver oftast ett litet verktyg för att "klämma ihop" sprinten. Tror det finns lite guider på "mekardelen" av forumet. Tänk på att tejpa länken så du inte repar den, dvs typ där sprinten sitter.
https://klocksnack.se/threads/glöm-inte-att-tvätta-era-länkar.34848/page-3#post-849223
Bergeon 7825 är som en pincett, plättlätt!Oj, det vågar jag nog inte! Blir till att plocka fram tandborsten i stället.![]()
Tack! Nu kommer nästa newbie-fråga: Hur tar man av länkarna från klockan om man bara vill köra armbandet i tvätten?
Sen är det ju värt att påpeka att så länge du tar av klockan ibland, typ när du ska sova, duscha och så vidare, så kommer länken inte bli nämnvärt smutsig. Det borde nog räcka med en årlig rengöring och definitivt inget man gör varje vecka.Oj, det vågar jag nog inte! Blir till att plocka fram tandborsten i stället.![]()
Kan inte svara säkert, men så länge vattnet inte är för varmt så borde det vara okej. Men lita inte på mig helt!Ni som har erfarenhet av ultraljudstvättar. Vet ni hur loctite eller annan gänglåsning reagerar i tvätten? Blir den påverkad?
Ser man till så att stiften poppar i och ur på baksidan så räddar man de synliga delarna från repor. Att själv byta länk och band är ju nästan halva nöjetDet är på tok för vanligt med ordentligt repade boetter från "entusiaster" som själva tagit av länken på sina klockor.
De påverkas inte, de sitter kvar som berget.Ni som har erfarenhet av ultraljudstvättar. Vet ni hur loctite eller annan gänglåsning reagerar i tvätten? Blir den påverkad?
Alla är tyvärr inte så försiktiga. På många klockor man sett ser det ut som om någon försökt karva ut kanaler under luggarnaSer man till så att stiften poppar i och ur på baksidan så räddar man de synliga delarna från repor. Att själv byta länk och band är ju nästan halva nöjetFörsiktighet och noggrannhet lönar sig dock...
Grymt! Lär ju säkert räcka till allt du behöver den till!Jag köpte den minsta modellen av ultraljudstvätt hos Kjell igår. Jag är helnöjd.
![]()
![]()
Tackar! Har redan kört länkar, halsband, örhängen, ringar...Grymt! Lär ju säkert räcka till allt du behöver den till!
Tycker man behöver mer kraft än den där. Har mellanmodellen och vill ha bättre.Jag köpte den minsta modellen av ultraljudstvätt hos Kjell igår. Jag är helnöjd.
![]()
![]()
Vad betyder kraft i det här fallet, är det kraften i skakningarna?Tycker man behöver mer kraft än den där. Har mellanmodellen och vill ha bättre.
Loctite är inte vattenlösligt öht så det påverkas inte av ul-tvätten!Ni som har erfarenhet av ultraljudstvättar. Vet ni hur loctite eller annan gänglåsning reagerar i tvätten? Blir den påverkad?
Tycker du inte att det blir rent? Körde en grannes riktigt grisiga länk. 10 år gammal och aldrig tvättad. Fick köra den tre ggr innan det blev bra men övriga normalskitiga saker blev ju hur fräscha som helst.Tycker man behöver mer kraft än den där. Har mellanmodellen och vill ha bättre.
Gammal skit sitter stenhårt!Tycker du inte att det blir rent? Körde en grannes riktigt grisiga länk. 10 år gammal och aldrig tvättad. Fick köra den tre ggr innan det blev bra men övriga normalskitiga saker blev ju hur fräscha som helst.
Ha ha! Alla sätt är bra! Vilken tvätt kör du med? Använder du nån kemikalie eller bara vatten o lite diskmedel?Gammal skit sitter stenhårt!
Hjälpte en granne att göra rent ett halsband som varit borttappat i x antal år, det hittades i ett skitigt hörn i deras verkstad!
Lät det ligga ett dygn i Prickfritt, bilavfettning, sköljde i varmt vatten.
Sedan fyra vändor i ul-tvätten, rent!
Från Classe 400 spänn!Ha ha! Alla sätt är bra! Vilken tvätt kör du med? Använder du nån kemikalie eller bara vatten o lite diskmedel?
UL tvätten äger!Kör era länkar i ultraljudstvätt. Detta är från en länk som är ett halvår gammal och trots regelbunden tvätt med tandborste och Yes.
![]()