• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska jag sno tillbaka frugans klocka? Cartier Tank

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag lyssnade på Stiljournalens pod cast härom veckan där det diskuterades om feminina inslag i klädseln för att understryka hur säker man är på sin egna manlighet. Att just nu i Italien bär de mest macho killarna damsolglasögon för att understryka detta. På samma sätt var enligt @acce1999 (berättade nu senast på en GTG) högsta mode i 80-talets Italien att bära Rolex boy-size klockor (runt 31mm?).
Så var riktigt macho och bär en damklocka i sommar och bär upp den som en riktig karlakarl! :cool:
Det var till och med 26 mm... Hur mkt mode det var, vet jag inte. Inte heller i vilka kretsar det var populärt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det var till och med 26 mm... Hur mkt mode det var, vet jag inte. Inte heller i vilka kretsar det var populärt.

image.png
image.jpeg
 
För ett par år sedan ropade jag hem en vacker kvarts Cartier Tank med blånerade visare till min fru. Vi hade fixat barnvakt och cyklat till hamnen för att äta på reataurang på tu mans hand då jag överraskade henne med klockan. Cartieren mottogs väl och matchade snyggt hennes solbrända hud och till sommarklänning. Det var en dammodell och satt sig väldigt bra och feminint på min vackra frus handled. Min fru är 180 cm lång och atletiskt byggd, dvs inga späda lemmar men fungerade jättefint trots litenheten och ovanan för henne med ett klassiskt damur. En sådan klocka som skall sitta rätt tight högt upp på handleden.
image.jpeg


Bara lite senare på hösten hittade jag ännu en Tank, denna gång med svart tavla, lite större och fullset med kvitto och allt. Den gick så billigt att jag var tvungen att ropa hem den med, så nu hade hon två. Även denna mottogs väl (men lite konstigt att få en till...) och har används mer till fest och ofta matchats till svarta kläder. Den större storleken antog jag kunde komma sig av att det var en herrmodell. En lustig kuriosa är att när jag skulle byta batteri i klockan (den såldes som kvarts med behov av batteribyte) slog det mig att den såg helt annorlunda ut inuti, jämfört med hennes mindre Tank, med ett skyddslock över verket innan jag insåg att den var mekanisk :D
image.jpeg


Då jag kommit allt djupare in i vintageträsket och jag bär allt mindre klassiska och nätta herrur. För ett tag sedan noterade jag en snygg klocka på en viss medialt populärt förekommande herre med mycket god smak, Rommaren Andrea Luparelli. Han arbetar med herrkonfektyr och alltid bra klädd;
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20160702/inspiration-fran-instagram-sartoria-ripense
Dels tycks Andrea Luparelli bära en Datejust men även en gammal Tank. Jag undrar om det inte är en likadan som min frus?

Skärmklipp4.PNG
Skärmklipp3.PNG
Skärmklipp2.PNG


Min handled är 18cm
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Frugans bägge är i Vermeil, dvs förgyllt silver. Möjligtvis att Andreas är i Guld? Svartan är i alla fall 23x31x6 mm, bandbredd 17mm. Den lilla är 20x28x5 mm.
image.jpeg


Originalspänne
image.jpeg


Full set. Från 1981. På kvittot står damur :)
image.jpeg


En bra guide till Cartiers olika Tankmodeller; https://www.gentlemansgazette.com/cartier-tank-watch-guide/

Vad säger ni?

//Rozzy
Båda två är otroligt snygga. Den med svart tavla skulle jag kunna tänka mig..!
 

NilsTrana

Breitling
Den svarta skall du absolut låna av damen. Riktigt snygg! Får jag vara så fräck och fråga ungefär hur mycket den svarta fullset-historian kostade att ropa hem? Mellan tummen och pekfingret så att säga. Jag är nämligen själv på jakt efter en Cartier-tank.

På tal om feminint och maskulint så måste jag passa på att slå ett slag för lite femininare parfym. En av mina absoluta favoriter att själv bära råkar vara just en damdoft. Våga testa!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den svarta skall du absolut låna av damen. Riktigt snygg! Får jag vara så fräck och fråga ungefär hur mycket den svarta fullset-historian kostade att ropa hem? Mellan tummen och pekfingret så att säga. Jag är nämligen själv på jakt efter en Cartier-tank.

På tal om feminint och maskulint så måste jag passa på att slå ett slag för lite femininare parfym. En av mina absoluta favoriter att själv bära råkar vara just en damdoft. Våga testa!
Jag gav 1300 kr + provision. Fast detta var för fyra år sedan. Kan vara svårt att ha mina siffror att sikta efter.
 

Rivalen

Rolex
Klart du skall låna din frus Cartiers. Snygga. Den i svart och guld....mmmm.

Jag avstår att låna min frus - mekanisk 70-talare guldpläterad köpt i Miami - pga av det röda bandet, eller jag kanske borde tänka om där?

Kör själv den storlek jag gillar mellan 31 mm (Rolex 1940) till 44 mm (Sinn U1) utan att reflektera så mycket manlighet. Jag är nog den jag är oavsett.

Hustrun (och jag får låna) hoppas på Passaround 1 dragningen nu.

Skulle jag köpa en nu så skulle dt bli en Basculante. Lite bilder är kul.

Cartier Basculante skjortärm.jpg


Cartier Basculante vrid.jpg


AbTs Cartier 2.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tror det snarare är en Vacheron mystery dial?
IMG_9674.PNG
Oj jag har inte tittat så noga, var menat som en jämförelse på storlek och något med piepan-stil på tavlan. Ser ut som nån slags logga på den han har, och kanske tom. visare? Undrar om de finns fler bilder med den på armen!
 
Topp